مدیران خودروعصر اعتبار

ریزش آوار رکود بر سر کارگران ساختمانی خراسان شمالی

عصر ساختمان:کارگران ساختمانی در خراسان شمالی به دلیل رکود ساخت‌وساز در این استان روزگاری سخت می‌گذراند و از طرفی مزایایی همچون بیمه بیکاری و بیمه تأمین اجتماعی نیز ندارند تا به آن دل‌خوش باشند.

ریزش آوار رکود بر سر کارگران ساختمانی خراسان شمالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، در شرایط فعلی که نرخ بیکاری در این استان از 14.2 درصد به 11 درصد رسیده است نیز کارگران ساختمانی از آن سهمی ندارند و این کاهش آمار بیکاری ثمره بهبود شرایط کشاورزی در این استان است و ساخت و ساز همچنان در خواب است.

    4 روز کار در یک ماه

    یکی از کارگران ساختمانی که در چهارراه باسکول بجنورد منتظر صاحب‌کار یا پیمانکار است به خبرنگار ما می‌گوید: طی ماه گذشته تنها 4 روز به سرکار رفته‌ام و درآمد من تنها 120 هزار تومان بوده است.

    احمدی می‌افزاید: طی سال‌های گذشته شرایط بسیار بهتر بود و اکنون باوجودی که استاد سیمان‌کاری هستم اما به کارگری قناعت کرده‌ام بااین‌وجود بازهم کار گیرم نمی‌آید.

    بیمه و عاقبت نداریم

    کارگری دیگر می‌گوید: 18 سال است که کارگری می‌کنم، تابه‌حال چندین بار از داربست افتاده‌ام و هر بار دست یا پایم شکسته است اما دریغ از یک ریال هزینه درمان که پیمانکاران پرداخته باشند.

    درتومی می‌افزاید: باوجودی که عمرم را در این کار گذاشته‌ام اما هنوز نه بیمه بیکاری و نه بیمه تأمین اجتماعی دارم و عاقبت خود و خانواده‌ام را به خدا سپرده‌ام.

    بسیاری هنوز بیمه ندارند

    عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی خراسان شمالی می‌گوید: بخش زیادی از این کارگران هنوز زیر چتر حمایت‌های بیمه قرار نگرفته‌اند و هنوز متولی خاص ندارند.

    حجی محمد مصدق اظهار می‌کند: کمتر کارگر ساختمانی در این حرفه امنیت شغلی دارد به‌طوری‌که بیش از 90 درصد از این قشر به علت کوتاه بودن مقاطع کاری و نبود متولی امنیت شغلی ندارند.

    وی بابیان اینکه به علت موقتی بودن کار در کارگاه‌های مختلف کارگر ساختمانی از مزایای حمایتی و بیمه‌ای محروم است می‌افزاید: کارگر ساختمانی به علت تخصص خاصش، زمان خاص و کوتاهی را می‌تواند در کارگاه بماند و برای یافتن کار بعدی ناچار است به گذرها مراجعه کند.

    وی خاطرنشان می‌کند: این گذرها محل تجمع کارگرانی است که به علت نبود کار حاضر به انجام کار به قیمت‌های پایین می‌شوند و این امر سبب سوءاستفاده کارفرمایان می‌شود.

    عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی خراسان شمالی می‌گوید: کارگران ساختمانی از داشتن حداقل حقوق شهروندی محروم هستند به‌طوری‌که نمی‌توانند به‌راحتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.

    مصدق اظهار می‌کند: کارگر ساختمانی که در سر گذرها به کار گرفته می‌شود درصورتی‌که کارفرما به هر بهانه‌ای، نخواهد حقوقش را بپردازد، توان مراجعه به مراکز قضایی ندارد.

    وی بابیان اینکه تمام مشکلات کارگران ساختمانی ریشه در ساماندهی نشدن این قشر دارد می‌افزاید: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی توسط کانون انجمن‌ها در حال پیگیری است. در این طرح کارگر بر اساس کد و رتبه شغلی که در پروانه اشتغال به کار دارد، دفترچه کار در اختیار می‌گیرد و در هر نقطه از کشور که مشغول به کار باشد، مشخصات و اطلاعات در سامانه کانون انجمن ثبت می‌شود.

    وی اظهار می‌دارد: این اطلاعات به بانک اطلاعات مرکز کشور منتقل می‌شود و آمار آن در اختیار مدیران و برنامه ریزان کلان کشوری و وزارت خانه‌ای قرار می‌گیرد تا در تصمیم‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

    38 هزار کارگر دارای کارت مهارت فنی

     

    رئیس انجمن صنفی سنگ‌کاران، گچ کاران و کاشی‌کاران شهرستان بجنورد نیز دراین‌باره می‌گوید: بیش از 38 هزار کارگر ساختمانی در استان دارای کارت مهارت فنی هستند.

    ابوالفضل رجایی اظهار می‌دارد: سالانه دو هزار نفر از کارگران ساختمانی، از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شوند و بر این اساس شمار کارگران ساختمانی که تا پایان امسال بتوانند از مزایای بیمه اجتماعی بهره‌مند شوند به 12 هزار و 250 نفر می‌رسد.

    وی با اشاره به اجرای طرح پایش بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: در طرح پایش بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، بیمه شماری از کارگران باوجود اشتغال به حرفه ساختمانی، قطع‌شده است که قرار است برقراری مجدد بیمه پیگیری شود.

    رجایی درباره وضعیت رکود بازار ساخت‌وساز و کاهش درآمد کارگران ساختمانی می‌گوید: رکود ساخت‌وساز سبب کاهش درآمد کارگران ساختمانی شده و به همین علت برخی از این افراد در پرداخت حق بیمه خود دچار مشکل شده‌اند.

    وی تأکید می‌کند: ساماندهی نشدن کار و فعالیت‌های کارگران ساختمانی یکی از اساسی‌ترین مشکلات این قشر است دراین‌باره پیگیری‌هایی انجام‌شده است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

    رجایی می‌گوید: 16 انجمن مرتبط با صنعت ساختمان و ساخت‌وساز وجود دارد اما در استان تنها پنج انجمن تشکیل‌شده است اما اگر انجمن‌های مربوط به هر رشته خاص از ساخت‌وساز به‌صورت تخصصی ایجاد و فعالیت داشته باشد، مشکلات کارگران و فعالان در این بخش نیز سهل‌تر و راحت‌تر پیگیری می‌شود.

    وی اظهار می‌دارد: سهم خراسان شمالی برای بیمه کارگران ساختمانی، سالی دو هزار نفر است که رقم اندکی است و انتظار می‌رود سهم بیشتری برای بیمه کارگران ساختمانی به این استان تعلق یابد.

    رکود ساختمان و نان‌هایی که آجر شد

    دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان شمالی نیز می‌گوید: کاهش میزان ساخت‌وساز و رکود در صنعت ساخت‌وساز به دغدغه اصلی کارگران این استان تبدیل‌شده است.

    فرهاد هدایتی تصریح می‌کند: امید است با برنامه‌ریزی‌های مناسب از طرف دولت و مسئولان، ساخت‌وساز رونق گرفته و معیشت کارگران ساختمانی تحت تأثیر آن، بهبود یابد.

    وی اشتغال را مهم‌ترین مطالبه کارگران ساختمانی عنوان کرده می‌گوید: هم‌اکنون پنج انجمن صنفی و یک کانون کارگران ساختمانی در استان فعالیت دارد.

    هدایتی می‌افزاید: دولت برای بیمه کارگران حمایت‌هایی در نظر گرفته است و در این طرح، کارگران ساختمانی با پرداخت سهم بسیار ناچیزی که بر عهده گذاشته‌شده، زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند اما با رکودی که در بازار ساخت‌وساز ایجادشده، کارگران در پرداخت همان میزان اندک با مشکل روبه‌رو شده و برخی توان آن را ندارند.

    وی بابیان اینکه برخی کارگران سواد عمومی پایین دارند و تاکنون از مزایای بیمه بی‌اطلاع بوده‌اند می‌افزاید: کارگرانی هستند که از مزایای بیمه محروم مانده‌اند و به علت بی‌اطلاعی و نداشتن آگاهی، برای بیمه خود اقدام نکرده‌اند در این میان عده‌ای که به حرفه ساخت‌وساز اشتغال ندارند خود را کارگر ساختمانی جا زده و با ترفندهایی، از مزایای بیمه کارگری بهره‌مند شده‌اند.

    وی می‌گوید: البته پایش‌ها در حال انجام است و با شناسایی این افراد، بیمه شماری از افراد که کارگر ساختمانی نبودند قطع‌شده است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز دراین‌باره می‌گوید: به دست آوردن آمار درست از کارگران ساختمانی به علت اینکه کارفرمای مشخصی ندارند، کار سخت و دشواری است.

    حسن نوری اظهار می‌دارد: فعالیت کارگران ساختمانی، فعالیت متنوع و پراکنده‌ای است و این کارگران شغل ثابت ندارند و این امر کار دست‌یابی به اطلاعات را سخت کرده است این مشکل در کل کشور وجود دارد اما اقداماتی برای شناسنامه‌دار کردن کارگران ساختمانی در حال انجام است.

    وی می‌افزاید: اکنون 90 درصد از کسانی که از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیمه‌شده‌اند، کارگر ساختمانی واقعی هستند و افرادی که بدون فعالیت در این حرفه خود را کارگر ساختمانی جا زده و از بیمه برخوردار شده‌اند از چرخه حمایت خارج می‌شوند.

    طرحی که نافرجام بود

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی درباره ساماندهی کارگران می‌گوید: پس از چندین بار اعلام آمادگی درزمینهٔ ساماندهی کارگران و انجام اقداماتی نظیر جانمایی مکان مناسب، این اقدام به فرجام نرسید.

    حسن نوری می‌افزاید: زمینی در جوار کارخانه ماکارونی در جاده شهرک فرهنگیان بجنورد جانمایی شد تا کارگران در آنجا ساماندهی شوند اما کارگران از آن محل استقبال نکردند.

    نوری با تأکید بر اینکه محل مناسب برای جانمایی کارگران باید مورد رضایت کارگران باشد اظهار می‌دارد: محلی که برای این امر جانمایی شد به علت فاصله زیاد از شهر مورد رضایت کارگران نبود به همین دلیل پس از مدتی کارگری به آنجا مراجعه نکرد. همچنین کارفرمایان نیز باوجوداین محل، کارگران موردنیاز خود را در خیابان‌های شهر جست‌وجو می‌کردند؛ اکنون هم به علت عدم استقبال، زمین موردنظر به بخش دیگری واگذار شد.

    13 هزار کارگر بیمه شدند

    سرپرست تأمین اجتماعی خراسان شمالی نیز می‌گوید: کل سهمیه‌ای که برای بیمه کارگران ساختمانی به این استان اختصاص داده‌شده، 16 هزار و 263 نفر است که از ابلاغ این طرح در مهر 87 تا فروردین امسال، 13 هزار و 496 نفر از این قشر بیمه‌شده‌اند.

    سید احمد سیدی اظهار می‌دارد: اکنون دو هزار و 767 سهمیه جذب نشده برای بیمه کارگران ساختمانی در این استان وجود دارد که متقاضیان می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند.

    سیدی خاطرنشان می‌کند: سهم بجنورد از این تعداد یک هزار و 681 نفر، شیروان 103 نفر، اسفراین 438 نفر، جاجرم 400 نفر و مانه وسملقان 100 نفر است.

    وی می‌افزاید: سهم کارگران ساختمانی از پرداخت حق بیمه تأمین 58 هزار و 750 تومان معادل هفت درصد حق بیمه است و دولت پرداخت مابقی را تعهد کرده است.

    سیدی می‌گوید: بیمه هیچ کارگر ساختمانی در استان به علت پرداخت نشدن حق بیمه، قطع نشده است و کارگران ساختمانی بیمه‌شده، می‌توانند هزینه‌های عقب‌افتاده را پرداخت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار