مدیران خودروعصر اعتبار

راهکار تحقق برنامه‌های بازآفرینی شهری

عصر ساختمان:معاون وزیر راه و شهرسازی تخصیص بخشی از درآمدهای مالیاتی بر ارزش افزوده را در اختیار شهرداری‌ها یکی از راهکارهای تحقق طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری با تاکید بر کلان‌شهرها عنوان کرد.

راهکار تحقق برنامه‌های بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، بر لزوم برنامه‌ریزی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: برای پیاده‌سازی رویکرد اقتصاد مقاومتی باید ایجاد صندوق برنامه بازآفرینی شهری به منظور حمایت از تحقق برنامه‌های در اولویت در راستای هم‌افزایی منابع مالی و غیرمالی اعم از خیرین، نهادهای عمومی، نهادهای غیردولتی، الزام بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی (مناطق آزاد اقتصادی، وزارت نفت، پتروشیمی، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات...) نسبت به انجام مسوولیت‌های اجتماعی در شهرهای مرتبط، هدفمند کردن بخشی نظام یارانه‌ای نقدی به سمت توسعه خدمات اجتماعی و اقتصادی و کالبدی، استفاده از ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه و عضویت آنها در ستادهای ملی بازآفرینی شهری، تخصیص بخشی از درآمدهای مالیاتی بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری‌ها برای تحقق طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری با تاکید بر کلان‌شهرها در دستور کار قرار بگیرد. او با بیان اینکه 30 درصد مساحت شهری کشور شامل 130 هزار هکتار محله‌ها و محدوده‌های هدف بهسازی و نوسازی هستند، افزود: در ایران 56 هزار هکتار بافت ناکارآمد، 25 هزار هکتار عرصه تاریخی و 48 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که شامل 30 درصد جمعیت شهری کشور (19 میلیون نفر) در این بافت‌ها سکونت دارند.

    او به مقایسه سرانه خدمات شهری در بافت‌های ناکارآمد شهری پرداخت و گفت: توسعه شهری نامتعادل و ناهماهنگ، توزیع نابرابر خدمات، ناکارآمدی نظام جابه‌جایی، بحران هویت و تنزل ارزش‌ها، افت منزلت اجتماعی–مکانی، کم توجهی به حفاظت میراث معنوی، طبیعی و ملموس، تاب‌‌آوری پایین شهرها، تنزل کیفی محیط‌زیست و فقر شهری برخی از مهم‌ترین نتایج گسترش این بافت‌ها هستند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چالش‌های پیش‌روی ساکنان این مناطق گفت: گزارش‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد به دلیل شرایط و کیفیت پایین زندگی در این مناطق شاهد افت بهداشتی و رشد بیماری‌های مسری چند برابر شهر اصلی، افت تحصیلی نسبت به سایر محلات شهر (5/ 2 برابر)، ضعف مقاومت و تاب‌آوری کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، وضعیت نامناسب شبکه‌های دسترسی و خدمات و تراکم بالای جمعیتی مناطق هستیم. ضمن اینکه باید در برنامه‌های ساماندهی این مناطق موضوعاتی مانند آسیب اجتماعی- فرهنگی بخشی از اقشار محروم، تداوم روند مهاجرت اقشار کم درآمد، افزایش مطالبات بین نسلی و انتظارات بیشتر نسل دوم و سوم را نیز مد نظر داشته باشیم.

    ایزدی اولویت ندادن به این مساله را در برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به ویژه مدیریت شهری و شهرداری‌ها و عدم ارتباط منطقی میان آنها را سبب وجود تعارض و تناقض در وضعیت حقوقی مالکیت زمین و املاک دانست و گفت: این وضعیت بحران مدل توسعه شهری و در نتیجه تخلیه تدریجی مراکز شهر و گسترش پیرامون را در پی خواهد داشت. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه اگر شهرها با فقر برخورد سازنده‌ای نکنند، فقر برخورد ویرانگری با شهرها خواهد کرد، افزود: براساس مطالعه حدود 500 شهر بزرگ، کلان‌شهر و مراکز استان، جمعیت مناطق محروم از یک‌ششم به یک‌چهارم جمعیت کل شهر در حدود یک دهه افزایش یافته است. او توانمندسازی، محله‌گرایی و مشارکت محوری را رویکردها و سیاست‌‌های مواجهه عملکرد اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری دانست و گفت: مجموعه عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در محلات و محدوده‌های هدف از سه طریق دولت (ملی- استانی)، شهرداری‌ها و بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی