مدیران خودروعصر اعتبار

تهران بدهی ۵۰ میلیارد تومانی بابت خرید آب دارد

۵ منطقه تهران دچار فرونشست زمین شد

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد، گفت:‌ به علت برداشت بی‌رویه آب، در برخی مناطق تهران مثل مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فرونشست زمین رخ داده است.

۵ منطقه تهران دچار فرونشست زمین شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، سیدحسن رضوی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان تهران 20 درصد جمعیت کشور را پذیراست، گفت: متأسفانه دلایل زیادی باعث فرونشست زمین در استان تهران شده، اما اصلی‌ترین دلیل فرونشست در دشت‌های تهران و حتی برخی از مناطق شهری شهر تهران به علت برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی به وجود آمده است.

    * مناطق مختلف تهران چقدر فرونشست کرده‌اند؟

    رضوی گفت: برای حل مشکل بحث فرونشست‌ها در تهران، بحث تعادل‌بخشی سالهاست که اجرا می‌شود، اما متأسفانه فرونشست زمین که یک پدیده‌ قابل مشاهده در تمام دنیا است،‌ در تهران نیز به وجود آمده است، به طوری که در استان تهران در دشت ورامین سالانه 13 سانتیمتر، در شهر ری سالانه 25 سانتیمتر و در دشت تهران 17 سانتیمتر سالانه فرونشست رخ می‌دهد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه در شهریار سالانه 36 سانتیمتر فرونشست رخ می‌دهد و حتی در برخی از مناطق ورامین فرونشست به 25 سانتیمتر نیز رسیده است،‌گفت: فرونشست زمین دلایل زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلیل آن، برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی است، به طوری که وقتی آمارهای این فرونشست را در مقیاس جهانی می‌سنجیم، می‌بینیم که این اعداد و ارقام فراتر ازاین مقیاس جهانی است.

    وی افزود: برخی از نقاط در استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارند و متأسفانه باید اعلام شود که در مناطق 16، 17، 18، 19 و 20 شهرداری تهران و حتی برخی از اتوبان‌های مهم تهران مثل کمربندی آزادگان و اتوبان جاده ساوه تحت تأثیر فرونشست‌ها قرار گرفتند.

    به گفته وی،‌ شهرهای اطراف تهران مثل اسلام‌شهر،‌ چهاردانگه و نسیم‌شهر نیز تحت‌تأثیر فرونشست‌های دشت‌های تهران قرار گرفته است.

    * باید مطالعات دقیق درباره پدیده فرونشست انجام شود

    رضوی با تأکید بر اینکه حق خودمان می‌دانیم که فرونشست زمین را اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: برای این موضوع راهکارهای فنی نیاز است، همان اقداماتی که در تمام مناطق دنیا صورت گرفته است، اما متأسفانه مصرف زیاد آب در استان تهران باعث شده به منابع زیرزمین اتکا زیادی شود و این فرونشست‌ها رخ دهد. 

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا در اطراف سدهای تهران فرونشست زمین داریم یا خیر، گفت: فرونشست در سطح کرج و لتیان در حد متعادل وجود دارد، اما باید اذعان شود فرونشست زمین پدیده غیرمتعارفی نیست، اما در تهران در حال زیاد شدن است، چون برداشت آب افزایش دارد.

    وی با بیان اینکه برای مقابله با این پدیده نیازمند مطالعات جدی‌تر و فنی‌تر است، گفت: برای این موضوع باید یک ردیف بودجه خاص ایجاد شود تا هر ارگان به صورت جزیره‌ای این موضوع را بررسی نکند.

    به گفته وی، شاید وزارت راه و شهرسازی نگاه دیگری به پدیده فرونشست زمین داشته باشد، بنابراین درخواست ما این است که باید مطالعات جدی در این خصوص صورت گیرد.

    * کاهش قابل توجه سرانه آب تجدیدپذیر در 50 سال گذشته

    رضوی با بیان اینکه سرانه مصرف آب و آب تجدیدپذیر در استان تهران نسبت به چهل سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، گفت: قبل از سال 50 سرانه آب تجدیدپذیر در کشور 7 هزار و 500 مترمکعب به ازای هر نفر بود و اکنون این سرانه آب تجدیدپذیر به 1400 مترمکعب کاهش یافته است و در استان تهران این عدد به 350 مترمکعب رسیده است.

    وی با بیان اینکه با بحران تأمین آب در استان تهران مواجه هستیم، گفت: باید یک راهبرد مناسب برای مقابله با این وضعیت بیندیشیم، چرا که در 5 دهه گذشته رویکردهای ما در آب عرضه‌محور بوده، یعنی هر چه آب تأمین کنیم و در اختیار مصرف‌کننده‌ها بگذاریم، توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم، اما زمان نشان داد که این رویکرد، رویکرد درستی نبود و عرضه‌محوری رویکرد خوبی به حساب نیامده است.

    * آب به عنوان یک کالای استراتژیک

    وی با بیان اینکه جزئی‌نگری و جزیره‌ای نگاه کردن به مسائل آب باعث تشدید قانون آب‌های استانی شده است، گفت: به هم زدن مدیریت حوزه‌ای آب باعث شد در 5 دهه گذشته اوج نامدیریتی در بخش آب را رقم بزنیم، پس معتقدیم هر جا که جلوی این ضرر گرفته شود، به نفع کشور است، چرا که راه را غلط رفته‌ایم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه هر زمان گفته شد آب باید به سمت قیمت تمام شده برود اجازه داده نشد، گفت: تعرفه‌های مناسبی برای آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی وجود ندارد، بنابراین روز به روز قیمت تمام شده با تعرفه‌ها فاصله زیادی گرفت، بنابراین حل شدن این موضوع برای سیاسیون و مردم سخت شده است.

    وی با تأکید بر اینکه باید به این نتیجه برسیم که آب کالای استراتژیک است، گفت: باید سیاسیون به تفکرات و تحلیل‌های کارشناسان آب نظر مثبتی داشته باشند تا در برنامه‌ریزی‌های سالهای آینده موفق شوند.

    * باید از هر واحد آب هفت بار استفاده کنیم

    وی با تأکید بر اینکه باید مثل کشورهای پرآب از آب هفت بار استفاده شود، گفت: در برخی از شهرهای کشور آن هم به طور محدود، تنها دو بار از آب استفاده می‌شود، پس باید بازچرخانی آب همانند کشورهای پیشرفته تعاریف بالادستی داشته باشد.

    رضوی با تأکید بر اینکه سالهاست که کشور با کمبود آب مواجه است اما نحوه مصرف و درست مصرف کردن به شدت تغییر کرده است، گفت: باید مردم و مسئولان به این باور برسند که وضعیت آب وضعیت مناسبی نیست و باید نحوه مصرف خود را تغییر دهند.

    * رشد 3 درصدی مصرف آب تهران

    به گفته وی،‌ در حال حاضر برای تهران 34 مترمکعب از سدها آب تأمین می‌شود که 8 مترمکعب بر ثانیه آن پساب است، پس با استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب می‌توانیم بر چالش‌ها فائق آئیم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران افزود: در حال حاضر ورودی آب به سدهای استان تهران از مهرماه تا روز گذشته 268 میلیون مترمکعب بوده است در حالی که سال گذشته این عدد 183 میلیون مترمکعب بوده است و در این مدت برای بخش شرب 250 میلیون مترمکعب آب تأمین کرده‌ایم.

    به گفته وی، مصرف آب شرب تهران در روز گذشته 2 میلیون و 719 هزار و 111 مترمکعب بوده است، در حالی که سال گذشته 2 میلیون و 629 هزار و 208 مترمکعب بوده است و این نشان می‌دهد که مصرف آب برای شهر تهران 3.4 درصد افزایش داشته است.

    * از تعرفه فروش آب خام راضی هستیم

    رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید فروش آب خام به شرکت‌های آب و فاضلاب در سال جاری افزایش داشته است یا خیر، گفت:‌در سال جاری میزان فروش آب خام 10 درصد افزایش داشته است، اما به هر حال متوسط فروش آب خام از سد به سد متفاوت است به طوری که برای هر مترمکعب از سد کرج و سد لتیان 408 ریال، سد لار 567 ریال، سد ماملو 942 ریال و سد طالقان 605 ریال از شرکت آب و فاضلاب استان تهران دریافت می‌شود.

    وی با بیان اینکه از این تعرفه‌ها راضی هستیم و ما تابع وزارت نیرو هستیم، امیدوار هستیم شرکت آب و فاضلاب استان تهران نسبت به خرید آب و این تعرفه‌ها بر تعهدات خود پایبند باشد.

    وی در پاسخ به این سؤال که میزان بدهی شرکت آب و فاضلاب استان تهران از بابت خرید آب و شرکت آب منطقه‌ای چه میزان است، گفت: 50 میلیارد تومان شرکت آب و فاضلاب استان تهران بدهی از بابت خرید آب دارند، اما امیدواریم که این شرکت چک‌های خود را به موقع پاس کند.

    رضوی در پاسخ به این سؤال فارس که وضعیت تأمین آب شهر تهران در 10 سال آینده چگونه خواهد بود گفت: نگاه ما به حوضه تهران است، چرا که هر طرحی را که تعریف کنیم، قزوین، کرج، مازندران و تهران را با هم خواهیم دید.

    وی افزود: طرح انتقال آب طالقان به تهران بیشترین انتفاع را برای کرج داشته است، پس آنچه که اردکانیان وزیر نیرو در حکم جدید بنده از من خواسته است، مدیریت حوضه‌ای بیشتر بوده و تأکید کرده است که فقط تهران را نبینید.

    وی افزود: باید ناکارآمدی‌های قبلی را اصلاح کنیم، پس در هر طرحی برای آب‌رسانی به تهران چهار استان دیده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار