مدیران خودروعصر اعتبار

رییس اتحادیه املاک تهران

"رکود" نه؛ بازار مسکن "کساد" است

عصر ساختمان- این جمله ای بود که ابتدای مصاحبه با آقای قلی خسروی پدر املاک ایران شنیدیم. رییس اتحادیه املاک ایران معتقد است کلمه رکود مانند وبا است و نباید بگذاریم این کلمه فراگیر شود.

"رکود" نه؛ بازار مسکن "کساد" است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، وی معتقد است این بازار در حال حاضر کساد است و با اجرای تمهیدات صحیح سریع تر رونق به این حوزه اساسی بازمیگردد.گفت و گوی اختصاصی ساختمان فردا با رییس اتحادیه املاک را مطالعه می‌کنید: 
    چه عواملی باعث می شود این بازه زمانی را کسادی بازار عنوان کنید و رکود را کلمه مناسبی برای این دوره صنعت مسکن ندانید؟
    من با کلمه رکود مخالفم. آمارها گویای این است مسکن در حال حاضر با کسادی بازار مواجه شده است و استفاده از کلمه رکود در این مقطع جایز نیست. در تمام تجارتها یک دوران رونق داریم و در مقابل دوران رکود.
    لطفا آمارهایی که اشاره میکنید رو بفرمایید؟
    آمارها نشان دهنده این است که از از فروردین 96 تا 4 آذر ماه 96، 910 هزار و 347 معامله داشتیم، که 419 هزار و 35 مبایعه‌نامه و 472 هزار و 122 واحد اجاره بوده است.
    در همین بازه زمانی از 1 فروردین 97 تا 4 آذر ماه همان سال، کل قراردادهای کشور 970 هزار و 964 عدد بوده که 492 هزارو 881 عدد مبایعه نامه و 440 هزار و 999 آن اجاره نامه بوده است، که افزایش 1 درصدی کل معاملات نسبت به بازه زمانی سال گذشته را نشان می دهد. همچنین 18 درصد در مبایعه نامه و 4 درصد کاهش در اجاره داریم.
    اما در تهران بر عکس بوده و از تاریخ 1 فروردین 96 تا 4 آذر 288 هزار و 767 عدد که تعداد  143 هزار و616 عدد مبایعه نامه و 142 هزارو 745 واحد اجاره است.  اما در تاریخ 1 فروردین 97 تا 4 آذرهمان سال 236 هزارو 282 عدد که 115 هزارو 265 آن مبایعه نامه و 119 هزارو 679 عدد آن اجاره ثبت شده است، که نشان دهنده روند کاهشی  18 درصدی از کل معاملات بوده که 20 درصد در مبایعه نامه و 16 درصد در اجاره بوده است. لذا من اعتقاد دارم این بازه زمانی دوره رکود نیست. گفتنی است کلمه رکود مانند وبا است، همانطور که از قدیم میگفتند از کلمه وبا استفاده نکنید تا ترس در جامعه حکم فرما نشود نباید کلمه رکود را سرزبان ها انداخت.
    لازم به ذکر است در همین کسادی بازار افزایش 18 درصدی مبایعه نامه در کل کشور در بین 166هزار نفر مشاور املاک داشتیم. پس هنوز در کشور رونق است.
    منتها وضعیت تهران متفاوت است. در پایتخت به دلیل خریدهای هیجانی بیش از حد و سرریز شدن سرمایه ها به سمت ارز و طلا کسادی بازار افزایش یافت. از فرصت استفاده میکنم و از مردم عزیزمان خواهش میکنم از رفتار های هیجانی که نوسانات ارز ایجاد میکند پرهیز کنید تا بازارهای موازی همچون مسکن با کسادی مواجه نشوند.
    نظر شما در خصوص وضعیت فعلی اجاره چیست و چگونه می‌توان به کاهش قیمت اجاره بها رسید؟
    باید به بازار اجاره نیز توجه خاصی داشت. در این خصوص بگذارید کشور همسایه ترکیه را مثال بزنم. شهرداری های کشور ترکیه با خرید زمین های اطراف و ساختن آنها برای اجاره میزان و تراز قیمت ها را مشخص می کنند. ما نیز باید با خرید زمین و ساخت و ساز برای اجاره به نرخ دولتی نرخ هارا کنترل کنیم و پایه قیمتی دولتی را در بین مردم نهادینه کنیم.
    صنعت اجاره را میتوانیم حرفه ای تر کنیم . از قدیم ضرب المثلی بود با عنوان اجاره نشینی و خوش نشینی. اما در حال حاضر با گران شدن سایر کالا ها اجاره ها هم گران می کنند و این امر فشار زیادی بر اجاره نشین ها وارد می کند.
    دکتر مظاهریان وعده طولانی تر کردن مدت اجاره را به دوسال دادند. به نظر شما این امر می‌تواند کمک کند؟
    با تمام احترام به سیاست ها و شخصیت دوست داشتنی آقای مظاهریان این امر را نادرست میدانم. چرا که در کشور ما شرع بر قانون ارجعیت دارد. شرع میگوید بالاترین حکم تخلیه برای یک مستاجر این است که مالک بگوید من راضی نیستم. افزایش زمان اجاره جزو دستورات پادگانی است و قابل اجرا نیست. اگر یادتان باشد در دولت گذشته با تعزیرات و دوربین به مغازه ها رفته و به اجبار تنفیذ 7 درصد اجاره را نظارت و بازرسی میکردیم. این امر باعث فساد شده و کمکی به این صنعت نمی‌کند. بلکه باید این امر را به عرضه و تقاضا سپرد تا خود بازار تنظیم شود. باید تولید را افزایش داد تا قیمت ها متعارف شود. کشور چین هنوز در بیابان ها ساخت و ساز می‌کنند. چرا که برای 100 سال آینده خود ساختمان می سازند. ما نیز باید سیاست گذاری های خود را برابر افزایش جمعیت و با نگاهی بلند مدت به 100 سال آینده داشته باشیم.
    نظر شما  در خصوص سامانه های آنلاین املاک چیست؟ آیا میتواند فعالیت این سامانه ها تحرکی در بازار ایجاد کند؟ 
    به نظر من هیچکس نمی تواند با تکنولوژی مقابله کند. ما باید همسو با تکنولوژی روز دنیا پیش برویم. اپلیکیشن های حال حاضر نیز میتواند کمک شایانی کند. البته درست است این روش امور را تسریع می کند ولی هیچگاه نمیتواند جای دلالی را بگیرد. به نظر من مشاوره و دلالت نیاز معامله است و برای خرید و فروش باید مشاور حضور داشته باشد.
    به نظر شما تمام این سامانه ها و اپلیکیشن ها ماموریت خود را که کمک به مردم است درست انجام می دهند؟
    برخی از این سامانه ها شتاب زده عمل می کنند. در این خصوص باید آگاهانه فعالیت کنیم. ما باید برای هم کار درست کنیم نه اینکه جای همدیگر را بگیریم . باید مانند کشورهای توسعه یافته در دنیا برای رشد سازمان های هم قدم برداریم. ما باید دست به دست هم برای همدیگر شغل ایجاد کنیم. من از جوانانی که این سامانه ها و اپلیکیشن ها رو ایجاد کردند تشکر میکنم، زیرا زمان و انرژی که برای ایجاد راهی که بتواند به مردم کند صرف کرده اند بسیار ارزنده است و من قدردان آن هستم.
    امروزه بحث مهمی که در حوزه مسکن وجود دارد، مالیات عایدی بر مسکن است. به نظر شما ابلاغ چنین سیاستی در این بازه زمانی ثمربخش است؟
    مالیات در مجموع بسیار سیاست خوبی است . بیشتر کشور های توسعه یافته جهان در آمد خوبی از مالیات دارند و بازار را با اخذ مالیات تنظیم می کنند. در اسلام هم خمس و زکات را برای تنظیم بازار و تراز غنی و فقیر در جامعه در نظر گرفته بودند. خیلی از عزیزان این امررا رعایت می کنند و توانستند عایدی آن را کسب کنند. حال که این امر مدرن شده و در قالب مالیات آمده نیز آن را رعایت کرده و مفید میدانم.
    اما امروزه میبینیم در کشور همچون سال های 68 ، 86 و 91 و یا 97  هنگامی که قیمت ها جهش پیدامی‌کند در همان زمان به جای اعمال تسهیلات، مالیات را برای تنظیم بازار در نظر می‌گیرند. این درست نیست چرا که عرضه و تقاضا باید بازار را تنظیم کند و در دوران بحران به جز فشار هیچ فایده ای ندارد.
    به ایجاد تعادل در بازار اشاره کردید. با چه سازو کار عملیاتی می توان این امر را محقق کرد؟
    ما باید با عرضه مسکن بیش از تقاضا تعادل را در بازار ایجاد کنیم. در غیر این صورت فروشنده ها به دلیل کمبود مسکن عقب نشینی می کنند، تا قیمت ها کاهش یابد. این در حالی است که ما در حال حاضر نمی توانیم قیمت ها را کاهش دهیم و صرفا میتوانیم قیمت ها را به ثبات برسانیم. من امیدوارم با سیاست های وزیر جدید راه و شهرسازی در خصوص مسکن ثبات قیمتی پیدا کنیم.
    شاهد آن بودیم در کشور های دیگر در دوره بحران اقتصادی مالیات تنفیذ میکنند تا بتوانند تولید را از طریق آن افزایش دهند و به صنایع کمک کنند. چرا در کشور ما این امر شدنی نیست؟
    ساختارهای آنها با ما کاملا متفاوت است. در کشور ما هنگامی که مالیات بر عایدات مصوب می شود معامله گر از سرمایه شخصی پرداخت نمی کند و از مصرف کننده نهایی می گیرد، که این امر منجر به افزایش قیمت می شود. ما باید در حال حاضر عرضه و تقاضا را متوازن کنیم که در این صورت مسلما این گردش پول و سرمایه درست می شود و این حوزه حساس که بیش از 300 شغل به آن وابسته است رونق میگیرد. نباید با وعده های نشدنی همچون مسکن اجتماعی، یا نوسازی بافت فرسوده مردم را ناامید کنیم.
    در سال های اخیر دریافت مالیات از خانه های خالی بر سر زبان ها بود. آیا این امر می تواند کمکی به بخش مسکن کند؟
    آیا در این برهه زمانی شخصی خانه خود را خالی نگه میدارد و از دریافت اجاره ممانعت میکند؟ مسلما خیر. ما باید صنعت اجاره را فعال کنیم . در کشور های جهان دوم و سوم 70 درصد اجاره نشین هستند و خوشبختانه در کشور ماتنها 30 درصد اجاره نشین هستند. ما باید برای این 30 درصد صنعت اجاره داری حرفه ای را فعال کنیم. به این معنی که سرمایه دار را برای ساخت خانه تشویق کنیم و با نظارت دقیق این حوزه را بهبود ببخشیم. پس مالیات بر عایدی در این زمان مناسب نیست. من حتی دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مستاجر مخالف بودم . پس باید با همراهی مردمی که در بحران های مختلف همچون جنگ از سرمایه های شخصی خود برای کمک بها میگذارند، این مشکل اقتصادی را هم پشت سر بگذاریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو