مدیران خودروعصر اعتبار

از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی

پروژه‌های این روزهای معماران مشهور جهان

عصر ساختمان: معماران شاخص جهان این روزها چه طرح‌هایی را به پایان برده‌اند و یا به چه پروژه‌هایی می‌اندیشند؟ در این گزارش بخوانید.

از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی
  • از یک پروژه شهری تا هتل مینیمالیستی

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از هنر آنلاین، علاقه‌مندان به معماری و دنیای معماران، همچون دوستداران دیگر رشته‌های هنری تمایل دارند تا از تازه‌ترین فعالیت‌ها و دست‌آوردهای هنرمندان شاخص این عرصه باخبر شوند و در جریان شکل‌گیری آثار قرار بگیرند. پروژه‌های معماری طراحان بزرگ معاصر هم به همین ترتیب همواره مورد کنجکاوی مخاطبین حرفه‌ای این آثار بوده؛ به همین دلیل در سلسله گزارش‌هایی به معرفی تازه‌ترین پروژه‌های معماران شاخص معاصر می‌پردازیم.

زاها حدید معمار سرشناس که ماه اواخر ماه گذشته میلادی درگذشت، سالن 3C را برای نمایشگاه و همایش بین المللی به نام NürnbergMesse در نورنبرگ طراحی کرده بود، که اکنون حدود 70 میلیون یورو در این سالن سرمایه گذاری شده، و انتظار می‌رود که در پایان سال 2018 تکمیل شود.

در این نمایشگاه فضاهایی چون کافه تریا، فضاهای کنفرانس و دفاتر، و همچنین اتاق‌های مکانیکی و اسکله بارگیری طراحی شده است. سقف این ساختمان ارتفاعی حدود 13 تا 20 متر دارد و آکوستیک است تا باعث کاهش مصرف انرژی شود. این سقف با استفاده از خرپاهای مثلثی خطی ساخته شده، به طوری که در نیمه‌ی راه به شکل مورب تغییر جهت داده و به خرپای مجاور متصل می‌شود. از این ساختار در نمای جنوبی نیز استفاده شده، با این تفاوت که به صورت عمودی ساخته شده و یک ردیف ستون زیر آن‌ها قرار گرفته است، به طور کلی این ساختار الهام گرفته از فرم درخت است. استفاده از نمای شیشه ای به ورود نور طبیعی در سالن کمک می‌کند.

مجتمع مسکونی VIA با طراحی دیوید براون بلوکی به جنس هیبرید در میان آسمان خراش‌های نیویورک ساخته شده است. قالب تغییرات نمای ساختمان به دیدگاه بیننده بستگی دارد، زیرا که از غرب از سمت بزرگراه، به شکل هرم دیده می‌شود اما از سمت دیگر به فرم مناره‌ی مخروطی شیشه ای نمایان می‌شود. فرم ساختمان به گونه ای طراحی شده که سه گوشه‌ی آن روی زمین و از شمال شرق سایت به اندازه‌ی 450 فوت به بالا کشیده شده است. شیب ساختمان اجازه می‌دهد که مقیاس از پایین به بالا انتقال یابد.در ادامه، ساختمان از حیاط به رودخانه  هادسون و از بالای برج به آسمان خراش‌ها مشرف است. نمای پروژه به شکل حفره دار طراحی و از شکل خار ماهی الهام گرفته شده است. پنجره‌های آپارتمان‌ها فرورفته است و بالکن‌های ایجاد شده فضای ارتباطی ساکنان با بیرون به شمار می‌رود.

در گذشته بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها صرفاً جهت مصارف پزشکی کاربرد داشت، اما امروزه می‌توان شاهد تغییر جهت به سوی انسانگرایی در امکانات درمانی بود.

این بار لوکاس زاهاس یک کلینیک تخصصی چشم پزشکی با چنین رویکردی را در استرالیا طراحی کرده است. در اطراف ساختمان حیاط‌های کوچکی قرار دارد و از داخل دید بصری خوبی به اطراف سایت ایجاد شده است. یکی از ویژگی‌های این پروژه استفاده از خرپای معکوس در سقف است، به طوری که از داخل ساختمان، به شکل تخت نمایان می‌شود. لبه‌های سقف از بنا بیرون زده و با ستون‌های متعددی تقویت شده است. از نقاط قوت این پروژه نمای جذاب آن است که سقف، ستون‌ها و نمای شیشه ای به طور منحصر به فردی با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

در طراحی داخلی درمانگاه به نکات ویژه ای توجه و بر این اساس فضاهای استراحت بزرگی تأمین شده است. بیشتر این فضاها کنار اتاق‌های مشاوره‌ی پزشکی قرار دارد تا در زمان‌های ویزیت از تجمع بیماران جلوگیری شود.

دسامبر سال گذشته، شهر "سن خوزه دل کابو" در مکزیک، شاهد احداث هتل و گردش‌گاهی زیبا و مجلل بود که با الهام از سبک مینیمالیستی ساخته شده و مهمانان خود را با باز تعریفی تازه از هنر، معماری و طراحی غافلگیر کرد. در واقع شاید این هتل سفید رنگ، مینیمالیستی‌ترین هتلی باشد که تا به حال ساخته شده است.

این هتل توسط معمار خلاق و خوش ذوق مکزیکی "میگوئل آنجل آراگونس" (Miguel Angel Aragones) طراحی و اجرا شده و دارای 250 اتاق است. این دومین هتلی است که توسط این معمار مشهور مکزیکی ساخته شده است.

و بالاخره، رِینوِنتر پاریس، پروژه ای در حال انجام از طرف شهردار پاریس، آن هیداگو ست. طرح جامع 23 با هدف توسعه مبتکرانه پروژه‌های شهری در میان این پایتخت پاریسی با دعوت از استودیوهای معماری جهت ارائه ایده‌های خود پیش از بررسی هیئت بین المللی ارزیاب، شکل گرفته است. به عنوان بخشی از مرحله رقابت این پروژه، معمار ژاپنی شیگرو بان، یک طرح برای بخش 4 از یک منطقه از پاریس را طراحی کرده است.

طرح پیشنهادی شیگرو بان با محدودیت ارتفاعی 25 متر، جهت هماهنگی با ساختمان‌های اطراف، نمایی کاملاً براق را برای جداره رو به خیابان ارائه داده؛ حجمی تخم مرغ شکل در مرکز طرح قرار گرفته و کاربری‌هایی که نیازی به روشنایی روز ندارند و یا نیاز به حریم خصوصی بیشتری دارند همچون سالن کنسرت و نمایشگاه‌ها را در خود جای داده است.

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار