مدیران خودروعصر اعتبار

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مهمترین فعالیت نهادی بانک مسکن

عصر ساختمان:مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن از عرضه اوراق چندین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در نیمه نخست امسال و پیگیری تأسیس ۱۶ صندوق جدید تا پایان امسال خبر داد و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مهمترین فعالیت نهادی بانک مسکن در سال جاری و سال‌های آتی است.

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مهمترین فعالیت نهادی بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصطفی ازگلی در گردهمایی مدیران ارشد و رؤسای شعب بانک مسکن که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در پژوهشگاه نیرو برگزار شد در تشریح روش‌های نوین تأمین مالی مسکن گفت: خدمات مالی به دو بخش عمده بانکی (بازار پول) و غیر بانکی (بازار سرمایه) تقسیم شده است. در کشور ما در سال گذشته بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی در تأمین مالی بخش مسکن، سه هزار و 790 میلیارد ریال تأمین مالی از طریق بازار پول و 311 میلیارد ریال از طریق بازار سرمایه بوده است یعنی 92 درصد به 8 درصد. این نسبت در کشورهای توسعه یافته 55 درصد تأمین مالی بانکی به 45 درصد تأمین مالی بورسی است. به همین دلیل بانک مسکن با ایجاد شرکت «گروه مالی بانک مسکن» فعالیت‌های خود در بازار سرمایه را در این شرکت متمرکز کرده است.

    مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن ادامه داد: این شرکت در دو زمینه کلی تأمین مالی «ابزارها» (تأمین مالی مبتنی بر بدهی) و «نهادها» (تأمین مالی مبتنی بر مالکیت) فعالیت دارد که در بخش ابزارها انتشار اوراق اجاره، سفارش ساخت (استصناع)، مرابحه، مشارکت، سلف موازی، منفعت و رهنی را در دستور کار داریم. در سال 95 برای نخستین بار اوراق استصناع برای تأمین مالی بخش مسکن طراحی و منتشر می‌شود. اوراق رهنی نیز تا اواخر اردیبهشت به رقم سه هزار میلیارد ریال منتشر می‌شود.

    وی به تشریح نهادهای بورس پایه برای تأمین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه پرداخت و افزود: صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مهمترین فعالیت نهادی بانک مسکن در سال جاری و سال‌های آتی است که قرار است از این پس در شعب بانک مسکن نیز معرفی و برای سرمایه گذاری در آنها بازاریابی شود.

    ازگلی صندوق زمین و ساختمان را نوعی مشارکت بین سرمایه‌گذار و دارنده زمین و پروانه ساخت دانست که مزایای زیادی از جمله امکان سرمایه‌گذاری مردم با استفاده از سرمایه‌های خرد، امکان خرید و فروش روزانه اوراق صندوق در فرابورس و خروج آسان سرمایه‌گذار از پروژه و دستیابی به سرمایه خود، نداشتن سود تضمینی که سبب شده اسلامی‌ترین عقد موجود در بازار پولی و مالی کشور باشد، معافیت مالیاتی، اخذ مجوز رسمی از ثبت شرکت‌ها و سازمان بورس و نظارت مستمر این سازمان بخش‌هایی از این مزایاست.

    وی با معرفی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم به عنوان نخستین صندوق زمین و ساختمان کشور که  8 شهریور 93 با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه اوراق در فرابورس پرداخت، گفت: پروژه ساختمانی نسیم تا به حال بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. صندوق زمین و ساختمان رشدیه در تبریز با 96 واحد دومین صندوقی است که در فرابورس به انتشار اوراق پرداخت و صندوق 136 واحدی کوثر مشهد نیز به تازگی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز گرفته و اوراق آن تا هفته‌های آینده در فرابورس عرضه می‌شود. صندوق زمین و ساختمان 144 واحدی نارون اراک نیز در هفته اول خرداد به عرضه اوراق در فرابورس خواهد پرداخت.

    ازگلی با اشاره به پیگیری تأسیس 16 صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان دیگر در شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی بانک مسکن، تصریح کرد: اوراق صندوق‌های زمین و ساختمان شهید اسرافیلی ارومیه و سنندج تابستان امسال عرضه می‌شوند. ضمن اینکه ایجاد صندوق «ره آورد آباد» بانک مسکن نیز با شرکت‌های عمران شهرهای جدید و ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ به تفاهم رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار