مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تشریح کرد:

سه علت قیمت مناسب اوراق مسکن در زمستان

عصر ساختمان- مدیر اداره امور طرح و برنامه بانک مسکن سه علت قیمت مناسب اوراق مسکن در زمستان امسال در مقایسه با سال گذشته را تشریح کرد.

سه علت قیمت مناسب اوراق مسکن در زمستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، محمدحسن مرادی با اشاره به اینکه قیمت نمادهای مختلف اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر حول و حوش 55 هزار تومان است، گفت: قیمت این اوراق تابعی از عرضه و تقاضا است و مکانیزم بازار آن را تعیین می‌کند. به این ترتیب اولین علت افت قیمت را باید در کاهش نسبی تقاضا تحت تاثیر رکود حاکم بر معاملات مسکن جست‌وجو کرد. زمستان سال گذشته اولین ماه‌های رونق سپری شد در حالی که امسال در نیمه دوم سال و به ویژه در زمستان بازار معاملات مسکن دچار رکود بوده است.
    وی افزود: در نتیجه این رکود از میزان مصرف اوراق برای دریافت تسهیلات کاسته شده و در نتیجه تقاضا برای خرید اوراق کاهش یافته است. به این ترتیب عرضه‌کنندگان قیمت‌ها را قدری کاهش داده‌اند.
    به گفته مرادی علت دومی که برای افت شدید قیمت اوراق مطرح است، افزایش عرضه تحت تاثیر افزایش مانده سپرده‌های ممتاز نزد بانک مسکن است. وی در این باره توضیح داد: بانک مسکن دخالتی در قیمت‌گذاری اوراق یا مهندسی میزان عرضه و تقاضا ندارد، بلکه بر اساس درصد مشخصی از مانده سپرده‌های ممتاز طبق ضوابط، اوراق به آنها اختصاص می‌یابد. از آنجا که مانده سپرده‌های ممتاز افزایش یافته، میزان اوراق منتشر شده نیز به همین نسبت رشد داشته و این در حالی است که در سمت تقاضا با ریزش روبرو بودیم. به این ترتیب افزایش عرضه نیز به افت قیمت و رسیدن بهای اوراق به این حدود نقش داشته است.
    مدیر اداره امور طرح و برنامه بانک مسکن خاطرنشان کرد: حجم اوراق تسه مصرف نشده در حال حاضر که بانک مسکن متعهد است در ازای آن به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند، حدود هفت هزار میلیارد تومان است.
    وی افزود: امسال ماهانه حدود 2 میلیون و 200 هزار فقره اوراق به عنوان امتیاز ویژه سپرده‌های ممتاز به دارندگان این حساب‌ها پرداخت شد. این اوراق هم در بازار فرابورس قابل فروش به متقاضیان تسهیلات است و هم اینکه دارنده آن می‌تواند در صورتی که مشمول ضوابط دریافت تسهیلات بدون سپرده مسکن می‌شود، از آنها برای اخذ تسهیلات برای خود استفاده کند.
    مرادی سومین عامل اثرگذار بر وضعیت کنونی قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را استقبال از سپرده‌های ممتاز عنوان کرد و گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته استقبال قابل توجهی از سپرده‌گذاری ممتاز در بانک مسکن صورت گرفت و در نتیجه مانده سپرده‌ها افزایش یافت. این موضوع امسال اثر خود را در بازار اوراق مسکن نشان داده و به تدریج اوراق تعلق گرفته به سپرده‌های سال گذشته وارد بازار شده است.
    وی به افزایش استقبال از سپرده‌های ممتاز در سال جاری نیز اشاره کرد اما گفت: این استقبال امسال به حدی محسوس نبود که روی میزان عرضه اوراق اثر بگذارد و وضعیت فعلی نشات گرفته از استقبال سال گذشته از این سپرده‌هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار