مدیران خودروعصر اعتبار

پیشتازی ثلاث باباجانی در بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده

عصر ساختمان- فرماندار ثلاث باباجانی گوشه‌ای از خدمات انقلاب اسلامی به این شهرستان مرزی را تشریح کرد و گفت: ثلاث در بازسازی واحدهای مسکونی در استان پیشتاز بوده به طوری که اکنون روی فرم آمده است.

پیشتازی ثلاث باباجانی در بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، شهرستان کوهستانی و مرزی ثلاث باباجانی در غرب استان کرمانشاه واقع شده که با 40 هزار نفر جمعیت دارای 2 بخش ازگله و مرکزی و 198 روستاست. 35 روستای این شهرستان از پیروان جریان اهل حق و مابقی را مردمان اهل سنت تشکیل می دهند.
    جنگ تحمیلی در ثلاث باباجانی نزدیک 10 سال طول کشید زیرا حملات جسته گریخته رژیم بعث و خمپاره‌زنی، مین‌گذاری و شلیک گلوله از همان سال پیروزی انقلاب در این منطقه آغاز شد و در شهریور 59 و شروع رسمی جنگ به اوج رسید.

    ** گوشه‌ای از خدمات انقلاب در ثلاث
    این شهرستان با وجود ظرفیت‌های مناسب برای توسعه به دلایل مختلف از جمله دوری از مرکز، جنگ تحمیلی و خشکسالی همواره با مشکلات متعددی دست به گریبان بوده اما در دوران پس از انقلاب اسلامی خدمات زیادی به این منطقه مرزی صورت گرفته است که فرماندار شهرستان ثلاث گوشه‌ای از آن ها را بیان کرده است.
    صادق خدادادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از انقلاب فقط مرکز و یک روستای شهرستان آن هم با موتور ژنراتور برق داشت اما امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی فقط 10 روستای شهرستان به علت صعب العبور بودن، مشکل برق دارند که آنها هم در دهه فجر امسال به شبکه برق متصل شدند؛ این در حالیست که برخی روستاها فقط 2 و پنج خانوار جمعیت دارند.
    او درباره خدماتی که در حوزه بهداشت و درمان هم صورت گرفته گفت: اکنون علاوه بر صدها خانه و مرکز بهداشت و درمان، یک بیمارستان 32 تختخوابی هم با پیگیری استاندار و وزارت بهداشت در شهرستان راه‌اندازی شده که با چهار رشته تخصصی اصلی در حال خدمت رسانی به مردم است.
    خدادادی با اشاره به تخریب 17 مرکز خانه بهداشت در جریان زلزله آبان 96 گفت: این مراکز هم از محل اعتبارات زلزله و کمک خیران در حال بازسازی است.
    فرماندار ثلاث باباجانی افزود: مرکز فوریت‌های بخش ازگله هم در دهه فجر افتتاح می شود اما مرکز فوریت‌های مرکز شهرستان همچنان در حال ساخت است.
    او با بیان اینکه در زمان انقلاب چیزی به نام صنعت در شهرستان ثلاث باباجانی وجود نداشت، گفت: اکنون در کنار صنایع مختلفی که در این شهرستان فعال است، تولیدی فرش ماشینی با اعتبار 24 میلیارد تومان و 60 نفر اشتغالزایی، طرح تولید پوشاک با اعتبار پنج میلیارد تومان، طرح ساخت کارخانه نساجی با مشارکت مساوی ایمیدرو و بخش خصوصی با اعتبار 32 میلیارد تومان و اشتغالزایی 130 نفر و تولیدی مبلمان و صنایع چوبی با اشتغالزایی صد نفر آغاز شده و در حال ساخت یا آماده شروع عملیات است.
    به گفته او، همچنین چهار سوله 200 متری با اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون تومان توسط شرکت شهرک های صنعتی با هدف ارائه به جوانان جویای کار در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد.
    به گفته خدادادی پیش از انقلاب خبری از گازرسانی در این منطقه نبود اما اکنون علاوه بر بخش مرکزی شهرستان، 13 روستا از نعمت گاز برخوردار شده، 30 روستا در حال اجرای عملیات گازرسانی است و 48 روستا هم تا نقطه صفر مرزی در مرحله مشاوره و مطالعه قرار دارد. گازرسانی به بخش ازگله هم از طریق محور جدید تعریف شده و طی روزهای آینده تعیین تکلیف سپس عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
    به گفته او نظام در توسعه منطقه ثلاث باباجانی کم‌فروشی نکرده و نگاه ویژه‌ای به این منطقه محروم داشته است.

    ** تبدیل تهدید زلزله به فرصت
    فرماندار ثلاث باباجانی به تسهیلات ویژه‌ای هم که پس از زلزله آبان 96 به این شهرستان تخصیص پیدا کرده اشاره و عنوان کرد: در زلزله 16 هزار واحد شهرستان آسیب دید که بلافاصله عملیات تعمیر و بازسازی آنها آغاز شد اما دولت در کنار این موضوع برای بازسازی بافت قدیم شهرستان هم کمک بلاعوض و تسهیلات درنظر گرفت.
    او اظهار کرد: در مرحله نخست تسهیلات دولتی 128 میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌ها اختصاص یافت و تاکنون بیش از 350 تا 360 میلیارد تومان هم برای تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی پرداخت شده است.
    خدادادی افزود: اکنون شهرستان ثلاث در بازسازی واحدهای مسکونی در میان همه شهرستان‌های استان پیشتاز شده به طوری که شهرستان روی فرم آمده و نو شده است.
    به گفته او این اعتبارات بی‌سابقه سبب تحولات مثبتی در سطح شهرستان شده؛ از جمله تخصیص هفت میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و اصلاح شبکه آب روستایی، تصویب 6.5 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد شبکه فاضلاب و تامین آب ازگله از مامیشان، تکمیل شبکه آبرسانی سالم و جدید به 36 روستا، تخصیص 6 میلیارد تومان اعتبار به شهرداری ازگله و 12.5 میلیارد تومان به شهرداری تازه آباد، روکش و ترمیم آسفالت دوراهی میرآباد به میرآباد، زیرسازی و روکش آسفالت محور قلقله به چم زرشک و محور نوخاص، ایجاد پایگاه امداد و نجات هلال احمر در دره شهدا، آغاز احداث جایگاه سوخت ازگله و دریافت مجوز جایگاه میرآباد از محل اعتبارات زلزله، بهره برداری از دو مجتمع خدماتی بهزیستی در چم زرشک و ازگله و آغاز احداث هشت مهد کودک توسط خیرین.
    خدادادی از مردم شهرستان درخواست کرد که از اعتبارات اشتغالزایی زلزله استفاده کنند و برای کمک به رونق اقتصاد این منطقه وارد میدان شوند.

    ** توسعه بی‌سابقه مدارس
    خدادادی همچنین از احداث 37 مدرسه از محل اعتبارات زلزله و کمک خیران در شهرستان ثلاث‌ باباجانی خبر داد و گفت: با احداث این مدارس 2 تا 15 کلاسه فضای آموزشی شهرستان تا 50 سال آینده هم نیازی به توسعه فیزیکی ندارد.
    آنچنانکه او بیان کرد: پنج هزار واحد دامی شهرستان در جریان زلزله آسیب دیدند که با کمک بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی با استانداردهای روز جانمایی شده و در مرحله پرداخت تسهیلات و بازسازی قرار دارد.
    خدادادی در ادامه به راه‌اندازی اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری، بیمه سلامت و امور عشایری در شهرستان اشاره و عنوان کرد: هزار هکتار از اراضی دیم ازگله پس از اجرای سامانه گرمسیری آبی می شود که 160 هکتار از آن به کشت مرکبات تعلق دارد.
    او همچنین از بهره برداری مرحله اول زمین چمن فوتبال شهرستان با اعتبار 760 میلیون تومان تا قبل از سال 98 خبر داد و گفت: این اتفاق خوب با پیگیری های ویژه استاندار کرمانشاه در حال نهایی شدن است.

    ** اعتبار هفت میلیاردی برای شیخ صله
    اختصاص هفت میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی بازارچه شیخ صله دیگر اتفاق خوبی بود که فرماندار ثلاث باباجانی به آن اشاره کرد و گفت: این مبلغ برای ساخت انبار، فنس‌کشی، بتن ریزی جابه‌جایی باسکول، نصب جایگاه سوخت و سایر زیرساخت های لازم در این بازارچه در حال هزینه شدن است به طوری که اکنون نزدیک به 700 کارگر در آنجا در حال کار هستند؛ ساماندهی و رونق بازارچه می‌تواند به تحول اقتصادی شهرستان و کاهش مشکلات امنیتی و اجتماعی آن کمک شایانی بکند.
    او درباره وضعیت پیله وری هم گفت: ساز و کار جدید ساماندهی پیله وری برعهده گمرک است و در صورت نهایی شدن آن صادرات و واردات در شهرستان وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

    ** توسعه شیلات و باغ ویژه سیب
    این مسئول با بیان اینکه شهرستان ثلاث در گذشته هیچ ادعایی در حوزه شیلات نداشت، گفت: اکنون 13 واحد پرورش ماهی در شهرستان در مرحله دریافت تسهیلات هستند و همچنین در تلاشیم که از سد ازگله برای پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم.
    فرماندار ثلاث باباجانی به ظرفیت‌های متعدد این شهرستان در حوزه گردشگری هم گریزی زد و گفت: توپوگرافی منحصر به فرد، رودخانه و سراب‌های متنوع و «چشمه ریزه» با خاصیت درمانی از جمله مزیت‌های طبیعی شهرستان است.
    او افزود: 200 هکتار باغ سیب «گران اسمیت» هم در ارتفاعات دالاهو داریم که تلاش برای توسعه 2 برابری آن در حال انجام است اما متاسفانه این سیب از کشاورز گاهی به قیمت 600 تومان خریداری اما در مراکز استان‌ها از جمله پایتخت با نرخ بالای 20 هزار تومان عرضه می شود.

    ** وجود امنیت بالا در شهرستان
    به گفته خدادادی با وجود مرزی بودن شهرستان ثلاث باباجانی و چشم طمع دشمنان به این منطقه، تعامل، وحدت و بصیرت مردم شهرستان و اشراف کامل نیروهای نظامی و اطلاعاتی سبب شده که این منطقه همواره از امنیت بالایی برخوردار باشد.
    وی افزود: طبعا وقتی سرمایه‌گذاری از تهران برای ایجاد صنایع چوب به این شهرستان می آید یا وقتی ایمیدرو و بخش خصوصی تصمیم به سرمایه‌گذاری در ثلاث می گیرند، نشانه امنیت و ثبات در این نقطه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار