مدیران خودروعصر اعتبار

از انتقاد به رای هیاتی تا ساماندهی قبور در جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران

عصر ساختمان- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی بندهای برنامه سوم توسعه شهرداری شش ماده دیگر را بررسی کردند.

از انتقاد به رای هیاتی تا ساماندهی قبور در جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه نوبت صبح شورای اسلامی شهر تهران که به صورت فوق‌العاده‌ و برای بررسی مواد دیگر برنامه سوم توسعه شهرداری تهران برگزار شد، مواد دیگر این برنامه را مورد بررسی قرار دادند که به شرح ذیل آمده است:

    بر اساس ماده "58" شهرداری موظف است ضمن توسعه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر سیستم‌های تولید برق و حرارت خورشیدی را در اولویت اقدام قرار دهد و بر این اساس سیستم‌های خورشیدی و تجدید پذیر موجود نیز باید تعمیر و نگه داری شود. همچنین تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز افزایش یابد.

    با این که کلیات این ماده به تصویب رسید، اما پیشنهاد نژاد بهرام در مورد حذف بند چهار این ماده که در مورد کاهش دو درصدی سالیانه برق مصرفی ساختمان‌های شهرداری و تامین 20 درصدی برق مورد نیاز از محل انرژی‌های تجدید پذیر موجب اعتراض اعضای کمیسیون سلامت شد و صدر اعظم نوری ، رییس کمیسیون سلامت با اشاره به این که به نظر من حذف این بند بی معنا است، چرا که این بند مصوبه هیات دولت است، گفت‌:  جالب است که در برخی از مواقع به جای تاکید بر موضوعاتی آن را حذف می‌کنیم و باید این پیشنهاد از دستور خارج شود.

    پیشنهاد نژاد بهرام مبنی بر حذف این بند، در حالی رای مثبت آورد که موجب اعتراض برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران شد. همچنین بر این اساس پیشنهاد دیگری در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش مصرف برق  ارائه شد که با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

    بر اساس ماده "59" برنامه شهرداری نیز، شهرداری موظف است به منظور مدیریت منابع آب خام و کاهش مصرف آب برنامه عملیاتی آب خام تهران را تهیه کند. همچنین نسبت به ساماندهی آب‌های سطحی، چاه‌های فاقد مجوز اقدام کنند و در آبیاری فضاهای سبز علاوه بر صرفه جویی نوع آبیاری را تغییر دهد و سالانه 40 میلیون متر مکعب آبیاری سنتی را کاهش دهند. در حین بررسی این ماده شهربانو امانی با اشاره به این که همگان می دانند که من به موضوع آب حساس هستم، در این باره گفت‌: 200 میلیون مترمکعب آب سالانه فقط برای آبیاری فضای سبز پایتخت استفاده می‌شود و خودمان بلد نیستیم صرفه جویی کنیم اما برای دیگران نسخه می پیچیم. برنامه‌های بهتری در لایحه شهرداری وجود دارد که بهتر است این ماده حذف و به جای آن بازگشت به لایحه شهرداری را داشته باشیم.

    میلانی ، رییس کمیته‌ محیط زیست با مخالفت به این پیشنهاد، خاطر نشان کرد: در لایحه شهرداری حداقل‌ها دیده شده است و ما بندهای این ماده را با همکاری شهرداری تهیه کرده‌ایم و جالب است که معاونت برنامه‌ریزی کاملا از اعداد و ارقام فراری است و این‌ در حالی است که این سند راهبردی شهرداری برای چهار سال آینده است و ما باید در آن اعداد و ارقام بیاوریم تا قابل سنجش و پایش باشد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این ماده رای مثبت دهند.

     بند "شش" این ماده که در راستای ارتقای فرهنگ شهروندان در راستای کاهش مصرف آب بود، به دلیل این که  یک موضوع فرا کمیسیونی است  و در ماده‌های بعدی نیز به آن توجه شده بود، به پیشنهاد حق شناس و موافقت کمیسیون سلامت حذف شد.

    امانی در واکنش به حذف این بند از ماده "59" در این باره گفت‌: نباید هیاتی رای و نظر بدهیم چرا که موضوع آموزش شهروندی بسیار مهم است.

     با حذف بند "شش" ماده "59" این ماده نیز با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

    همچنین ‌در ماده "60" برنامه توسعه شهرداری موظف است، ضمن تهیه برنامه جامع مدیریت پسماند نسبت به واگذاری خدمات به بخش خصوصی و همچنین استقرار سیستم یکپارچه اطلاعات بر خط مدیریت پسماند، تعیین و اخذ بهای خدمات، دفن پسماندهای عادی و کاهش دفن پسماندهای خانگی اقدام کند که این ماده نیز بدون تغییر و با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

    در ماده "61" برنامه شهرداری موظف است به منظور دفن اموات در شهر  و افزایش ظرفیت دفن در مواقع اضطراری پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد که بر اساس این ماده باید مکان‌هایی  برای توسعه آرامستان‌ها مورد مطالعه قرار گیرد و همچنین در شرایط بحرانی همچون زلزله، قبور جدید را جهت دفن اموات تا پانزده هزار قبر افزایش دهد و همچنین نسبت به ساماندهی آرامستان های موجود و میراثی  اقدام کند که این ماده نیز بدون تغییر به تصویب رسید.

     اعضای شورای اسلامی شهر تهران ماده "62" برنامه را مورد بررسی قرار دادند که بر اساس آن شهرداری موظف است به منظور حفظ ذخایر زیستی و تقویت اکولوژیکی تهران نسبت به حفظ فضای سبز، رود دره‌ها، رودخانه‌های شهری و ... اقدام کند که این ماده نیز با پیشنهاد خلیل آبادی مبنی بر این که فعالیت معادن شن و ماسه و سیمان نیز ممنوع شود به تصویب اکثریت آرا رسید.

    اعضای شورای اسلامی شهر تهران  بررسی ماده "63" را در دستور کار خود قرار دادند که بر اساس آن شهرداری موظف است برنامه طرح جامع فضای سبز شهر تهران  را ایجاد کند و همچنین در راستای هویت بخشی بوستان‌ها و بهبود کیفیت فضای سبز اقدام کند.

    بررسی این ماده ادامه‌ داشت، اما حجت نظری به روند اداره جلسه اعتراض کرد و گفت‌: اگر قرار باشد  شهرداری متن تدوین کند و به هر شیوه‌ای فرایندها را به تصویب برساند. خب خودش هم بررسی و نظارت لازم را انجام دهد.

    وی با انتقاد به روند بررسی، یادآور شد:  ما بیش از اندازه به شهرداری تفویض اختیار کرده‌ایم و این به روند نظارتی شورای اسلامی شهر تهران ضربه وارد می‌کند.

     به دلیل اتمام نوبت صبح (چهارشنبه) جلسه شورای اسلامی شهر تهران، بررسی این ماده نیمه تمام باقی‌ ماند و به جلسه نوبت عصر موکول شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار