مدیران خودروعصر اعتبار

تابش تشریح کرد:

آمار صدور اسناد مالکیت املاک روستایی و شهری در ۴ دهه گذشته

عصر ساختمان- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمار صدور سند مالکیت املاک روستایی و شهری را در چهاردهه گذشته تشریح کرد و از صدور ۱۵۰ هزار و ۱۰۷ سند شهری از سال ۹۱ به بعد و ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۲۷ سند روستایی از سال ۷۴ تاکنون خبر داد.

آمار صدور اسناد مالکیت املاک روستایی و شهری در ۴ دهه گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جزئیات صدور اسناد مالکیت املاک روستایی و شهری را در چهاردهه گذشته تشریح کرد و گفت: فعالیت صدور اسناد مالکیت املاک روستایی که در برنامه دوم توسعه مراحل ابتدایی خود را گذراند، به دلیل عدم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مجری از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار نبود. در برنامه دوم توسعه در مجموع 1307 جلد سند مالکیت املاک روستایی در سطح روستاهای کشور صادر شد. در برنامه سوم توسعه با رفع مسایل و مشکلات اجرایی بر گستره این فعالیت افزوده شد و در طول برنامه مذکور 683 هزار و 373 جلد سند روستایی صادر شد.

    به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه، این روند صعودی شتاب بیشتری گرفت. به طور کلی از شروع این فعالیت تا پایان آبان 1397 تعداد 3230927 سند روستایی در سطح کشور صادر شده است.

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در رابطه با آمار صدور اسناد مالکیت شهری نیز به ارایه توضیح پرداخت و گفت: بر اساس ماده یک قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مقرر شده تا بنیاد مسکن نسبت به نقشه‌برداری ثبتی و صدور سند مالکیت املاک شهری با همکاری اداه ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کند. 

    به گفته تابش، در سال 1391 که اولین سال شروع این فعالیت محسوب می‌شود، تعداد 150107 جلد سند شهری صادر شد. از ابتدای شروع این فعالیت تاکنون، در مجموع 206هزار و 492 جلد سند شهری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صادر و تحویل شهروندان شده است.

    بنیاد مسکن تخلفات ساختمانی روستایی را پیگیری می‌کند

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه با اعلام این مطلب که در کنار وظایف قانونی متعدد، این نهاد نسبت به تهیه و ارایه گزارش تخلفات به مراجع و دستگاه های متولی همت گماشته است مهمترین اهداف گزارش دهی تخلفات ساختمانی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را آگاهی رسانی به مسئولان و آگاهی دادن به مردم برای مراقبت از تحولات طبیعت و محیط طبیعی به ویژه در روستاها برشمرد.

    تابش در بیان آمار عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ارتباط با صدور پروانه فنی و همچنین گزارشی از تخلفات ساختمانی روستایی، اعلام کرد: برای تعداد دو میلیون و 382 هزار و 996 فقره خدمات فنی از ابتدای فعالیت بنیاد در این موضوع تا پایان 97 پروانه صادر شده است. همچنین از نیمه دوم سال 87 تا پایان آبان 97 به یک میلیون و 252 هزار و 854 فقره، درخواست که شامل پاسخ استعلام جهت تاسیس واحدهای خدماتی، صنعتی و کارگاهی است پاسخ داده شد.

    بنا بر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شناسایی و گزارش مصور و مکتوب تعداد 107 هزار و 220 فقره تخلفات ساختمانی روستایی از نیمه دوم سال 1387 تا پایان آبان 1397 با عناوین ساخت بر خلاف پروانه صادره، ساخت بدون پروانه و فاقد استعلام، صدور پروانه فاقد استعلام و صدور پروانه مغایر استعلام به مسئولین و دستگاههای مربوطه در سطح شهرستانها، استانها و مراجع ملی در طی این سال های انجام گرفته است. همچنین، گزارش مکتوب و مصور تفکیک های غیر مجاز اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به مسئولین و دستگاههای مربوطه در سطح شهرستانها، استانها و مراجع ملی و ارائه خدمات فنی از طریق سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی در سطح کشور نیز از دیگر فعالیت هایی است که انجام شده است.

    گفتنی است، 90 ماموریت ویژه جهت ارزیابی کیفی و کمی خدمات فنی، میزان تحقق بخشنامه گردش‌کار خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی و گزارش‌گیری از تخلفات انبوه ساختمانی و تفکیک گسترده و غیر مجاز اراضی و در سطح کشورو انعکاس این گزارشها به مراجع مربوطه انجام شده است. در عین حال، تشکیل کمیته دهگردشی در سال 1391 در بنیاد مسکن استان گلستان با عضویت نمایندگان بنیاد استان، نیروی انتظامی، بخشداری، جهاد کشاورزی (امور اراضی یا منابع طبیعی) و بررسی و تهیه بیش از دهها گزارش مصور و مکتوب از تخلفات گسترده ساختمانی و ارسال گزارش به مراجع ذیربط از قبیل دبیرخانه کمیسیون ماده 99، شورای حفاظت از حقوق بیت المال در امور اراضی، استانداری و فرمانداریها انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار