مدیران خودروعصر اعتبار

احیای خانه‌های تاریخی شیراز صنعت گردشگری ایران را متحول می‌کند

عصر ساختمان:شهردار شیراز احیای خانه‌های تاریخی شیراز را نقطه عطف و تحولی برای صنعت گردشگریِ شیراز، فارس و ایران عنوان کرد.

احیای خانه‌های تاریخی شیراز صنعت گردشگری ایران را متحول می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از  تسنیم ، علیرضا پاک‌فطرت صبح امروز در حاشیه بازدید از منازل تاریخی شیراز در جمع خبرنگاران بر لزوم احیای مکتب شیراز پیش از احیای بافت تاریخی این شهر تأکید کرد و اظهار داشت: احیای بافت تاریخی و منازل میراثی شیراز سبب رونق گردشگری و همچنین معرفی بیشتر سومین حرم اهل بیت (ع) می‌شود.

    وی با بیان اینکه مجموعه‌ای بی‌نظیر از تمام عوامل گردشگری در شیراز گردهم آمده است افزود: مورخان معتقدند سابقه شیراز به بیش از 2 هزار و 400سال پیش و ایجاد شهر از سمت قصر ابونصر بازمی‌گردد اما می‌توان گفت آنچه از آن به عنوان بافت تاریخی شیراز یاد می‌شود در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و محله‌های متعدد معروف و تاریخی که در دوران مختلف آثاری از آن بر جای مانده، شکل گرفته است.

    شهردار شیراز با اشاره به اینکه تفکر مردم شیراز در بافت تاریخی و خانه‌های میراثی آن ماندگار شده است، خاطرنشان کرد: نحوه طراحی و ساخت این خانه‌ها توسط مردم شیراز بیانگر تفکر والای آن‌ها است زیرا حتی در ساخت این منازل تدابیر لازم برای ایمنی در برابر زلزله نیز اندیشیده شده و نوع مصالح، نحوه طراحی سقف و بخش‌های مختلف منازل گویای این موارد است.

    وی با تأکید بر اینکه امروز هم اگر بخواهیم شیراز اصیل را پیدا کنیم باید به بافت تاریخی بازگردیم و خانه‌های قدیمی را احیا کنیم بیان کرد: برج‌های 30طبقه‌ای که عرصه رقابت برای ساخت آن‌ها تنگ شده است گردشگر به آن مناطق توجه نمی‌کند زیرا بهتر از ساختمان‌های بلند و سر به فلک کشیده با هر سازه جدید و نمای جدید در شهرهای جدید اروپایی و دنیا وجود دارد.

    شهردار شیراز با بیان اینکه گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی به‌دنبال کسب تجربیات جدید و دیدن مکان‌های ناب و تازه‌ای هستند که در شهر و کشور خودشان نباشد عنوان کرد: یکی از آنها همین خانه‌های تاریخی ماست و توریست‌ها به دنبال استفاده از هتل‌هایی هستند که در کشور خودشان نیست.

    پاک‌فطرت با اشاره به اینکه هتل‌های پنج ستاره شیشه‌ای و مدرن در تمام کشورها ساخته شده است گفت: اگر این خانه‌های تاریخی به هتل‌های سنتی تبدیل شود برای توریست‌ها و گردشگران خارجی جالب و جذاب است و خاطره‌ای برای آنها به وجود می‌آید و اینها پس از بازگشت به کشورشان برای همشهری‌های خود تعریف می‌کنند تا آنها هم بیایند و ببینند.

    وی با تأکید براینکه درآمد هر یک از این خانه‌های تاریخی می‌تواند بیشتر از درآمد حاصل از فروش هزاران بشکه نفت باشد اظهار داشت: با احیای هر یک از خانه‌های تاریخی می‌توان چندین اشتغال پایدار ایجاد کرد از این رو احیای بافت تاریخی شیراز و خانه‌های میراثی موجود در این بافت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    شهردار شیراز با بیان اینکه هرچند شهرداری به‌دنبال مرمت این خانه‌های تاریخی است اما بر ورود بخش خصوصی تأکید می‌کند افزود: تصدی‌گری دولتی بر این حوزه نمی‌تواند کاری در این زمینه پیش ببرد و شهرداری و دولت باید فقط هدایت‌گر بوده و نظارت کنند.

    پاک‌فطرت با ابراز امیدواری از اینکه عملیات مرمت در بافت قدیم شیراز هرچه زودتر تمام شود بیان کرد: این خانه‌ها پس از احیا و مرمت به هتل و یا مهمانپذیرهای زیبای سنتی یا رستوران های خاطره انگیز تبدیل می‌شود.

    وی تصریح کرد: با این کار هویت شهر ما احیاء می‌شود و اهالی شیراز نیز با دیدن این منازل امیدوارتر می‌شوند و برای نسل بعد هم کارهای جدید به ارمغان می‌گذارند.

    شهردار شیراز با تشکر از بخش خصوصی و شهرداری به ویژه شهرداری بافت تاریخی که وارد این کار شده‌اند بیان کرد: شهرداری بافت تاریخی باید فکر خود را از معطوف کردن به تنها آسفالت و یا جمع‌آوری زباله دور کرده و به احیای این بافت توجه بیشتری کند تا با احیای بافت تاریخی شیراز ساکنان اصلی آن به منطقه بازگردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار