مدیران خودروعصر اعتبار

فرصت دوباره برای مشتریان بورسی بانک مسکن

عصر ساختمان- تمدید مهلت ثبت نام در سامانه سجام برای تمام فعالان بازار سرمایه، به منزله حذف دائمی الزام به ثبت نام در این سامانه نبوده و فعالان بازار سرمایه باید در اسرع وقت نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

فرصت دوباره برای مشتریان بورسی بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان موسوم به «سجام»، یکی از سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه است که وجه «ملی» دارد؛ به این معنا که تمام فعالان بازار سرمایه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، صرف‌نظر از میزان فعالیت خود و برای انجام حتی یک مبادله در بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام کنند. این الزام البته به تازگی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده و با توجه به حجم بالای تقاضای ثبت نام در هفته‌های اخیر، فعلا مهلت انجام ثبت نام تمدید شده است.
    هر چند با این تمدید، فعلا محدودیتی برای انجام مبادلات در بازار سرمایه برای کسانی که هنوز در سجام ثبت نام نکرده اند، اعمال نمی‌شود، اما در نهایت تصمیم مذکور با قدری تاخیر اجرایی خواهد شود و انجام هرگونه فعالیت در بازار سرمایه به زودی منوط به ثبت نام در سجام می‌شود. از این رو لازم است مشتریان بانک مسکن که قصد خرید یا فروش اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) از طریق فرابورس را دارند و نیز صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن که مدیریت آن بر عهده شرکت کارگزاری بانک مسکن است، در اولین فرصت ممکن نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.
    با یک‌بار ثبت نام در این سامانه می‌توان به تمام سرویس های بازار سرمایه دسترسی پیدا کرد، ضمن اینکه از این پس در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و ... نیاز به احراز هویت مجدد وجود نخواهد داشت.
    افزون بر این امکان تغییر نشانی محل سکونت و سایر اطلاعات ارتباطی فرد به صورت مستقیم با مراجعه به این سامانه در آینده برای تمام ثبت نام کنندگان وجود دارد.
    با ثبت نام در این سامانه پرداخت تمام مطالبات و عایدی نقدی فعالان بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به آنها که در سجام معرفی شده، پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه امکان تغییر شماره حساب در آینده برای ثبت نام کننده محفوظ است.
    این سامانه مسوولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. با راه‌اندازی این سامانه علاوه بر تسهیل گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، به دنبال تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار سرمایه نیز ارتقا خواهد یافت.
    مشتریان بانک مسکن که مشمول این ثبت نام هستند، می‌توانند با مراجعه به آدرس سایت درگاه الکترونیکی سهام‌داران (دارا) به نشانی dara.csdiran.com/sejam نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام کنند.
    پس از تکمیل مراحل ثبت نام در این سامانه و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات مربوط به کدهای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص اخذ شده و در صورت تایید، کد پیگیری برای وی پیامک می‌شود. در این مرحله اطلاعات ارایه شده راستی‌آزمایی خواهد شد.
    بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (متولی این سامانه) اعلام می‌کند، شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت شده و سجامی محسوب می‌شود.
    سجامی شدن اشخاص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو