مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور:

کیفیت ساختمان‌ها هنوز درحد عالی نیست

هدف، ارتقای کیفیت و نظاممند کردن حوزه ساخت وساز بود

عصر ساختمان:نایب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به ارتقای کیفیت ساخت و سازها در طول ۲۰ سال پس از تاسیس این سازمان گفت: نبود تعامل بین چهار ضلع مهم و تاثیرگذار در حوزه صنعت ساختمان، موجب شده تا کیفیت سازه ها از حد عالی به خوب تنزل یابد.

کیفیت ساختمان‌ها هنوز درحد عالی نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از صما، علی فرج زاده‌ها ، با بیان اینکه بزرگترین دستاورد سازمان نظام مهندسی در طول 20 سال اخیر این بوده که روند ارتقای کیفیت ساختمان ها با شیب معقول و تعریف شده ای مواجه شده است، تاکید کرد: در این مدت با فعالیت سازمان نظام مهندسی و ورود اعضای حقیقی و حقوقی آن به عرصه ساخت وساز به ویژه در حوزه رعایت و اجرای مقررات ملی ساختمان، تغییر محسوسی در افزایش کیفیت ساختمان ها ایجاد شد.

    وی درعین حال با اشاره به نقاط ضعف موجود در سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: با این حال در جریان تدوین، ابلاغ، رعایت و اجرای تدریجی مقررات ملی ساختمان توسط صاحبان حرف و متخصصان سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور، شیب ارتقای کیفیت ساخت و سازها به صورت نسبی مثبت و قابل قبول بوده و وضعیت آن می توانست بسیار بهتر از شرایط موجود باشد.

    فرج زاده ها با انتقاد از اینکه کیفیت ساختمان ها هنوز به حد عالی خود نرسیده است اضافه کرد: این موضوع از نقاط ضعف نظام مهندسی ساختمان است و انتظار می رفت که در طول عمر بیست ساله این سازمان، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین درخصوص دلیل بروز این مسئله تشریح کرد: بزرگترین فقدان و قصور در این مسیر، از این زاویه قابل بررسی است که تعامل بین دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه صنعت ساختمان یعنی سازمان نظام مهندسی، معاونت عمرانی استانداری ها، راه و شهرسازی و شهرداری ها به خوبی و شفافیت برقرار نشده است.

    وی ادامه داد: از همین رو نبود تعامل بین این چهار ضلع مهم و تاثیرگذار در حوزه صنعت ساختمان، موجب شده تا کیفیت سازه ها از حد عالی به خوب تنزل یابد.

    تشریح اهداف تاسیس نظام مهندسی

    فرج زاده ها همچنین در ارزیابی خود از عملکرد سازمان نظام مهندسی در حیطه وظایف و مسئولیت های تعریف شده این سازمان تصریح کرد: بعد از زلزله رودبار و منجیل در سال 69 مسئولان ارشد کشوری تصمیم جدی برای کاهش آسیب های ناشی از تخریب ساختمان ها در اثر وقوع بلایای طبیعی گرفتند که خروجی آن تولد سازمان نظام مهندسی بود.

    وی با اشاره به اهداف مندرج در ماده 2 قانون نظام مهندسی گفت: محور و ستون اصلی ایجاد سازمان نظام مهندسی، ارتقای کیفیت ساخت وسازها بود؛ یعنی این سازمان تشکیل شد تا ضمن افزایش استحکام و کیفیت ساختمان ها، حوزه ساخت وساز را نظام مند کند.

    این مسئول با بیان اینکه تا قبل از تاسیس نظام مهندسی ساختمان، به صورت عمومی فاقد نظم در حوزه ساختمان در کشور بودیم گفت: اما بعد از دستورات اکید مسئولان مبنی بر لزوم تاسیس این سازمان پس از زلزله سال 69، نظام مهندسی متولد و متعاقبا قانون نظام مهندسی مصوب و ابلاغ شد.

    به گفته فرج زاده ها، با تفسیر ماده 2 قانون نظام مهندسی و اهداف آن در 10 بند، در ماده 3 قانون عنوان شد که نظام مهندسی برای رسیدن به اهداف این ماده قانونی تاسیس می شود و برای بررسی میزان موفقیت سازمان در مسیر دستیابی به اهداف خود، باید ببینیم که این نهاد حرفه ای در تحقق یکی از مهمترین ماموریت های خود یعنی اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان طبق بند 7 ماده 2 قانون، تا چه حد موفق بوده است.

    وی با بیان اینکه به طور متوسط شیب اجرای مقررات ملی در حد خوبی بوده اما به حد ایده آل نرسیده است اظهار داشت: علاوه بر این در بند 9 ماده 2 قانون نیز بر لزوم رعایت و اجرای مقررات ملی تاکید شده و هدف قانونگذار از تاسیس نظام مهندسی، ارتقای کیفیت ساختمان ها به عنوان ستون اصلی وظایف و فعالیت های این نهاد بوده است.

    فرج زاده ها ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و طی سال های آتی شاهد این باشیم که اجرای مقررات ملی به طور کامل در کشور اتفاق بیفتد و کیفیت ساختمان ها به حد عالی برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار