مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

پلاسکو نشان داد برای حوادث کوچک هم آمادگی نداریم

عصر ساختمان- معاون وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حادثه پلاسکو نشان داد ما حتی برای حوادث کوچک هم آمادگی نداریم و یکی از چالش‌های مهم در این زمینه نبود آگاهی عمومی است.

پلاسکو نشان داد برای حوادث کوچک هم آمادگی نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایمنا، محمد شکرچی زاده در دومین روز از همایش «آتش‌نشانی و ایمنی شهری» که امروز دوشنبه در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بیش از گذشته می‌توانیم با کمک تکنولوژی‌های جدید، رفتار هوشمندانه ای در مورد حوادث داشته باشیم؛ در حال حاضر مخاطره جدی در بحث امنیت شهرها، زلزله و آتش سوزی است.

    وی با اشاره به مقوله تاب‌آوری شهرها افزود: مراد از تاب آوری شهری این است که یک جامعه شهری  بعد از یک تنش به حالت قبل برگردد، حرکت رو به جلو داشته باشد و بتواند وضعیت خود را بهتر از گذشته کند؛ اگر یک کلانشهر ایران با یک تنش بزرگ مواجه شود ممکن است آثار ملی و حتی بین المللی به دنبال داشته باشد در نتیجه به یک تدبیر جدی برای پیشگیری از این امر نیاز داریم.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: حادثه پلاسکو نشان داد ما حتی برای حوادث کوچک هم آمادگی نداریم و یکی از چالش‌های مهم در این زمینه نبود آگاهی عمومی است؛ ظرفیت‌های دولتی برای مقابله با حوادث بزرگ در کلانشهرها کفایت نمی‌کند و پتانسیل‌های خوبی در زمینه‌های بخش خصوصی داریم که متأسفانه از آن‌ها استفاده نمی‌شود، بنابراین باید بخش خصوصی را فعال کنیم و جامعه را نیز نسبت به این خطرات آگاه سازیم.

    شکرچی زاده خاطرنشان کرد: کشور باید در مقابل حوادث احتمالی رویکرد و اقدامات هوشمندانه داشته باشد و عکس العملی اقدام نکند؛ باید دید چطور می‌توان فقدان نگاه مسئولان به بحث تاب آوری شهری را جبران کرد و این مهم باید در مسئله حکمرانی مد نظر قرار بگیرد.

    وی ادامه داد: در ژاپن با برنامه‌ریزی‌های پیشرفته بحث مقاوم سازی مدارس و بیمارستان‌ها را در اولویت قرار دادند و با یک حرکت عمومی صد درصد بیمارستان‌ها و مدارس خود را مقاوم‌سازی کردند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در مقطع کنونی به همین عزم عمومی نیاز دارد.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: این مرکز تحقیقات، برنامه‌هایی را برای تقویت میزان ایمنی شهری انجام داده که از جمله آن‌ها می توان به تدوین دستورالعمل‌هایی برای مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی و زلزله اشاره کرد؛ اقدام دیگر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استفاده و حمایت از تولیدات داخلی برای پوشش‌های ضدحریق بوده است.

    شکرچی زاده خاطرنشان کرد: در سال های اخیر بخش خصوصی بیش از 20 محصول مورد تأیید مرکز تحقیقات را با رعایت استانداردهای لازم ارائه کرده است و این امر به اشتغال پایدار در کشور کمک می‌کند؛ کار مهم دیگر مرکز تحقیقات تمرکز بر روی مبحث آموزش است، باید رشته و درس آتش را جدی بگیریم.

    وی اظهار کرد: پلاسکو نشان داد آتش می‌تواند باعث فروپاشی یک ساختمان شود، بنابراین حوادث مهم باید محلی برای تغییر رفتار باشد و در این راستا مهم است که پلاسکو را فراموش نکنیم؛ فعالیت دیگر مرکز تحقیقات راه اندازی و گسترش آزمایشگاه آتش با کمک کشورهای ترکیه و فرانسه است در این آزمایشگاه یک کوره بزرگ طراحی و تجهیز شده که در منطقه بی نظیر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار