مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان عنوان کرد:

مالیات بر خانه های خالی ،قیمت مسکن را افزایش نمی دهد

عصر ساختمان- در شرایط رکود، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت.مالیات فقط یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن به شمار می رود. ببینید! قیمت مصالح از تاثیرگذارترین عوامل قیمت مسکن به شمار می رود؛ در شرایط رکود حتی افزایش قیمت مصالح تاثیری بر قیمت مسکن نمی گذارد.

مالیات بر خانه های خالی ،قیمت مسکن را افزایش نمی دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    مالیات بر خانه های خالی که  قرار است از سال جاری به شکل پلکانی از خانه های خالی اخذ شود؛ مخالفت انبوه سازان را در پی داشته است. آن ها معتقدند با اخذ این نوع مالیات کم کم انبوه سازان از ورطه تولید کنار گذاشته می شوند و به دلیل کاهش عرضه قیمت مسکن افزایش می یابد. مسعود نجفی کارشناس بازار مسکن در این باره نظر دیگری دارد. وی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان اظهار داشت که در شرایط رکود اخذ این نوع مالیات تاثیری بر قیمت مسکن ندارد:
    در شرایط فعلی بازار مسکن، اجرای مالیات بر خانه های خالی منجر به افزایش قیمت مسکن می شود؟
    در شرایط رکود، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد داشت.مالیات فقط یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن به شمار می رود. ببینید! قیمت مصالح از تاثیرگذارترین عوامل قیمت مسکن به شمار می رود؛ در شرایط رکود حتی افزایش قیمت مصالح تاثیری بر قیمت مسکن نمی گذارد. رکود موجود باعث شده تا هیچ اتفاقی در بازار مسکن تاثیرگذار نباشد زیرا تقاضایی برای بازار مسکن وجود ندارد در نتیجه افزایش قیمت نیز ممکن نیست.
    بازار در این شرایط به هیچ عنوان کشش شوک قیمتی ندارد ولو این که مالیات برخانه های خالی اجرا شود یا قیمت مصالح افزایش باید. البته در شرایط رونق بازار، کوچکترین تغییری در هزینه های ساختمان به شدت بر قیمت مسکن اثر می گذارد.
    در دراز مدت چطور؟ در آینده این موضوع تاثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت؟
    این موضوع در نهایت قیمت تمام شده انبوه سازان را افزایش می دهد اما باز هم تاثیری بر قیمت مسکن نمی گذارد. البته پیش بینی بازار مسکن در دراز مدت ممکن نیست و به طور کلی پیش به دلیل این که اقتصاد ما بسیار پیچیده و پایه های آن سست شده است؛ پیش بینی درازمدت آن عملا امکان پذیر نیست.متاسفانه ارکان اقتصاد ما اکنون نیمه ویران است.
    طی صحبت های خود اشاره کردید در شرایط رکود قیمت مسکن به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی کند اما بر اساس آمار سازمان املاک ومستغلات در فروردین سال جاری قیمت مسکن در تهران 4 درصد افزایش داشته است؛ این موضوع را چگونه می توان توجیه کرد؟
    افزایش 4 درصدی چه معنایی دارد؟ در یک واحد آپارتمانی 4 درصد تقریبا 250 هزار تومان می شود. یعنی قیمت یک آپارتمان که متری 6 میلیون تومان است؛ با افزایش 4 درصدی می شود متری 6 میلیون و 250 هزار تومان که این موضوع خنده دار است. اصلا بر اساس چه معیاری این افزایش را به دست آورده اند آن هم در شرایطی که قیمن مسکن در کشور ما ثابت نیست. این آمارها بیشتر برای گمراه کردن بازار اعلام می شود.
    منظور از این که گفته می شود تقاضا برای مسکن وجود ندارد؛ چیست؟
    تقاضا در اقتصاد به این معناست که فرد علاوه بر نیاز به یک مورد پول آن را نیز دارد. اما آن چه امروز از آن به عنوان نبود تقاضا در بازار یاد می شود ، نبود تقاضا به دلیل عدم توانایی مالی است. این که تقاضا برای مسکن در کشور ما روز به روز افزایش پیدا می کند؛ بر هیچ کس پوشیده نیست. البته بلاتکلیفی که در بازار حاکم است نیز به این رکود دامن می زند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو