مدیران خودروعصر اعتبار

رفع بحران آب و اشتغال در کشور با توسعه تجدیدپذیرها

عصر ساختمان- برخی کارشناسان توسعه انرژی های تجدیدپذیر را از جمله راهکارهای بسیار اساسی برای رفع دو معضل اساسی کشور یعنی بحران آب و اشتغال می دانند، چراکه تجدیدپذیرها نه تنها به آب نیاز ندارند و می توانند منابع آبی را احیا کنند بلکه برای خانوارها درآمد پایدار ایجاد می کنند.

رفع بحران آب و اشتغال در کشور با توسعه تجدیدپذیرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، نشست تخصصی با موضوع«آب و انرژی های تجدیدپذیر» با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن صنفی انرژی های تجدیدپذیر و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) امروز -شنبه- در سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برگزار شد.
    انرژی تجدیدپذیر(Renewable energy) یا انرژی برگشت‌پذیر به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن، برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر(فسیلی) قابلیت دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه تجدید شود.
    انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌ گرمایی، انرژی بادی، نیروی برق‌آبی، انرژی دریایی، انرژی جزر و مدی، انرژی موج، انرژی جریان اقیانوسی، سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر هیبریدی، زیست‌توده و زیست‌سوخت از جمله انواع انرژی های تجدیدپذیر یا همان انرژی های نو محسوب می شوند.
    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در این نشست یکی از اولویت های اصلی خود در مجلس را پرداختن به دوموضوع آب و اشتغال عنوان کرد و با اشاره به برخی کارهای انجام شده در اصفهان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: نصب سیستم های خورشیدی در روستاهای شرق اصفهان نشان داد که این انرژی ها می تواند هم منابع آبی را احیا کند و هم اینکه دراشتغال و ایجاد درآمد برای مردم منطقه تاثیرگذار باشد.
    دکتر حیدرعلی عابدی افزود: گسترش تجدیدپذیرها به جهت آن که از منابع آبی بی نیاز است، می تواند احیاگر منابع آبی باشد، و از سویی دیگر مردم منطقه با تولید برق و فروش آن به وزارت نیرو می توانند برای خود درآمد پایدار و مطمئن ایجاد کنند.
    وی ضمن تاکید بر توسعه سیستم های انرژی تجدیدپذیر در اصفهان گفت: ما از این طرح استقبال خواهیم کرد و آماده پیگیری این طرح و مسائل مربوط به آن از جمله کسب مجوزهای محلی یا تسهیلات بانکی با همکاری وزارت نیرو هستیم.
    عابدی در ادامه یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با بحران آب در کشور را انتقال صنایع آب بر به استان های دارای منابع آبی و ساحلی کشور و سوق دادن این صنایع به سمت صرفه جویی بیشتر، دانست.

    ** عدم استفاده از نعمت خورشید برای تولید برق در کشور
    عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم شهرستان های نایین و خور بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، با اشاره به 60 روز خاموشی در اصفهان در امسال گفت: این درحالی است که اصفهان از مناطقی است که به لحاظ جغرافیایی تقریبا در مرکز کشور قرار دارد و دارای میانگین 300 روز آفتابی است.
    وی گفت: با وجود چنین انرژی مناسب خورشیدی باید از آن برای تولید برق بهره برداری کرد و مشکل برق استان را با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر رفع کنیم.
    پوربافرانی ضمن تاکید بر اشتغال و ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان ساکن مناطق برخوردار از انرژی خورشید و باد در کشور اضافه کرد: با احداث یک نیروگاه 10 مگاواتی می توان برای 15 نفر اشتغال دائم ایجاد و از تخلیه روستاها نیز جلوگیری کرد.
    این نماینده مجلس در ادامه درعین حال گفت: البته در حال حاضر آماری از اشتغال در نیروگاه های خورشیدی در حال حاضر وجود ندارد.
    وی همچنین گفت: با وجود 20 مجوزی که به منظور توسعه و نصب نیروگاه های تجدید پذیر در منطقه انتخابیه بنده صادر شده، اما تاکنون هیچ نیروگاهی به بهره برداری نرسیده است که این مسئله در هفته جاری با جلسه ای با حضور سرمایه گذاران تعیین تکلیف خواهد شد.
    نماسنده مردم نایین و خور و بیابانک معتقد است که برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر به خصوص سیستم های خورشیدی باید تجهیزات مربوطه نیز در داخل کشور تولید شود.

    **احداث 100 مگاوات نیروگاه بادی برابر با 250 هزارمترمکعب آب
    اما رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انرژی های تجدیدپذیر نیز در این نشست مزایای انرژی های تجدید پذیر را مورد اشاره قرار داد و با تاکید براینکه نیروگاه های تجدید پذیر به آب نیاز ندارند تصریح کرد: در حال حاضر احداث هر 100 مگاوات نیروگاه بادی می تواند از مصرف معادل 250 هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری کند.
    اکبر ادیب فر همچنین اظهارکرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر می تواند از تولید 250 هزارتن دی اکسید کربن در کشورمان ممانعت کند.
    وی در خصوص توسعه انرژی های تجدیدپذیر در مناطق محروم نیز گفت: بدلیل وجود پتانسیل فراوان خورشیدی و بادی در کشور مانند جنوب و شرق کشور یا وزش بادها در قزوین، اغلب نیروگاه های تجدیدپذیر گروه مپنا و سایر شرکت ها در برخی از مناطق محروم و روستایی شرق کشور در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان همچون کهک، کوهین، سیاهپوش یا روستاهای استان های همدان راه اندازی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو