مدیران خودروعصر اعتبار

در حاشیه نمایشگاه مسکن و شهرسازی؛

ثبات بازار مسکن با مالیات بر عایدی

عصر ساختمان- کارشناس بازار مسکن: مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن قطعا می‌تواند در ثبات بازار و قیمت مسکن موثر باشد

ثبات بازار مسکن با مالیات بر عایدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداو سیما، عباس شوکتی در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار مسکن در رکود و قفل کامل قرار دارد، گفت: راهکار‌های مناسبی می‌توان برای خروج مسکن از رکود در این وضعیت اندیشید که یکی از این راهکار‌ها شیفت و تمایل سازنده‌های مسکن به سمت ساخت واحد‌های کوچک و متوسط می‌تواند باشد.
    کارشناس بازار مسکن گفت:50 درصد قیمت مسکن حباب بود، رشد شدید قیمت مسکن باعث کاهش قدرت خرید مسکن شده است.
    وی بیان کرد: اگر دولت اقدام به افزایش سقف تسهیلات مسکن کند، شاید قیمت مسکن باز هم افزایش پیدا کند، اما به هر حال دولت باید راهکار‌های مناسبی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان انجام دهد.
    عضو اتحادیه املاک گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند زمین‌های در اختیار خود را به قیمت‌های مناسب در اختیار انبوه سازان قرار دهد.
    شوکتی با بیان اینکه افزایش تسهیلات خرید مسکن در این شرایط خروجی ندارد گفت: برای بالا بردن قدرت خرید و افزایش عرضه مسکن دولت می‌تواند زمین‌هایی در اختیار سازندگان قرار دهد، اما نه به شیوه مسکن مهر؛ که در اطراف شهر‌ها به گونه‌ای احداث شد که هیچ زیرساختی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده بود.
    وی با تاکید بر اینکه اجرای بد و شاید جانمایی نامناسب مسکن مهر باعث شده است تا طرح مسکن مهر بیش از 11 سال به طول بیانجامد، گفت: مسکن مهر از سال 68 کلید خورد، اما در دولت نهم و دهم شروع شد، بدون اینکه از همان ابتدا به فکر زیرساخت‌های این طرح مهم باشند.

    وجود 350 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران

    عضو اتحادیه املاک در مورد خانه‌های خالی از سکنه در تهران گفت: در تهران 350 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که بیشتر این واحدها، واحد‌های لوکس است که با مصالح گران احداث شده است؛ بنابراین اگر سازندگان مسکن به سمت واحد‌های کوچک و بافت‌های فرسوده بروند، قطعا رکود مسکن بیش از این طولانی نخواهد بود.
    شوکتی با بیان اینکه تهران 3 هزار هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: با مشوق‌های لازم از سوی دولت و شهرداری مثل رایگان کردن عوارض پروانه‌های ساختمانی و یا خرید انشعاب انبوه سازان استقبال مناسبی از احیای بافت‌های فرسوده خواهند کرد.
    وی ادامه داد: قیمت مسکن در یک سال گذشته بسیار تخیلی افزایش یافت و شاید بتوان گفت: 40 تا 50 درصد آن حباب بود.
    عضو اتحادیه املاک با بیان اینکه ورود سوداگران به بازار مسکن قیمت مسکن را بیش از پیش افزایش داد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه که این روز‌ها بحث بررسی و تصویب آن در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است، قطعا می‌تواند در ثبات بازار و قیمت مسکن موثر باشد.
    شوکتی با بیان اینکه افزایش قیمت تمام شده مسکن نقش به سزایی در قیمت آن دارد، گفت: دولت می‌تواند با مشوق‌هایی از افزایش قیمت تمام شده مسکن جلوگیری کند و در نهایت از افزایش قیمت مسکن از سوی برخی سازنده‌ها که دوست دارند، سود‌های بیش از 100 درصدی در ساخت و ساز دریافت کنند، جلو گیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی