مدیران خودروعصر اعتبار

وقوع زلزله‌ای بالای ۶ ریشتری در کشور هر ۱۰ سال یکبار

عصر ساختمان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفته، سالانه بیش از یک‌هزار زلزله در کشور ثبت شده که از این تعداد ۲۴۰ مورد بالای ۴ ریشتر بوده و به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار زلزله‌ای بالای ۶ ریشتری در کشور به وقوع پیوسته و خسارات جانی و مالی زیادی به دنبال داشته است.

وقوع زلزله‌ای بالای ۶ ریشتری در کشور هر ۱۰ سال یکبار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احمد مرادپور در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است، زلزله سال 85 در لرستان باعث کشته شدن 63 نفر و مجروح شدن بالای یک‌هزار و 400 نفر شد. تا این لحظه 900 گسل با 40 هزار کیلومتر در کشور شناسایی شده و سالانه بیش از یک‌هزار میلیارد تومان خسارات ناشی از بلایای طبیعی در کشور است.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان، همدلی بین مردم، دستگاه‌ها و مسئولان را مهم برشمرد و گفت: در لرستان 2985 روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد 1590 روستا بالای 20 خانوار هستند. 173 هزار خانوار روستایی در 153 هزار مسکن روستایی زندگی می‌کنند و از این تعداد تاکنون 104 هزار مسکن روستایی مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی شده‌اند. باید تلاش شود که مابقی واحدهای نامقاوم روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شوند.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار ما از روستاییان این است که از تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی منازل روستایی که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود، استفاده کنند تا شاهد مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در برابر حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله باشیم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان تصریح کرد: 350 هزار نفر یعنی 35 درصد از جمعیت شهری استان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می کنند. 2025 هکتار بافت فرسوده در لرستان وجود دارد که از این میزان 350 هکتار بافت تاریخی، 900 هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و 775 هکتار بافت ناکارآمد هستند.

    وی عنوان کرد: ما در دولت‌های گذشته بحث مسکن مهر را داشته‌ایم که مبالغ هنگفتی جهت احداث مسکن‌های مهر در استان‌ها به ویژه لرستان هزینه شده اما متاسفانه جانمایی مسکن مهر با مشکلاتی نظیر عدم زیرساخت‌ها مانند آب، برق، مخابرات، گاز و... مواجه هستند. اگر به جای مسکن‌های مهر احداث شده، بافت‌های فرسوده ساماندهی و بازسازی می‌شدند، قطعاً هم دارای زیرساخت‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن برخوردار بوده و هم منظر و سیمای شهرها تغییرات اساسی می‌کردند.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: برنامه دولت تدبیر و امید در بحث بازآفرینی 2700 محله طی 10 سال توسط ستاد بازآفرینی در سطح کشور است که در این زمینه 9 محله در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های کوهدشت و الیگودرز نیز امسال برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مابقی شهرها در سال‌های آینده نیز در دستور کار بازسازی بافت های فرسوده قرار می‌گیرد، افزود: دولت این اجازه را به استاندار داده زمین‌هایی که مالکیت دولتی را در بافت‌های فرسوده دارند، به عنوان شروع کار در بحث بازآفرینی در اختیار توسعه‌گران قرار دهند تا بتوانیم کار ساخت و ساز مسکن امید در بافت‌های فرسوده را آغاز کنیم.

    مرادپور اضافه کرد: باید تلاش کنیم که از این فرصت ستاد بازآفرینی برای بازسازی بافت‌های فرسوده شهرهای استان حداکثر استفاده را ببریم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در ادامه به مشکلات سیلابی بودن دو شهرستان خرم‌آباد و پلدختر اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توانیم تا حدودی مانع بخشی از سیلاب‌های سطح شهرهای استان به ویژه خرم‌آباد و پلدختر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار