مدیران خودروعصر اعتبار

پیش بینی کارشناس بازار مسکن از قیمت مسکن در سال ۹۸

عصر ساختمان- با ادامه روند فعلی در افزایش بهای نهاده‌های ساختمانی، بهای فروش واحدهای پیش‌فروش‌شده در بسیاری از موارد، حتی پاسخگوی بهای تمام‌شده آن نیز نخواهد بود و حاشیه سود پروژه‌ها روند کاهشی خواهد داشت.

پیش بینی کارشناس بازار مسکن از قیمت مسکن در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تیتر یک آنلاین، آخرین گزارش‌هایی که در خصوص بهای نهاده‌های ساختمانی نیز منتشر شده است، موید رشد بیشتر بهای نهاده‌های ساختمانی و به تبع آن بهای تمام‌شده مسکن است. به صورت سنتی، پس از افزایش نرخ ارز، تورم ناشی از آن با تاخیر به سایر محصولات و کالاها سرایت کرده و منجر به افزایش تورم می‌شود. در این شرایط، به نظر می‌رسد روند فعلی همچنان ادامه‌دار بوده و شاهد افزایش بیشتر قیمت نهاده‌های ساختمانی در ماه‌های آتی خواهیم بود. هرچند ورود به دوره رکود می‌تواند این نرخ تورم را در خصوص برخی از کالاها تا حدودی تعدیل کند، اما در هر حال فشار بهای تمام‌شده باعث خواهد شد که تورم این بخش همچنان ادامه‌دار باشد.

    ترکیب این روند با وضعیت فعلی، باعث سخت شدن سال آتی برای سازندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد. نخستین نتیجه این افزایش در بهای فروش، کاهش قدرت خرید و به تبع آن کاهش حجم معاملات است. سازندگان و فروشندگان به راحتی حاضر به کاهش بهای فروش خود نخواهند بود و همین موضوع به معنی رکود در معاملات است. به دلیل این رکود احتمالی در بازار، خریداران سرمایه‌ای نیز پا پس می‌کشند و پیش‌فروش در بازار دشوار خواهد شد و این به معنی دشواری تامین مالی برای سازندگان خواهد بود.

    به همین دلیل نیز این روزها شاهد استفاده برخی سازندگان از مکانیسم پیش‌فروش روی خاک برای جلوگیری از بروز مشکل در جریان نقدی آتی پروژه هستیم. این دسته از سازندگان، با آگاهی از روند بازار و پیش‌بینی رکود شدید، قصد دارند از آخرین فرصت‌های موجود در بازار استفاده کرده و با پیش‌فروش کردن واحدهای خود، پروژه‌های خود را تامین مالی کرده و مانع بروز مشکل در عملیات اجرایی آن طی سال آتی شوند. با ادامه روند فعلی در افزایش بهای نهاده‌های ساختمانی، بهای فروش واحدهای پیش‌فروش‌شده در بسیاری از موارد، حتی پاسخگوی بهای تمام‌شده آن نیز نخواهد بود و حاشیه سود پروژه‌ها روند کاهشی خواهد داشت.

    در صورتی که تدبیر مناسبی برای این موضوع اندیشیده نشود، این تضاد، در میان‌مدت منجر به رکود ساخت‌وساز خواهد شد که علاوه بر تاثیرات آن در اقتصاد کلان و رشد اقتصادی، هشداری برای کسری عرضه مسکن در بلندمدت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. تاثیر کاهش عرضه نیز در بلندمدت، غلبه سمت تقاضا با ترمیم قدرت خرید و افزایش قیمت است و این سیکل معیوب که بارها تکرار شده است، مجدداً رخ خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار