مدیران خودروعصر اعتبار

حرکت تجدیدپذیرها در مدار توسعه

عصر ساختمان- پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیراً با رشد فزاینده این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تأثیرات بسیاری را در صنعت برق ایران داشته باشد.

حرکت تجدیدپذیرها در مدار توسعه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در ابتدای دولت تدبیر و امید، کل ظرفیت نصب شده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، 165 مگاوات بوده که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی به سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود 341 مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال 1397، ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد 96 درصدی به 670 مگاوات رسیده است.

    هم‌چنین در راستای تنوع بخشی اقتصادی در سبد انرژی با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت نصب شده انرژی‌های برق‌آبی تاکنون از مرز 12 هزار مگاوات گذشته است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت نصب شده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان سال 1397 به 1141 مگاوات خواهد رسید و در مجموع تا پایان دولت دوازدهم 4000 مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.

    اما از تیرماه سال 1388 تا پایان آذرماه سال 1397، حدود دو میلیارد و 673 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار یک میلیون و 844 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد. هم‌چنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 759 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا است، کاسته شود.

    هم‌چنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی 588 میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است، علاوه بر این، انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 101 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش، از آن حکایت دارد که 42 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر از نوع خورشیدی، 41 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است.

    در این باره، مجید نامجو - رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی خورشیدی ایران - معتقد است که با فعال کردن دانشگاه‌ها برای فتح قله‌های دانش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی، ایران از وابستگی علمی و تکنولوژیکی رهایی پیدا می‌کند و با طراحی تضامین لازم، عرصه برای ورود صنعتگران برای تجاری‌سازی فراهم می‌شود؛ هم‌چنین با اصلاح قراردادهای خرید تضمینی، زمینه برای گسترش نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده روزافزون مردم از این انرژی فناناپذیر ایجاد خواهد شد.

    هم‌چنین جنتی - عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر - بر این باور است که علی‌رغم مشکلات موجود در این حوزه، کارآفرینان حوزه تجدیدپذیر توانسته‌اند ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به 700 مگاوات افزایش دهند و نکته قابل توجه این است که 47 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی انجام گرفته در سال 1396 در ایران مربوط به حوزه تجدیدپذیر بوده است.

    وی با بیان این‌که کارآفرینان حوزه تجدیدپذیر ثابت کرده‌اند که برق تجدیدپذیر یک کالای لوکس نیست بلکه یک نیاز برای ایران است، گفت: تولید برق از منابع تجدیدپذیر از هر نظر به نفع است زیرا این مساله موجب کارآفرینی و اشتغال، صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، جلوگیری از تولید دی‌اکسید کربن، عدم نیاز به سوخت‌های فسیلی، تولید حداکثری در پیک مصرف تابستان، فاصله کم تولید تا مصرف و جلوگیری از اتلاف انرژی در انتقال و مهم‌تر از همه وجود پتانسیل مناسب ایران در جهت تولید است.

    به گفته او، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر مناسب بوده که این مساله بیانگر وجود ظرفیت‌های بالا در این حوزه است؛ چراکه با حضور کارآفرینان تجدیدپذیر توانسته‌ایم با هموار کردن مسیر تولید انرژی‌های نو یک حرکت جهادی در این صنعت رقم بزنیم.

    اخیراً نیز بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی عوارض برق که تأمین کننده سرمایه تجدیدپذیرها است، از هشت به 10 درصد افزایش یافته و موجب شده که میزان سرمایه تجدیدپذیرها از این محل 1,800 میلیارد تومان ارتقا یابد و به‌طور کلی باید گفت که با تغییر نگاه دولت به این حوزه و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها آینده خوبی در انتظار این انرژی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار