مدیران خودروعصر اعتبار

رشد اعتبارات برای ساخت و نوسازی مدارس

عصر ساختمان- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد قابل توجه اعتبارات بخش نوسازی مدارس در بودجه سال آتی خبر داد اما این بودجه را برای ایجاد تغییرات تحولی در این بخش کافی ندانست.

رشد اعتبارات برای ساخت و نوسازی مدارس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  با اعلام این خبر که هشتمین همایش معماری ایرانی ـ اسلامی با کمک دانشگاه‌های کشور در روزهای 12 تا 14 اسفندماه در یزد برگزار می شود، گفت: این همایش را ما با توجه به مطرح شدن بحث معماری ایرانی- اسلامی و مدلی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است و رفتن به سوی داشتن مدارس استاندارد برگزار می کنیم.

    وی ادامه داد: البته داشتن مدارس استاندارد و بحث های نوسازی و ساخت مدارس کلاف پیچیده ای است و علاوه بر اعتبارات، ما نیازمند زیرساخت ها و پژوهش های بنیادین نیز هستیم. به طور مثال ما در حال حاضر 54 پروژه مجتمع آموزشی را در دست اجرا داریم اما چون اعتباراتمان کم است نیمه تمام مانده اند. با اینهمه هر سال ما تعداد قابل توجهی مدرسه در سراسر کشور افتتاح می کنیم.

    رخشانی مهر درباره فیلم هایی که این روزها در فضای مجازی پخش می شود مبنی بر گرم کردن کلاس درس با وسایل ابتدایی بیان کرد: ببینید قطعا مردم بدانند که بخشی از این فیلم ها شیطنت های برخی برای سوء استفاده از فضایی است که وجود دارد. بله ما در بسیاری مدارس بخاری نفتی داریم یا ممکن است یکی دو روز شوفاژ یک مدرسه خراب باشد و از وسایل گرمایشی دیگری استفاده شود اما تمام تلاش ما استاندارسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی در مدارس کشور است. ما مدارسی که دولتی باشند یا غیردولتی باشند و استاندارد ایمنی را رعایت نکنند تایید نمی کنیم و در برخی موارد مثل بحث اصلاحات بنا یک فرصت به موسس می دهیم که موارد را اصلاح کند ولی سخت گیری های خود را داریم.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که هر ساله بحث استاندارد تعداد دانش آموز به کلاس درس مطرح می شود اما همچنان در بسیاری از مدارس این استاندارد رعایت نمی شود، گفت: در حال حاضر سرانه دانش آموزی در کشورمان 5.2 مترمربع است. در بحث سرانه دانش آموزی ما سعی کردیم به رشد خوبی برسیم اما چند موضوع در این میان مطرح است. یکی اینکه من بارها گفته ام که 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و مقاوم سازی و نوسازی هستند. در حوزه ما بودجه باشد کار انجام می شود.

    وی بیان کرد: در سال جاری تخصیص 110 درصدی در بودجه داشتیم و اعتبار 520 میلیارد تومانی ما در لایحه سال 97، در لایحه سال 98 به رقم 1850 میلیارد تومان رسیده است و تبصره ای نیز در مجلس شورای اسلامی رای آورد که یک هزار میلیارد تومان نیز اوراق مالی اسلامی برای نوسازی مدارس تخصیص پیدا کند. این رشد نشان می دهد که توجه به این بخش از جانب دولت و مجلس خوب است اما ارقامی که تحول ایجاد خواهند کرد بسیار بسیار اعداد بزرگ تر از این ارقام است. برای مثال ما با این اعداد در بافت فرسوده نمی توانیم دگرگونی اساسی ایجاد کنیم.

    وی در پایان گفت: ما باید به دنبال مدلی باشیم که به طور مثال رشد جمعیت برای 30 سال و 50 آینده در نقاط مختلف جغرافیایی در کشور  را پیش بینی کند و ما بر اساس آن دورنما به سمت ساخت مدارس در نقاط مختلف کشور برویم. در این صورت است که می توانیم یک کار زیربنایی و ماندگار در حوزه مدرسه سازی انجام دهیم. در حالیکه این سالها ما تنها به مباحث روزمره نیازهای این حوزه رسیده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار