مدیران خودروعصر اعتبار

جای خالی معماری باستان در نماهای شهری

عصر ساختمان- گلپایگانی گفت: ما در شهرداری در بحث معماری نتوانستیم آن طور که باید و شاید از معماری باستان استفاده کنیم.

جای خالی معماری باستان در نماهای شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در آیین افتتاح همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرا که امروز (سه‌شنبه 9 بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه ماهیت نماهای شهری به دلیل برخی ویژگی‌ها با گذشته کاملا متفاوت شده است. در گذشته معماری نما در ایران، جلوه‌گاه نما به سمت محل‌های عمومی و خیابان‌ها نبود و در حیاط خصوصی خانه‌ها نما‌ها خودنمایی می‌کردند، اما امروزه خیابان‌ها تبدیل به جلوه‌گاه نما‌های ساختمان‌ها شدند.

    وی افزود: در مورد الگوی مسکن باید به سمتی پیش رویم که فضای شهری را مناسب با سبک زندگی ایرانی-اسلامی کنیم.

    گلپایگانی تصریح کرد: نمای ساختمان در شهرها موضوع بسیار مهمی است. متأسفانه ما نتوانستیم از کار‌هایی که در گذشته باستان انجام می‌شده است، استفاده کنیم.

    وی افزود: وظیفه ما در شهرداری این است که یک هماهنگی و زبان مشترک بر پایه توصیه‌ها و نظرات کارشناسان در حوزه نمای ساختمان‌ها ایجاد کنیم.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از سال گذشته در بحث ایمنی ساختمان‌ها با کمک سازمان نظام مهندسی، اجرای وال پست (قاب بندی ساختمان) را پیگیری کردیم.

    وی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه شاهد آن بودیم که اسکلت اکثر ساختمان‌ها پس از وقوع زمین لرزه پا برجا بود، اما نمای آن فرو ریخته بود و این موضوع به دلیل عدم اجرای صحیح قاب بندی ساختمان‌ها بود.

    گلپایگانی در خصوص بحث دوام ساختمان‌ها گفت: در معاونت شهرسازی فعالیت‌هایی در حال اجرا و پیگیری است که نما‌های ساختمان‌ها با دوام شوند و این طور نباشد که پس از گذشت یک یا دو سال پس از ساخته شدن ساختمان، نمای آن از بین برود.

    وی در رابطه با بحث نگهداری از سازه‌ها بیان کرد: سازنده‌های اکثر ساختمان‌های گران قیمت و خوب پایتخت از لحاظ معماری، بحث هدایت آب و باران را رعایت نکرده‌اند که این موضوع در بحث ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ساختارمند کردن سازه‌های شهری، گفت: برای انجام این کار لایحه‌ای به شورای شهر ارجاع شد تا در کمیته نما بررسی شود.

    گلپایگانی تصریح کرد: در مدیریت شهری به دنبال آن هستیم که با برآیند و جمع بندی نظرات کارشناسان و مسئولان در راستای ارتقای مدیریت شهری اقدام کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو