مدیران خودروعصر اعتبار

سایه ابهام و تردید بر بازار مسکن؛

خانه بخریم یا نه؟

عصر ساختمان- خانه بخریم یا صبر کنیم؟ این مهم‌ترین پرسشی است که این روزها در بازار ملک مطرح است.ثبات نداشتن قیمت‌ها موجب شده تا بسیاری از متقاضیان خرید خانه به امید ارزان شدن بیشتر وارد بازار نشوند؛ در صورتی که به اعتقاد فعالان و حتی مشاوران املاک برای خرید خانه نباید صبر کرد.

خانه بخریم یا نه؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایران ، بسیاری از مشاوران املاک به خاطر ثبات قیمت‌ها، زمستان امسال را بهترین زمان خرید خانه عنوان می‌کنند و می‌گویند که حتی کسانی که به قصد احسن کردن ملک خود وارد بازار می‌شوند هم می‌توانند نهایت ظرف دو ماه ملک مورد نظر خود را با بهترین قیمت بخرند.

    همچنین مسئولان حوزه مسکن هم تأکید می‌کنند که زمان را از دست ندهید و وارد بازار شوید.

    چرا مسکن گران شد


    دلار که گران شد قیمت مسکن هم به خاطر افزایش هزینه دستمزدها و نهاده‌های ساختمانی روند صعودی به خود گرفت. به‌دنبال این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، بازار وارد دوره رکودی خود شد. با اینکه بسیاری از مسئولان حوزه مسکن می‌گویند معاملات در جریان است و خرید و فروش هم انجام می‌شود، اما هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان مسکن تنها فایل‌های معاملات را زیرو رو کرده و به‌دنبال مظنه قیمت‌ها بوده و در یک کلام برای خرید دودل هستند.
    «ایران عصر» در گفت‌و‌گو با فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک زمان مناسب خرید را بررسی کرده است.

    قلی خسروی: برای خانه خریدن صبر نکنید


    رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم با تأکید براینکه برای خانه خریدن صبر جایز نیست گفت: قبلاً تجریه افزایش قیمت دلار در سال 91 را داشتیم اما با وجود این قیمت مسکن حدود 3 برابر شد هر چند بعد از مدتی به تعادل رسید ولی قیمت‌ها دیگر پایین نیامد.
    مصطفی قلی خسروی افزود: الان هم قیمت دلار بالا رفته است و به همان نسبت قیمت مسکن هم تحت تأثیر قرار گرفته است و نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.
    وی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سایت‌های اینترنتی خرید و فروش ملک بخصوص سایت دیوار است، اظهار داشت: واسطه‌های فروش کمک می‌کنند تا قیمت‌ها تعادلی باشد؛ اما سایت‌های مختلف از این ابزار استفاده نشده و موجب گرانی در بازار مسکن می‌شوند. چرا که قیمت‌ها را سلیقه‌ای اعمال می‌کنند.
    قلی خسروی با تأکید براینکه تنها عرضه و تقاضا است که می‌تواند تعادل را در بازار برقرار کند، تصریح کرد: هر چند تعداد معاملات کم شده است ولی بازار به سمت ثبات قیمت می‌رود؛ ضمن اینکه سال آینده مسأله تورم را هم داریم.بنابراین اگر امروز بخریم بهتر از فردا است.
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به چرایی ترس مردم از نوکردن ملک خود ادامه داد: کسانی که برای احسن کردن ملک خود ترس دارند و می‌گویند که اگر بفروشند دیگر نمی‌توانند بخرند به خاطر ثبات نداشتن قیمت‌ها در بازار است؛ولی با این حال باید گفت که تحول همیشه سازنده است و باید به سمت تحول پیش رفت و به مردم می‌گوییم خانه بخرید و نترسید.
    قلی خسروی در پاسخ به اینکه تقاضا برای کدام خانه‌ها بیشتر است، گفت: تقاضا برای خانه‌ها با توجه به توان خرید مردم و میزان سرمایه مشخص می‌شود. اما متراژهای کوچک الان بیشتر متقاضی دارند.
    وی ادامه داد: اما کسانی که به‌دنبال خانه‌هایی با سن 10 سال و بالاترهستند هم بیشتر به خاطر کمبود سرمایه برای خرید واحدهای نو و وام مسکن این خانه‌ها است.
    عقبایی: الان بهترین زمان برای خرید است


    نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور نیز با تأکید براینکه زودتر خانه بخرید، می‌گوید: کسانی که قصد خرید مصرفی دارند و مصرف‌کننده هستند، باید نسبت به خرید اقدام کنند؛اما برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را دارند، الان وقت مناسبی نیست.
    حسام عقبایی افزود: همچنین کسانی که قصد خرید واحدهای بزرگ بالای 200 متر و لاچکری را دارند باید صبر کنند؛چرا که در نیمه دوم سال انتظار کاهش قیمت 20 تا 25 درصدی در بازار این خانه‌ها را خواهیم داشت.
    وی با تأکید براینکه واحدهای متراژ کوچک ومتوسط تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهند داشت، تصریح کرد: کسانی که قصد احسن کردن ملک خودشان را دارند قاعدتاً جزو مصرف‌کنندگان حوزه مسکن هستند و باید زودتر اقدام کنند؛ چرا که تغییرات قیمتی تا آخر سال نداریم و قیمت‌ها ثابت هستند.
    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به تقاضا برای کدام واحد‌ها بیشتر است، هم گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم الان واحدهای کوچک متراژ بیشترو بهتر فروش می‌روند و متقاضی زیادی دارند.
    مشاور املاکی در منطقه یوسف آباد هم با تأکید براینکه قیمت‌ها ارزان نمی‌شوند، می‌گوید: اگر مصرف‌کننده‌ای نیاز به مسکن دارد حتماً قبل از سال نو بخرد چون تا پایان سال قیمت‌ها ثابت خواهد ماند. وی ادامه داد: به‌خاطر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و سکونی که بر بازار حاکم است، گرانی وتغییرات قیمت در بازار مسکن فعلاً نداریم. وی تأکید کرد: مصرف‌کننده اگر ملک خودش را به قصد نو کردن فروخته، نهایتاً می‌توانند ظرف ٢ ماه با خیال راحت و بدون ترس از افزایش قیمت، خانه جدید و نوتر بخرند.
    وی با اشاره به صعود قیمت‌ها در بازارهای مختلف کشور گفت: این افزایش قیمت‌ها روی قیمت مسکن هم تأثیرگذاشته است و معاملات را کاهش داده است.
    این مشاور املاک همچنین درباره تقاضا برای متراژهای مختلف در بازار هم گفت: تقاضا‌ها با توجه به منطقه‌ها فرق می‌کند اما خانه‌ها هرچه کوچیک تر و نقلی‌تر باشد زودتر جابه‌جا می‌شوند بنابراین جابه‌جایی در مناطق مختلف شدت و ضعف متفاوتی هم دارند.
    وی با اشاره به تقاضای مردم برای واحدهای با سن بنای بالا هم گفت: افزایش شدید قیمت موجب شده تا کسانی که قصد خرید ملک نو هم داشتند به سمت خانه‌های قدیمی‌تر بروند چون ارزش سرمایه و پول آنها در طول یکسال بشدت افت کرده است.
    همچنین مشاور املاک دیگری در محدوده هفت تیر تهران، معتقد است: فروشندگان هرچند در ابتدا قیمت ملک خود را گران اعلام می‌کنند، اما به خاطر نیاز به پول و شرایط رکودی حاکم تخفیف‌های مناسبی می‌دهند.
    این مشاور املاک هم معتقد است که مردم باید دودلی را کنار گذاشته و وارد بازار شوند چرا که قیمت‌ها در مناسب‌ترین زمان ممکن قرار دارد.
    وی با ذکر مثالی می‌گوید؛ کسانی که از سال گذشته به امید یافتن خانه مناسب سرمایه‌ای جمع کرده بودند و به‌دنبال خانه‌ای 80 متری بودند اگر هنوز نخریدند امسال دیگر نمی‌توانند با سرمایه سال قبل همان متراژ را بخرند بنابراین اگر الان خانه بخرید، سود کردید.
    این مشاور املاک می‌گوید: مسکن افزایش قیمت خود را داشته و دیگر ظرفیت افزایش دوباره قیمت را ندارد بنابراین مردم باید وارد بازار شده تا بازار از رکود خارج شود.


    جدیدترین آمار قیمت مسکن در تهران

    بررسی جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی آذرماه در مقایسه با ماه پیش از آن 4.85 درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات ثبت شده نیز در مقایسه با آذرماه سال گذشته 63 درصد کاهش یافته است. براساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در آذرماه 97 متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی با رشد 4.85 درصدی به 9 میلیون و 631 هزار تومان افزایش یافته است. در آبان‌ ماه 97 متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 9 میلیون و 185 هزار تومان بود که در مقایسه با متوسط قیمت 8 میلیون و 122 هزار تومانی مهر ماه 6.39 درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک با حدود 13 درصد از 19 میلیون و 806 هزار تومان به 22 میلیون و 255 هزار تومان رسیده است. کمترین متوسط قیمت مسکن مربوط به منطقه 18 با 4 میلیون و 100 هزار تومان رسید. ماه پیش از آن یعنی در آبان‌ ماه متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی دراین منطقه 4 میلیون و 79 هزار تومان بود. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در آذر ماه امسال 5896 فقره مبایعه‌نامه در مناطق 22 گانه تهران ثبت شد که نسبت به ماه پیش از آن (آبان‌ ماه 97) با 5941 فقره 75 صدم درصد کاهش یافته است. تعداد معاملات در مقایسه با آذر ماه سال گذشته نیز 63 درصد کاهش یافته است. بررسی قیمت مسکن آذر ماه 97 با قیمت‌های ماه مشابه سال گذشته حاکی از آن است که هر مترمربع واحد مسکونی 92.62 درصد گران‌تر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار