مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران تاکید کرد

لزوم توجه به ایمنی و زیبایی شهر در انتخاب نمای ساختمان‌ها

عصر ساختمان- شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید ایمنی و زیبایی شهر در انتخاب نمای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: قطعا ایمنی مهمترین اصل انتخاب نمای ساختمان‌ها است.

لزوم توجه به ایمنی و زیبایی شهر در انتخاب نمای ساختمان‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی با اشاره به درگذشت محمدنقی حبیبی شهردار سابق تهران گفت: آقای حبیبی در دوره‌ای شهردار تهران بودند که کشور در شرایط جنگ قرار داشت و مدیریت شهری تدابیر ویژه‌ای را می‌طلبید. ضایعه درگذشت ایشان را به بازماندگان و دوستان‌شان تسلیت می‌گویم.

    وی افزود: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و باید تلاش کنیم که دستاوردهای ارزشمند را به جامعه معرفی کنیم. در آموزه‌های دینی ما آمده که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

    وی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که علاوه بر داشتن مواهب طبیعی تنوع بالایی در معماری داریم. لذا می‌توان گفت که از نظر تنوع معماری کشوری نظیر ایران در بین کشورهای اسلامی نیست و باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

    شهردار تهران تاکید کرد: اگر منصفانه قضاوت کنیم نتوانسته‌ایم آنچه داشته‌ایم را به زندگی امروز برسانیم و بر خلاف برخی کشورها که در این زمینه موفق بوده‌اند ما در دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بوده‌ایم تا بهسازی آنچه که از گذشته به ما رسیده است.

    وی افزود: زیبایی حق مردم است و آنها حق دارند بپرسند چرا در نماهای شهری این نکته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مردم ما در طول تاریخ هنرهای زیادی داشتند اما در دوره معاصر به این هنرها توجه نشده است. امروز می‌بینیم که در اکثر شهرها خانه‌هایی که ساخته می‌شود نماهایی مشابه یکدیگر دارند.

    وی تاکید کرد: ما در مدیریت شهری باید ابتدا زیبایی را بشناسیم تا بتوانیم برای تحقق آن تلاش کنیم. در بسیاری از کشورها قریحه هنری مردم تشویق می‌شود و مساحت زیادی از شهر به گالری‌ها و موزه‌ها برای توسعه هنر اختصاص پیدا می‌کند.

    شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پالایش بصری نمای شهری اشاره کرد و افزود: پالایش بصری نمای شهری قوانینی در شهرداری دارد اما نیاز به قانونی خاص است که زیبایی را در شهر به رسمیت بشناسد. در دوره سلجوقیان ساختار سازه در هم تنیده بود و به عنوان مثال نما در شکل آجرهایی که در ستون استفاده می‌شد خود را نشان می‌دهد اما در دوره ایلخانیان این دو از هم جدا شدند و این تغییر یک تحول در دوره معماری بود.

    وی ادامه داد: هم اکنون در کشور ما ضوابط زیادی برای ساختمان سازی وجود دارد که معروف‌ترین آن قاعده 60 به 40 است که در برخی مناطق آن را تبدیل به 80 به 20 یا 90 به 10 کرده‌ایم که بسیار خطرناک است. یکی از دلایل نشست زمین در برخی از مناطق تهران استفاده حداکثری از مساحت است. جالب است بدانید در بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم قاعده 60 به 40 پشتوانه علمی و تحقیقاتی دقیقی ندارد و بر مبنای دستورالعملی که از سوی یک کارشناس مطرح شده بود امروز تبدیل به مبنایی در ساخت و سازها شده است. به این ترتیب امروز ما با شهری مواجه هستیم که ساخته شده و شاید نتوان در آن تغییرات چندانی ایجاد کرد اما بی تردید می‌توانیم در ساختمان‌های جدیدی که می‌سازیم نگاهمان به ساخت و ساز را تغییر دهیم.

    حناچی تاکید کرد: برخی از ساختمان‌ها و معماری‌های ویژه در شهر می‌توانند در ایجاد ثروت و جذب گردشگران نقش مهمی ایفا کنند و نمونه‌های آن در کشورهای مختلف قابل مشاهده است. سازه‌ای مانند پل طبیعت که امروز یکی از نمادهای جدید شهر تهران قلمداد می‌شود در رقابت میان معماران شکل گرفت. گروه مهندسانی که در مناقصه پل طبیعت شرکت کرده بودند گروه کوچکی بودند که نهایتاً توانستند با ارائه طرح خود در برابر غول‌های معماری خودی نشان دهند.

    شهردار تهران با تاکید بر لزوم آموزش مردم و تحریک خواسته‌های آنان برای شکل گیری معماری زیبا گفت: امروز می‌بینیم که بسیاری از ساختمان‌ها در تهران با معماری رومی به وجود می‌آید که مردم چنین معماری را پسندیده‌اند. واقعیت آن است که معماران سرزمین ما نتوانستند روی معماری بومی کار کنند. کشور ما عقبه فرهنگی طولانی دارد که تخت جمشید در معماری امروز ما جایی ندارد. باید آستانه دانش و تقاضا در حوزه معماری را بالا ببریم. ما در حوزه سلیقه مردم اقدامات موثری انجام نداده‌ایم. باید در مورد فعالیت‌هایی که تا کنون انجام شده بررسی و آسیب شناسی انجام شود. البته کمیته‌های نما تشکیل شده اما نباید تبدیل به راهرویی شوند که بتوان آن را دور زد.

    حناچی با اشاره به اینکه تغییر پارادایم در مدیریت شهری باید اتفاق بیفتد افزود: مردم با انتخاب اعضای شورای شهر بر تغییر پارادایم مدیریت شهری تاکید کردند. لذا باید این تغییر پارادایم را انجام دهیم. مردم قدم اول را برداشته‌اند و در ادامه وظیفه ماست که قدم‌های بعدی را برداریم.

    پیروز حناچی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای نماهای شیشه‌ای در سطح شهر تهران گفت: اقداماتی که برای نمای شهری در تهران انجام شده مثبت است اما قطعاً کافی نیست و باید تلاش کنیم کیفیت را ارتقاء دهیم. شیشه‌ای یا آجری بودن نما به تنهایی مهم نیست. اصلی‌ترین موضوع ایمنی و به صلاح بودن نما برای زیبایی شهر است.

    وی افزود: ما تلاش می‌کنیم قابلیت‌های معماری را معرفی کنیم و به کیفی شدن نماهای شهری بپردازیم. کشور ما در دوره اسلام و پیش از اسلام معماری قابل توجهی داشته و باید این معماری را به شکلی در تداوم آن دوران امروز داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو