مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کرد:

دلایل افزایش قیمت مسکن در فروردین ۹۵

عصر ساختمان- قیمت جهانی برخی مصالح ساختمانی مانند تیرآهن به دلیل کاهش قیمت نفت، کاهش یافته اما در کشورما این فرایند بالعکس بوده و افزایش قیمت داشته ایم. این امر باعث می شود تولید کننده مسکن هنگام فروش به قیمت های جاری توجه کند و واحد خود را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به فروش برساند.

دلایل افزایش قیمت مسکن در فروردین ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال 1395 که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است؛ متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده با 4.3 درصد افزایش نسبت به فروردین‌ماه سال قبل به 39.9 میلیون ریال رسید. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در فروردین‌ماه سال 1395 معادل 5.9 هزار واحد بود که نشان از افزایش 20.4درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌‌دهد.
    عباس اکبرپور کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» در خصوص دلیل افزایش قیمت مسکن در یک ماه ابتدایی سال جاری گفت: دلیل اول این است که در چند ماه گذشته، میزان ساخت و ساز ها آن گونه که باید روند افزایشی نداشت.
    وی افزود: در 6 ماه دوم سال گذشته با توجه به تغییرات اقتصادی و نیز تحولاتی که در سطح بین المللی  برای کشور به وجود آمد؛ آن گونه که انتظار می رفت شاهد تغییر خاصی در میزان ساخت و سازها نبودیم.
    اکبرپور ادامه داد: در چنین شرایط سرمایه گذار ترجیح می دهد ریسک نکرده و سرمایه خود را وار ساخت و ساز نکند. از سوی دیگر نرخ بالای بهره بانکی و نبود منابع لازم در بانک ها جهت اعطای وام عامل موثری در کاهش میزان ساخت و سازها بوده است.همچنین سیاست های دولت در جهت  کاهش نرخ سود بانک ها باعث شد؛ تا خریداران مسکن سرمایه های خود را از بانک ها خارج کرده و تحرکاتی در بازار مسکن به وجود بیاید. در واقع کاهش عرضه و افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن شد.
    وی افزود : قیمت جهانی برخی مصالح ساختمانی مانند تیرآهن به دلیل کاهش قیمت نفت، کاهش یافته اما در کشورما این فرایند بالعکس بوده و افزایش قیمت داشته ایم. این امر باعث می شود تولید کننده مسکن هنگام فروش به قیمت های جاری  توجه کند و واحد خود را با قیمت بسیار بالاتر از قیمت تمام شده به فروش برساند. این از مشکلات اقتصاد ماست که تولید کنندگان و گاه فروشندگان خرد به محض این که قیمت ها اندکی افزایش می یابد آن چه را که در انبارها دارند و با قیمت ارزان تر خریداری کرده اند؛ با سودهای بسیار بالا و باور نکردنی به فروش برسانند.
    این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: هر چند معمولا در اسفند ماه بازار افزایش قیمت را تجربه می کند اما به نظرم این افزایش قیمت بیشتر جنبه روانی دارد.
    وی در پاسخ به این که با توجه به روند موجود آیا در ماه های آینده نیز شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود یا خیر؛ عنوان کرد: چنانچه منابع مالی بین المللی که متعلق به ایران است را به کشور برگردانیم و همچنین شرایط ورود برخی مصالح به کشور را آسان تر کنیم؛ میزان تولیداتمان افزایش پیدا کرده و آرامش به بازار مسکن برمی گردد.
    وی تصریح کرد: با افزایش عرضه ، میزان افزایش قیمت ها تعدیل خواهد شد. امیدواریم قیمت ها در ماه های آینده ثابت بماند و با ارایه واحدهای مسکونی مردم قدرت انتخاب داشته باشند. یقینا چنانچه نرخ بهره تسهیلات بانکی کاهش یابد و بانک ها ملزم به ارایه وام به متقاضیان مسکن باشند بازار مسکن رونق گرفته و قیمت ها روند نزولی پیدا می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار