مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت سنگ وزنه بزرگ برای رشد اقتصاد کشور

عصر ساختمان- خزانه دار اتحادیه سنگ فروش و سنگ تراش‌های تهران گفت: صنعت سنگ به عنوان وزنه بزرگ برای رشد اقتصاد کشور به شمار می‌آید و امیداواریم روند شتاب حل مشکلات در کشور بیشتر شود تا صنعت و تولید کشور مجدد وارد مدار رشد شوند.

صنعت سنگ وزنه بزرگ برای رشد اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، ملک زاده در خصوص تاریخچه صنعت سنگ در کشور بیان کرد:ایران دارای قدمت دیرینه‌ای در صنعت سنگ دارد و تولید سنگ در کشور به قبل از دوره ساسانیان باز می‌گردد و از آثار به جا مانده آن می‌توان به بناهایی، چون پاسارگاد و تخت جمشید اشاره کرد.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر سنگ جنبه تزئینی پیدا کرد و حالت زیور آلات به خود گرفت که این موضوع نیز به دوره قبل از اسلام باز می‌گردد.

    خزانه دار اتحادیه سنگ فروش و سنگ تراش‌های تهران تصریح کرد: قدمت صنعت سنگ و استخراج آن برای کاربرد ساختمانی به سال 1330 باز می‌گردد و به روش‌ها آن زمان تهیه و تولید می‌شد و استخراج از معدن به روش انفجاری صورت می‌گرفت، پس از گذشت زمان و رسیدن به سال 1340 به بعد تولید صنعت سنگ تغییر کرد و با روش برش این کار صورت و در کارخانه‌ها به بهره برداری و تولید می‌رسید؛ به علاوه در کنار رشد صنعت سنگ در کشور مباحث مالی تولید و صادرات آن از سال 1350 به بعد آغاز شد.

    ملک زاده در توضیح شرایط بازار سنگ ایران در جهان اظهار کرد: سنگ‌هایی تزئینی جهان 15 میلیارد تن است که از این رقم 50 میلیارد تن آن در ایران وجود دارد شامل سنگ فیروزه نیشابور، عقیق، مرمر و ... می‌شود و در چند دهه اخیر بحث مربوط به صادرات به کشور‌های چوت ایتالیا، چین مطرح شد و تنها مشکل در این زمینه نحوه تسویه است که با توجه به تحریم‌ها انتقال پول به سختی صورت می‌گیرد و باید جای صادرات سنگ از روش‌های تهاتر استفاده می‌شود که این امر در بسیاری از مواقع به ضرر بازار سنگ ایران است.

    وی یادآور شد:در کشور استقبال خوبی از بازار سنگ می‌شود، عرضه در بازار سنگ بدون هیچ محدودیتی صورت می‌گیرد، ولی تقاضا شرایط چندان مساعدی ندارد و بازار اشباع شده است و امیدواریم مشکلات پیش روی بازار سنگ برداشته شود و معدن سنگ به عنوان وزنه بزرگ برای رشد اقتصاد کشور به جایگاه اصلی خود برسد.

    خزانه دار اتحادیه سنگ فروش و سنگ تراش‌های تهران در خصوص میزان فروش سنگ برای مصرف داخلی گفت: از سال 95 به بعد که ساخت و ساز در شهرداری‌ها کمتر شده تهیه و تولید سنگ نیز در کشور محدود شده است و مواردی، چون استفاده از آجرنما و کامپوزیت در ساختمان‌ها موجب کاهش راندمان فروش سنگ در کشور شده، ولی از لحاظ کیفیت هیچ چیز جای سنگ را نمی‌گیرد.

    ملک زاده در توضیح قیمت سنگ در کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر قیمت سنگ با توجه به اینکه نیاز به کار یدی دارد و هزینه کارگر افزایش یافته شاهد افزایش قیمت سنگ هستیم و دلیلی اصلی گرانی قیمت سنگ در دوسال اخیر قیمت ارز بوده است که با توجه به وارداتی بودن اودوات استخراج و تولید سنگ از معادن و گرانتر شدن هزینه آن قیمت سنگ نیز به طبع آن در بازار افزایش یافته است.

    وی خاطر نشان کرد: با توجه مشکلات پیشرو در زمینه نقدینگی و شرایط بازار‌های پیرامون تمامی صنعت‌ها تحت تاثیر قرار گرفته که امیداواریم روند شتاب حل مشکلات در کشور بیشتر شود تا صنعت و تولید کشور مجدد وارد مدار رشد شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار