مدیران خودروعصر اعتبار

داوری بهترین شیوه حل وفصل دعاوی ملکی

عصر ساختمان- می دانیم که در روابط قراردادی ومعاملات تجاری،حدوث اختلاف همواره محتمل است،وحل وفصل اختلافات درسیستم قضایی کشورمستلزم صرف وقت وهزینه وطی تشریفات طولانی رسیدگی دادگاه های رسمی وتحمل نگرانی ومشکلات متعددی است.

داوری بهترین شیوه حل وفصل دعاوی ملکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، قریب70  درصد پرونده ها و دعاوی حقوقی در دستگاه قضایی مربوط به قراردادهای ملکی است و طرفین    معامله هیچ توجهی به امکان بروز اختلاف مابین خود نمی کنندو بعضاً بعد از بروز اختلاف، به فکرداوری ویا رسیدگی به اختلاف ازطریق مراجع قضایی می افتند.
    ارجاع اختلافات ودعاوی تجاری به داوری بهترین شیوه حل و فصل آنها است، زیرا استفاده از خدمات داوری برای حل وفصل موضوع به شیوه تخصصی نیزمی گردد و ازهرنظربنفع طرفین است.
    داوری یک نوع قضاوت خصوصی است بدین معنی که افراد با اراده و میل باطنی ترجیح می دهند اختلافات مابین خود را بدون مراجعه به نهادهای حکومتی ( دادگاه ) توسط داور یا داوران که توسط خودشان تعیین و انتخاب    کرده اند حل و فصل نمایند. امر داوری بخصوص درقراردادهای بیع همچون قرارداد مبایعنامه ، قرادادهای مشارکت در ساخت و پیش فروش و...... یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
    از ویژگی‌های داوری می توان به مسالمت‌آمیز بودن، کیفی بودن رأی داوری، سرعت در رسیدگی، تشریفاتی      نبودن، کم‌هزینه بودن، تخصصی بودن و آزادی اراده طرفین و سهولت در اجرا اشاره کرد.
    روش داوری هم‌ اکنون از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برای حل ‌وفصل اختلافات در قراردادهاست . ارزان بودن،  سریع بودن، تخصصی بودن، محرمانه بودن، مشارکتی بودن و تسهیلات اجرای بین‌المللی از مهم‌ترین مزایای این روش است که باعث شده چنین فراگیر شود.  بهترین راه برای فرهنگ سازی داوری ، آوردن شرط داوری در قراردادهای ملکی و مشارکت در ساخت و .... است.
    • نمونه شرط داوری برای درج در قراردادها و معاملات:                       
    • “کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و راجع به آن از جمله انعقاد ، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به داوری ارجاع می گردد و آقای.......بعنوان داور مرضی الطرفین انتخاب شد که رای داوری بصورت قطعی و لازم الاجراء است که اختلاف را حل و فصل می کند. شرط داوری حاضر ،موافقتنامه ای مستقل از این قرارداد تلقی می شود و در حال، لازم الاجراء است.”

    بعلاوه در داوری، اسرار تجاری افراد محرمانه می‌ماند. ضمن آنکه سود نهایی ایجاد چنین مرکزی عاید دولت و حاکمیت می‌شود. چرا که به دلیل ایجاد رژیم حقوقی قابل پیش‌بینی برای رسیدگی به دعاوی بخش خصوصی، ریسک سیاسی کشور    کاهش یافته و محیط کسب و کار ایمن می‌شود.
    اهمیت داوری در دعاوی تجاری، گفت: تخصصی بودن و در عین حال ارزان بودن رسیدگی به دعاوی، از جمله ویژگی‌های   بارز داوری‌ها است.
     روش داوری هم‌اکنون مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برای حل‌وفصل اختلافات تجاری بخصوص بین‌المللی است. ارزان بودن، سریع بودن، تخصصی بودن، محرمانه بودن، مشارکتی بودن و تسهیلات اجرای بین‌المللی از مهم‌ترین مزایای این روش است که باعث شده چنین فراگیر شود
    بنابراین سزاواراست مشاوران مسکن به طرفین معامله وبویژه مالک وسازنده، درصورت موافقت طرفین پیشنهاددهندتادرقراردادهای خریدوفروش ومعاملات ملکی وتنظیم مبایعنامه و بویژه درقراردادهای مشارکت درساخت، شرط حل وفصل اختلافات ازطریق داوری را درج کنندتاپس ازحد و اختلاف بین طرفین ، دو طرف به داور مرضی الطرفین مراجعه کرده و برای حل وفصل دعاوی خوداستفاده نمایند وازمزایای آن بهره مندشوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار