مدیران خودروعصر اعتبار

۶۰ درصد تصمیمات شورا‌های معماری مناطق خلاف مقررات است

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به حجم بالای تراکم فروشی در سال‌های اخیر، گفت: این اتفاقات توسط شورا‌های معماری مناطق رخ داده است.

۶۰ درصد تصمیمات شورا‌های معماری مناطق خلاف مقررات است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به رویکرد این معاونت در خصوص تراکم فروشی که همواره در شهرداری تهران متداول بوده است، اظهار کرد: بحث تراکم فروشی دو موضوع دارد که یک بخش آن بر اساس طرح‌های تفصیلی است و دیگری تراکمی که مغایر با ضوابط طرح تفصیلی است و در گذشته هم به آن پروانه می‌دادند و ارتباطی با طرح تفصیلی ندارد.

    وی با بیان اینکه نمی‌دانم هدف از اینگونه تراکم دادن‌ها کسب درآمد بوده یا خیر؟ افزود: اگر هم هدف کسب درآمد باشد، باید نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند تا مشخص شود که درآمد آن کجا رفته است.

    معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به یک خیابان 15 متری در منطقه 9 شهرداری تهران، گفت: در این خیابان که تراکم مصوب طرح تفصیلی 360 درصد است، توافق کرده بودند که برای یک ساختمان 17 طبقه پروانه ساخت بدهند، در حالی که ساخت ساختمان 17 طبقه در خیابانی که عرض آن 15 متر است، منطق مهندسی ندارد و برای بافت پیرامونی آن مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

    گلپایگانی تصریح کرد: اگر فرض کنیم که این کار برای درآمدزایی بوده است و مدیریت شهری با این درآمد می‌خواست که پل یا پروژه‌ای را احداث کند تا در جایی دیگر معضلی را رفع کند، به این معنی است که مدیریت شهری برای بخشی از شهر معضل ایجاد کرده تا با پول به دست آمده از آن معضل بخش دیگر را حل کند و با درست کردن یک مشکل برای یک منطقه، قصد داشت که مشکل منطقه دیگر را حل کند.

    وی با تأکید بر اینکه اتفاقاتی از این دست در شهر تهران بسیار رخ داده است، افزود: آنچه که شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 با آن مخالف بودند، همین افسارگسیختگی بوده است.

    معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تصریح کرد: این وضعیت علاوه بر اینکه بر پیکره شهر لطمه زده، یک رانت و فساد بزرگی را هم بر شهر حاکم کرده است که نتیجه کلی آن عدم اعتماد مردم به مدیریت شهری شده است، لذا ما در این زمینه جلوی تراکم فروشی را گرفتیم و با شدت با آن برخورد کردیم.

    گلپایگانی با بیان اینکه این اتفاقات توسط شورا‌های معماری مناطق شهرداری رخ داده است، افزود: پس از آن که آمار آن‌ها را بررسی کردیم، مشخص شد 50 تا 60 درصد تصمیمات آن‌ها در حوزه کاربری و تراکم خلاف مقررات بوده است و کسانی که در این زمینه مشکل داشتند به شورا‌های معماری مناطق مراجعه کردند تا چند نفر اقدامات آن‌ها را امضا کنند و این خطا بین چند نفر توزیع شود، لذا ما کلاً جلوی این کار را گرفتیم.

    معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در ادامه به تراکم فروشی بر اساس طرح تفصیلی پرداخت و گفت: این موضوع تراکمی است که مصوب طرح‌های تفصیلی است و ما در این مورد هم ورود کردیم و تلاش می‌کنیم تراکم برخی پهنه‌ها را کاهش دهیم و خواستار کاهش تراکم املاکی هستیم که در گذشته بر روی آن‌ها توافقات وحشتناکی صورت گرفته بود و البته نتیجه این کار عدم تحقق بخشی از درآمد‌های شهرداری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار