مدیران خودروعصر اعتبار

هزینه۱۰برابری تولیدبرق درتابستان

تعرفه برق خورشیدی برای پرمصرف‌ها

عصر ساختمان- سناریوهای مختلفی برای مشترکین پرمصرف وجود دارد که می توانند با انتخاب یکی از آنها،مانع بروز خاموشی برق در فصل تابستان شد؛ یکی از این روش ها محاسبه تعرفه آنها برابر برق خورشیدی است.

تعرفه برق خورشیدی برای پرمصرف‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، داده‌های وزرات نیرو نشان می‌دهد که مصرف برق 20 درصد از مشترکین مناطق عادی حدود 42 درصد از کل مصرف برق این بخش است. توزیع ناهمگن مصرف برق در استان‌های جنوبی کشور وضعیت وخیم‌تری دارد به طوری که 20 درصد از مشترکین این استان‌ها بیش از 50 درصد از برق بخش خانگی این استان‌ها را مصرف می‌کنند. با توجه به این داده‌ها می‌توان گفت که اگر مصرف برق مشترکین پرمصرف در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم بود آنگاه بیش از 7000 مگاوات از مصرف کل کشور کاسته شده و نه تنها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی‌افتاد بلکه صادرات برق به کشورهای همسایه نیز قطع نمی‌شد.

    مصرف برق مشترکین پرمصرف در حالی است که آنها نه تنها بهای برق خود را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند بلکه متوسط یارانه 20 درصد از مشترکین پرمصرف نسبت به متوسط 80 درصد مشترکین در حدود 2.5 برابر و یارانه یک درصد مشترک بسیار پرمصرف نسبت به مصارف حداقلی بیش از 14 برابر است. توزیع یارانه پنهان برق برای مناطق عادی در شکل زیر آورده شده است.

    ابراهیم شاه حسینی، کارشناس صنعت برق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه برخی مشترکین از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار هستند در نتیجه برای مصارف مازاد آنها در فصل تابستان باید اقدام به ساخت نیروگاه کرد، اما نکته بسیار مهم این است که این نیروگاه‌ها تنها در ایام خاصی از سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در نتیجه قیمت برق تولیدی آن‌ها برای بازگشت سرمایه بسیار بالا می‌رود.

    اگر چنانچه فرض شود هزینه ساخت یک نیروگاه گازی معادل 0.3 میلیون دلار بر مگاوات و همچنین دوره بازگشت سرمایه آن طی 5 سال باشد، آنگاه شکل زیر قیمت برق تولیدی این نیروگاه را بسته به تعداد ساعات مورد بهره‌برداری در یک سال نشان می‌دهد.

    همانطور که از نمودار بالا نیز مشاهده می‌شود اگر یک نیروگاه گازی در فصل تابستان و روزی 5 ساعت (ساعات اوج بار روز) وارد مدار شود، قیمت تولید برق برابر هزار و 230 تومان بر هر کیلووات ساعت و اگر که در همین فصل، اما روزی 8 ساعت (ساعات اوج بار روز و شب) وارد مدار شود، قیمت برق برابر 750 تومان بر هر کیلووات ساعت خواهد شد. این در حالی است که اگر همین نیروگاه در 11 ماه از سال روشن بماند، آنگاه قیمت برق تولیدی به منظور بازگشت سرمایه فقط 69 تومان می‌شود. گفتنی است که در شکل بالا، نرخ تورم صفر در نظر گرفته شده و همچنین هزینه‌های سوخت، انتقال و توزیع نیز محاسبه نشده و قیمت‌های نشان داده شده در شکل بالا، تنها قیمت تولیدی برق و بدون سوخت هستند.

    وی افزود: از آنجایی که قیمت برق فروخته شده به مشترکین خانگی از 212.2 بر کیلووات ساعت تجاوز نمی‌کند در نتیجه تأمین برق در ایام خاصی از سال موجب بدهی‌های سنگین برای وزات نیرو و نهایتاً دولت می‌شود. با توجه به این روند لازم است تا تدابیر لازم برای مشترکین پرمصرف اندیشیده شود. در همین راستا سه گزینه برای این مشترکین وجود داشته که بسته به سلیقه می‌توانند یکی از آن‌ها را انجام دهند.

    این کارشناس صنعت برق ادامه داد: نخست اینکه این مشترکین پر مصرف می‌توانند اقدام به نصب پنل خورشیدی کرده تا با تولید برق تجدیدپذیر در فصل تابستان و اوج بحران برق به کمک شبکه برق آمده و بحران برق را به حداقل برسانند. در این حالت آنها می‌توانند حتی برق مازاد بر مصرف خود را هم در دیگر ایام سال به شبکه بفروشند و در نتیجه مبلغ قبض خود را کاهش هم بدهند.

    شاه حسینی اظهار داشت: دوم اینکه مشترکین پر مصرف برای مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق، بهای برق خورشیدی را پرداخت کرده تا وزارت نیرو بتواند از طریق برق تضمینی خریداری شده از نیروگاه‌های خورشیدی، برق مازاد این مشترکین را تأمین کند. لازم به ذکر است که در این صورت تنها مصارف مازاد بر الگو مشمول افزایش قیمت خواهد شد و مصارف داخل الگو همچنان از یارانه برق برخوردار است.

    وی تصریح کرد: سومین روش اینکه اگر چنانچه این مشترکین نخواهند که هیچیک از اقدامات مطرح شده را انجام بدهند به ناچار باید مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش دهند و مصرف خود را مانند سایر مردم به حد الگوی مجاز برسانند. در غیر این صورت بحران برق قطعی خواهد بود و آسیب آن به همه مردم و به خصوص واحدهای تولیدی خواهد رسید.

    با توجه به بررسی‌های انجام شده لازم است تا دولت برای عملی‌نمودن راهکارهای مطرح شده، اقدامات اساسی را در دستور کار قرار دهد. گفتنی است که قرار بود طرح افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف تا اواخر آذرماه ابلاغ شود، اما همچنان که سال جاری رو به اتمام است، این طرح در انتظار مصوبه هیأت دولت و موافقت رئیس جمهور است.

    به تازگی نیز برخی منابع غیررسمی با توجه به سابقه گذشته در سال 93 اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور تنها مخالف این طرح است که باید دید دلیل این مخالفت چیست. از آنجایی که در این طرح تعداد کمی از مشترکین که اتفاقاً مشترکان پرمصرف هستند با افزایش تعرفه مواجه خواهن، شد اما عموم مردم از آن مصون می‌مانند، مخالفت رئیس جمهور عجیب به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار