مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس ­­شورای عالی جنگل‌:

سطح جنگل‌های شمال، دو میلیون هکتار است

عصر ساختمان- رئیس ­­شورای عالی جنگل، ­ ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها را مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال کشور تا سی سال آینده رد کرد

سطح جنگل‌های شمال، دو میلیون هکتار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از­ روابط عمومی سازمان جنگل ها، کامران پورمقدم گفت: این گونه اظهار نظرها مستند و مبتنی بر مطالعه یا تحقیقات مشخص نیست؛ بخشی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وجود دارد که به‌صورت سالانه وضعیت جنگل‌ها را رصد و پایش می‌کند بنابراین تهدیدات انسانی و طبیعی که جنگل‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند سالانه شناخته و بر اساس آن‌ها برنامه‌های حفظ و احیای اکوسیستم در نظر گرفته و اجرا می‌شود.

    ­

    وی افزود: گاهی در رسانه‌ها گفته می‌شود که به دلیل آفات و امراض درختان جنگلی و تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد سطح جنگل‌ها کاهش پیدا کرده است و یا طی چند سال آینده از بین می‌رود. همه این صحبت‌ها اظهار نظرهای عمومی است و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

    جنگل‌های شمال از سال 1338 به‌صورت علمی پایش و در قالب طرح‌های مختلف جنگل مدیریت می‌شوند

    رئیس­ شورای عالی جنگل با بیان اینکه جنگل‌های شمال کشور از سال 1338 به‌صورت علمی رصد و پایش و در قالب طرح‌های مختلف مدیریت جنگل مدیریت می‌شوند، تصریح کرد: بر اساس همین پایش‌ها بود که سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع کند و آن را در شرایط استراحت قرار دهد.

    پورمقدم با بیان اینکه در بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید از جنگل‌های کشور به‌صورت ویژه حفاظت شود، گفت: تهدیدهای مختلفی علیه جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که از جمله آن می‌توان به گسترش آفات و امراض اشاره کرد. این آفات سبب خشکیدگی گونه‌ای مانند شمشاد در پوشش‌های جنگلی شمال شده است. در حال حاضر طرح‌های کنترلی آفات و امراض در حال اجرا هستند تا پس از کنترل آن‌ها بتوانیم وارد فاز احیا شویم.

    در حال حاضر حدود 2 میلیون هکتار جنگل در شمال کشور وجود دارد

    وی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی بین دهه‌ 40 تا 50 شیوه برداشت از جنگل به صورت قطع یکسره و این موضوع سبب شده بود که سطوح جنگلی کاهش پیدا کند، اظهار داشت: پس از انقلاب با تغییر شیوه‌های مدیریت جنگلداری و قطع بهره‌برداری از جنگل - به‌ویژه در 15 سال اخیر- مناطق جنگلی که دچار تخریب شده بودند، بازسازی و این عرصه‌ها مجددا به عنوان پوشش جنگلی شناسایی شدند.

    رئیس­ شورای عالی جنگل گفت: بر اساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها که مرجع اصلی ارائه آمار منابع طبیعی کشور است، سطح جنگل‌های شمال کشور حدود دو میلیون هکتار است و بر اساس همین آمار سطح این جنگل‌ها حداقل در بعد کمی آن حفظ شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار