مدیران خودروعصر اعتبار

بارندگی‌های پاییز صرف بهبود ورودی سد‌ها شد

عصر ساختمان- میزان بارش از سال آبی گذشته با رشد ۱۱۹ درصدی به ۱۹۳ میلی متر رسیده که نسبت به میانگین بلند مدت ۵۰ ساله با رشد ۲۹ درصدی همراه بوده است.

بارندگی‌های پاییز صرف بهبود ورودی سد‌ها شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، در سال آبی جاری روند بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی تا حدودی روند روبه رشدی داشته است.

    این درحالی است که بارش‌های تجمعی در فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از وضعیت مطلوب تری برخوردار بود به طوریکه حجم بارش‌ها در سال آبی جاری تا کنون به 193.3 میلی متر رسیده است.

    بررسی میزان بارندگی تجمعی در حوضه‌های آبریز درجه یک کشور نشان می‌دهد که میزان بارش‌ها طی مدت مشابه سال آبی 96-97 به حدود 88.4 میلی متر رسیده است.

    همچنین میزان بارش از سال آبی گذشته با رشد 119 درصدی روبرو بوده است که نسبت به میانگین بلند مدت 50 ساله با رشد 29 درصدی و نسبت به میانگین 10 ساله با رشد 44 درصدی روبرو بوده است.

    گفتنی است در آمار بارش تجمعی از اول مهرماه تا 10 اسفند‌ماه، نسبت به میانگین 50 ساله 150.2 میلی‌متر افزایش بارش دیده می‌شود.

    در این بین حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 348.4 میلی‌متر بارش بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده است و از طرفی حوضه آبریز مرزی شرق با 44.6 میلی‌متر کم بهره‌ترین حوضه از بارش‌ها بوده است.

    براساس این گزارش میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق 23 درصد کمتر از متوسط بلندمدت 50 ساله و 5 درصد کمتر از متوسط 10 سال اخیر گزارش شده است.

    گفتنی است ایران در چند سال اخیر به واسطه کم بارشی‌ها و خشکسالی هیدرولوژیکی شدید با کمبود‌هایی در بخش آب روبرو بوده است که جبران این کمبود‌ها به زمان طولانی نیاز دارد.

    در این بین محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: در سال آبی 98-97 موجودی آب در مخازن سد‌های کشور از 23 میلیارد و 320 میلیون مترمکعب در ابتدای سال آبی گذشته به 19 میلیارد و 810 میلیون مترمکعب در اول سال آبی 98-97 رسیده است.

    این ارقام نشان دهنده کاهش 15 درصدی ذخیره آب در سد‌های کشور است که در طول سال آبی گذشته تبعات خاص خود را داشته و بار افزایش بارش‌ها فقط می‌توان همه یا بخشی از کم بارشی‌های سال قبل را جبران کرد تا وضعیت آبی کشور به وضعیت سال قبل برگردد

    این وضعیت در حالی رخ داده است که در سال آبی گذشته، ورودی سد‌های کشور با کاهش 33 درصدی نسبت به سال آبی قبل از آن روبرو شد و در این بین هرگونه افزایش بارندگی می‌تواند صرف بهبود این شاخص شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار