مدیران خودروعصر اعتبار

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌های استان مرکزی در برابر زلزله

عصر ساختمان- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت ساختمان‌های استان در مواجهه با زلزله، بیان کرد: علیرغم همه مشکلات، کیفیت مجموعه ساختمان‌های مشمول قانون نظام مهندسی به نسبت سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌های استان مرکزی در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی زندیه وکیلی در ششمین جلسه شورای فنی شهر اراک با بیان اینکه مطالب ارائه شده در این جلسات، سطح مهندسی و کارشناسی دارند، گفت: روند ساخت و ساز، کنترل و اجرای ساختمان ها طی 30 سال گذشته و از زمان وقوع زلزله های چندین سال گذشته در کشور، بهبود خوبی داشته و اگر ساخت و سازهای کنونی در آن زمان وجود داشت، تعداد کشته ها و قربانیان زلزله کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد.

    وی تصریح کرد: قرار نیست در ساختمان ها و ساختارهای آنها بخصوص در ساختمان های با امنیت متوسط هیچ گونه اشکالی وجود نداشته باشد ولی در کل مجموعه ساختمان های مشمول قانون نظام مهندسی از گذشته پیشرفت زیادی داشته‌اند، اما اعتقاد دارم که نظام فنی و اجرایی چندان ارتقایی پیدا نکرده و در همان حد باقی مانده است.

    زندیه وکیلی با اشاره به اینکه افرادی که در ساختمان های مسکن مهر سکونت دارند از جمله قشر کم درآمد و ضعیف جامعه به حساب می آیند، افزود: اگر این ساختمان های مسکن مهر ساخته نمی شد، بسیاری از این افراد مجبور به حاشیه نشینی می شدند و به یقین در خانه هایی با امنیت بسیار پایین تر از شرایط حال حاضر زندگی می کردند.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه وظیفه این شورا توجه به نقاط کیفی، مهندسی و اجرایی است، بیان کرد: انتظارات ما در طول این مدت از نظر مدیریتی بر آورده شده است و در زمینه بهبود امنیت ساختمان ها و کاهش تلفات ناشی از وقوع سوانح طبیعی با موفقیت عمل کرده‌ایم. ممکن است مسائلی در منطقه ای به صورت عرف در بیایند که گاها تبعات مثبت و گاها تبعات منفی را به دنبال دارد، این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با مدل سازی ذهنی باید تمام جوانب کار را در نظر گرفت.

    وی با اشاره به شنیده هایی مبنی بر محدودیت ایجاد بالکن از سوی سازمان راه و شهرسازی استان، اضافه کرد: این موضوعی است که نیاز به مکاتبه با سازمان راه و شهر سازی دارد و می بایست در کمیسیون ماده 5 مطرح شود تا چاره ای برای آن اندیشیده شود. به نظر من اجرای بالکن ها، اگر چه در مواردی شهر را از نظر سیما و منظر شهری با مشکل مواجه می کنند، ولی دست معمار را برای اجرای طرح های مختلف در ساختمان باز می گذارد؛ اما باید برای اجرای این طرح در ساختمان ها محدودیت های خاصی اعمال شود. در خصوص اجرای نما در ساختمان های با تعداد طبقات بالا نیز می توان محدودیت هایی را در دستور کار قرار داد.

    وی به انجام اقداماتی در رابطه با پهنه بندی گسل های استان برای اولین بار در بین استان های سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حدود 7 سال پیش در زمینه ریز پهنه بندی گسل های استان فعالیت هایی در شهرستان اراک صورت گرفت و آزمایش هایی نیز در این خصوص انجام شد، اما متاسفانه هنوز کابردی نشده است و به محض اینکه این طرح تاییدیه های لازم را دریافت کند و ما بتوانیم به نتایجی خوب و قابل استناد برسیم، این طرح را در اختیار مهندسان مربوطه قرار خواهیم داد تا در دیگر شهرستان های بزرگ استان نیز آن را انجام دهند.

    زندیه وکیلی با بیان اینکه در گذشته در بحث آموزش کارگران ساختمانی و برگزاری دوره های آموزشی اهتمام بیشتری صورت می گرفت، ادامه داد: در گذشته اقداماتی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارگران ساختمانی و تربیت نیروهای ماهر قراردادی توسط سازمان فنی و حرفه ای استان انجام و به میزان محدودی به این آموزش ها توجه شد و عده ای توانستند کارت های مهارت خود را دریافت کنند.

    وی تاکید کرد: مهندسان و کارفرمایان باید نسبت به داشتن تاییدیه برای کارگران خود حساس باشند، اما متاسفانه در حال حاضر حساسیت نسبت به این مهم کم شده و در سطح مورد انتظار نیست.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: ابزاری که ضمانت اجرایی این مهم را در دست داشت، بیمه کارگران ساختمانی بود، و این بیمه فقط شامل کسانی می شد که دارای کارت مهارت در حرفه تخصصی خود بودند ولی در حال حاضر افرادی هستند که تنها برای دریافت این بیمه اقدام به دریافت کارت مهارت می کنند و به دلیل عدم وجود نظارت کافی در این خصوص از جانب سازمان فنی و حرفه ای کشور، بعضا افرادی پیدا می شوند که از این امکان سوء استفاده می کنند.

    وی اظهار کرد: وجود مجموعه هایی مانند سازمان نظام مهندسی در زمینه نظارت و اجرا باعث شده است که ما بتوانیم در طول 10 سال گذشته تعداد قربانیان زلزله را بسیار کاهش دهیم و باید این تلاش ها تا جایی ادامه پیدا کند که حتی یک نفر هم قربانی چنین حوادثی نشود و خسارت های مالی تا حد امکان کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار