مدیران خودروعصر اعتبار

مظاهریان اظهار داشت:

تسهیلات یکم،ایده کارآمد برای تامین مالی مسکن

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی تسهیلات مسکن یکم بانک مسکن را ایده‌ای کارآمد و روشن برای تامین مالی مسکن اعلام کرد.

تسهیلات یکم،ایده کارآمد برای تامین مالی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، حامد مظاهریان،معاون مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی در نشست خبری نمایشگاه «مسکن،شهرسازی و بازآفرینی شهری»با بیان اینکه تسهیلات مسکن یکم به منظور تامین مالی خرید مسکن خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مسکن در بافت‌های فرسوده ایده روشن و مهمی است تاکید کرد:این روش تامین مالی که متکی بر نظام پس‌انداز است باید در سال‌ها و دوره‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند.

    مظاهریان با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم یکی از بهترین راهکارهای تامین مالی مسکن طی سال‌های اخیر بوده است،خاطرنشان کرد:این روش یکی از بهترین راهکارهای تامین مالی است از این نظر که متکی بر منابع وبودجه دولتی نیست و براساس آورده و پس‌انداز متقاضیان استفاده از این تسهیلات برای خرید مسکن استوار است.

    وی افزود:بانک نیز تحت هر شرایطی تعهد خود را در برابر سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام خواهد داد؛چرا که این تسهیلات جزو تسهیلات تعهدی بانک است و در هر شرایطی در زمان سررسید وموعد مقرر به متقاضیان پرداخت می‌شود.

    مظاهریان گفت:اگرچه ممکن است تحت تاثیر جهش قیمت مسکن پوشش دهی تسهیلات مسکن از جمله تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در شهر تهران و کلانشهرها کاهش یافته باشد اما این تسهیلات کماکان در سایر شهرها به خصوص شهرهای کوچک از پوشش‌دهی مطلوبی برخوردار است و بخش قابل توجهی از هزینه خرید مسکن متقاضیان در این شهرها را پوشش می‌دهد.

    وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات در شهرهای کوچک و متوسط بهتر از شهرهای بزرگ وکلانشهرها عمل می‌کند،ادامه داد:اتفاقا این موضوع از یک زاویه یک مزیت مهم محسوب می‌شود؛چرا که به نوعی مشوق مالی برای متقاضیان مهاجرت به شهرهای کوچک در راستای اهداف کلان دولت برای تمرکز‌زدایی از شهرهای بزرگ به شمار می‌رود.

    مظاهریان طراحی مشوق‌های مالی در جهت تسهیل خانه‌دار شدن متقاضیان در شهرهای کوچک و متوسط را از بهترین سیستم‌های تشویقی برای سکونت در این شهرها اعلام کرد و افزود:سیاست‌هایی همچون صندوق پس‌انداز مسکن یکم بعنوان یک ایده مهم و کاربردی در این زمینه باید ادامه داشته باشد و گسترش یابد.

    وی تاکید کرد: دولت مدافع توانمند شدن مردم برای خرید مسکن است که یکی از راه‌های آن اعطای تسهیلات از محل درآمدهای آتی است. صندوق پس‌انداز مسکن یکم چنین سازوکاری دارد، ضمن اینکه این صندوق به بودجه دولت وابسته نیست و در شرایط اقتصادی فعلی دولت، پرداخت تسهیلات آن متوقف نشده است. به گفته مظاهریان، تاکنون 360 هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم حساب افتتاح کرده‌اند همچنین این صندوق دارای کارکردهای مناسبی در شهرهای کوچک و متوسط است که باسیاست‌های کلان کشور مطابقت دارد.

    وی همچنین درباره منابع پیش‌بینی‌شده در قانون برای ساخت 400هزار واحد مسکونی در قالب طرح جدید دولت برای تامین مسکن، تصریح کرد: احداث 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده طبق برنامه ششم از محل صندوق توسعه ملی تأمین مالی شده است، 200هزار واحد مسکونی دیگر نیز به‌صورت مشارکتی و تأمین مالی از سوی بخش خصوصی در شهرهای جدید احداث می‌شود، منابع مالی 100 هزار واحد مسکونی نیز به‌صورت تخصیص زمین از سوی بنیاد مسکن و تأمین مالی از محل تسهیلات بانکی ساخته خواهد شد. نظام بانکی در حال بررسی پیشنهاد‌ها برای تأمین مالی 100 هزار واحد مسکونی استحداثی در اراضی بنیاد مسکن است.

    مظاهریان در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینده پیش‌روی بازار مسکن گفت: بخش مسکن تابع سیاست‌های کلان اقتصادی است و امیدواریم در ماه‌های آینده تصویر روشنی از وضع اقتصادکلان داشته باشیم تا بتوانیم پیش‌بینی‌های دقیقی از این حوزه راانجام دهیم.

    وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون قیمت بازارهای موازی مسکن درآرامش است افزود: اگر این آرامش تا سال آینده همچنان حفظ شودوضع کنونی مسکن بهتر خواهد شد و التهاب‌هایی که ناشی ازبازارهای موازی ایجادشده بود آرام می‌گیرند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه بازار و اقتصاد کلان تحت یک نوسان شدید قیمتی قرارگرفته است، افزود: در پی تحولات سال گذشته قیمت ارز جهش چند برابری یافت و متناسب با این جهش‌هاخلائی در بازارهای بورس و بازارهای موازی ایجاد شد همچنین 9ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت یک مترمربع واحدمسکونی 63 و نیم درصد در تهران افزایش و تعداد معاملات 24 و نیم درصد کاهش یافت، این در حالی است که تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی 14 و نیم درصد رشد داشته است.وی ادامه داد: دربرنامه‌های جدید اولویت‌ها را تغییر داده‌ایم و در بخش مربوط به اجاره سعی کرده‌ایم عرضه را بیشتر از تقاضا کنیم و به‌نوعی قدرت خرید رابرای متقاضیان واحدهای مسکونی افزایش دهیم.

    مظاهریان بابیان اینکه 35 درصد از خانوارهای اجاره‌نشین جزواقشار کم‌درآمد جامعه هستند، تصریح کرد: در نیمه دوم سال تحولات دیگری در این بازار ایجاد شد و آمارها نشان می‌دهد که باثبات قیمت ارز قیمت مسکن ثابت خواهد ماند و ما سعی داریم متناسب با شرایط موجود بخش عرضه را تقویت کنیم، زیرا آمارها نشان می‌دهد که بازارمسکن در حال رکود است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه منطق بازار حکم می‌کندنسبت به ساخت خانه‌های کم متراژ یعنی با متراژ 75 متر در تهران اقدام شود اظهار داشت: بازار خودش را با نیازهای موجود تنظیم می‌کند و شاهد این هستیم که خانه‌های کم متراژ در بازه زمانی کوتاه‌مدت به فروش می‌روند و معمولاً خانه‌های 75 متری مشتری‌پسندهستند.

    مظاهریان تأکید کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که ازسازندگان خانه‌های کم متراژ حمایت کند و بخشی از تقاضا در بازارمسکن را از طریق نوسازی بافت فرسوده پاسخ دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار