مدیران خودروعصر اعتبار

کوپنی شدن پروژه نخ نمای کنترل بازار مصالح ساختمانی

عصر ساختمان- رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی توقف پروژه‌های ساختمان‌سازی را رقم زده است.

کوپنی شدن پروژه نخ نمای کنترل بازار مصالح ساختمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از کسب و کار، در ماه های اخیر بازار مصالح ساختمانی به دلایل مختلف با افزایش بی سابقه قیمت ها روبرو بوده و به همین دلیل گرانی مسکن را نیز به دنبال داشته است. روش های زیادی برای کنترل گرانی ها در بازار مصالح ساختمانی اجرا شده که در بسیاری از موارد هم با شکست روبرو شده است. البته نبود نظارت ها و بی توجهی دولت به آن نیز مزید بر علت شده است. در این میان مدتی است موضوع کوپنی شدن مصالح ساختمانی هم مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را دارد. این طرح از سوی موافقان برای تنظیم بازار مطرح شده در حالی که تجربه ناکامی این طرح در سالهای گذشته وجود داشته است. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران درباره تدوین طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی گفت: جزییات طرح خرید اعتباری هنوز مشخص نیست، البته در ظاهر قرار است به جای اینکه بابت کارکرد به انبوه سازان، وجه نقد داده شود؛ گویا قرار است کارت های اعتباری مصالح خواهند داد. ایرج رهبر با بیان این مطلب افزود: به نظر می رسد در نظر دارند بین کارخانه های تولیدکننده مصالح ساختمانی و بانک ها قراردادی بسته می شود که بانک ها در مقابل دریافت حواله ، پول کارخانه ها را پرداخت کنند.

    وی افزود:‌ اینکه نحوه پرداخت پول کارخانه ها از سوی بانک ها و… به چه صورتی باشد، هنوز مشخص نیست و بنده اطلاعی ندارم . اما احتمالا این مساله به سازنده ها مربوط نباشد زیرا سازنده ها اگر کارت های اعتباری را دریافت کنند به جای پرداخت وجه خرید مصالح به فروشنده می دهند که بتواند از بانک ها وصول کند. وی تاکید کرد: البته به نظر می رسد بیشتر شبیه کوپن خرید مصالح باشد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا ارایه کارت های اعتباری خرید مصالح موجب رونق و ساخت و ساز خواهد شد یا خیر، بیان کرد: به دلیل مشخص نبودن مکانیزم اجرای این طرح نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. وی تاکید کرد: مشخص نیست که به جای تسهیلات بانکی قرار است پرداخت شود یا در مقابل کارکرد و صورت وضعیت به انبوه سازان پرداخت خواهد شد. رهبر اظهار کرد: باید توضیحات بیشتری درباره این طرح ارایه شود تا بتوان تصمیم گیری کرد اگر قرار است به عنوان تسهیلات به سازندگان ارایه شود، نحوه تخصیص آن چگونه است؟‌ وی در پاسخ به این سئوال که اگر حمایت صورت گیرد و تسهیلات ارایه شود،‌آیا انبوه سازان توان ساخت نیاز سالانه کشور به مسکن را برآورده سازند یا خیر، توضیح داد:‌ بله این امکان وجود دارد؛ اکنون از نظر فنی در کل کشور بیش از 450هزار نفر مهندس فارغ التحصیل شده از دانشگاه ها داریم و در تهران 117 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی هستند و در کنار آنها کادر فنی مانند تکنسین ها و کارگران حرفه ای هم هستند که تعداد زیادی را تشکیل می دهند. ما در سال های قبل و به ویژه پروژه مسکن مهر نشان داده ایم که از توان فنی و حرفه ای برخورداریم.

    این اتفاق اصلا به صلاح بازار نخواهد بود

    بازار مصالح ساختمانی این روزها با فعالیت دلالان و واسطه هایی روبروست که بازار را به نفع خود اداره می کنند. این دلالان با در دست گرفتن بازار موجب افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده و امکان درآمدزایی را از واحدهای صنفی فعال در این بخش نیز گرفته اند. این اتفاقات به دلیل نبود نظارت کافی از سوی دولت بوده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند افزایش بیش از حد قیمت مصالح ساختمانی پروژه های ساخت و ساز را متوقف خواهد ساخت.

    موضوع کوپنی کردن مصالح ساختمانی هم که این روزها مطرح شده که لازم است تاکید کنیم این اتفاق اصلا به صلاح بازار نخواهد بود چراکه ما تجربه این کار ا داشته ایم و نتایج مثبتی برای بازار نداشته است. این که آزمون و خطا را بخواهیم در این رابطه همچنان ادامه دهیم در شرایط حال حاضر بازار حرکت درستی نیست و بر التهابات بازار تاثیر منفی خواهد داشت. اینکه میزان بسیار زیادی از مصالح ساختمانی در داخل تولید می شود بنابراین نوسانات نرخ ارز نباید روی قیمت ها تاثیر داشته باشد تا حدودی درست است اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که زمانی که تولیدکننده می‌خواهد در دنیا رقابت کند، این بازارها را رصد می کند و از آنجا که قیمت‌گذاری‌ها به دلار انجام می‌شود، نوسان نرخ دلار بر کالاهای تولیدی نیز تاثیر می گذارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار