مدیران خودروعصر اعتبار

پاساژهای گران، مغازه‌های خالی

عصر ساختمان:سریال پاساژسازی قزوین، نمونه‌ی بارزی از تلاش برای ایجاد رونق در بازار استان است، بی‌آنکه مشخص باشد در سپهر تجاری و اقتصادی استان چه جایگاهی دارد، ساخت و ساز پاساژهای پی در پی که نه تنها رونق اقتصادی نبخشیده، بلکه بسیاری از منابع مالی استان را نیز به هدر داده است.

پاساژهای گران، مغازه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، با وجود تمام مشکلات گوناگون در استان، اما باز شاهدیم که به جای استفاده‌ی منابع مالی در راستای بهبود اقتصاد استان و حل مشکلات و مسائل مختلف از قبیل بهسازی بیمارستان‌ها و معابر، هزینه‌ی زیادی جهت ساخت و ساز برج‌ها و پاساژها صرف می‌شود.

    درهر گوشه‌ای از شهر، ساختمان عظیمی به چشم می‌خورد که نظر بیننده را در نگاه اول جلب می‌کند، ولی پس از ورود به آن، مغازه‌هایی خالی و بدون اجناس خودنمایی می‌کنند. با این وجود باز هم ساخت‌وساز پاساژها ادامه دارد و معلوم نیست این پاساژها قرار است چه دردی را از مشکلات اقتصادی استان دوا کند، پاساژهایی که به نظر خودشان دچار بیماری و رکود هستند.

    شاید روزی این پتانسیل وجود داشت که مردم با هزینه‌ی کمی می‌توانستند اشتغال‌زایی کنند و از تأسیس مغازه‌ها به عنوان شغل بهره‌گیرند و در نهایت بتوانند در آمدی هر چند اندک بدست آورند، اما این امر امروزه با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و روند رو به رشد هر روزه‌ی مسکن و اجاره بهای سنگین مغازه‌ها امکان پذیر نیست و همین عوامل می‌تواند دلایلی برای استقبال کم فروشندگان از پاساژها باشد.

    شاید دلایل مختلفی از جمله رونق اقتصادی استان از اهداف مسئولان جهت احداث پاساژها و مراکز تجاری باشد که البته با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد هستیم که رونق خاصی به استان نبخشیده است.

    استان قزوین به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور همه ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند که در این راستا باید تمهیداتی نیزدر خصوص تجاری سازی استان اندیشیده شود.

    ساخت و ساز پی در پی پاساژها ما را بر آن داشت تا به دنبال پاسخ سوال‌هایی از مردم و مسئولان در این خصوص باشیم.

    پاساژهای گوناگون، مغازه‌های خالی

    در ابتدای کار سراغ یکی از پاساژهای نسبتا قدیمی استان رفتیم، پاساژ الغدیر که به لحاظ موقعیت مکانی در مرکز شهر قرار دارد و از موقعیتی به نسبت خوب برخوردار است، فروشندگان در این پاساژ از استقبال مردم رضایت کافی ندارند و هریک از آن‌ها دلایل مختلفی اعم از بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها را عامل کاهش استقبال مردم از بازار خود می‌دانند.

    در طبقات بالای پاساژ الغدیر تقریبا دیگر کسی مشاهده نمی‌شد و وقتی علت را جویا شدیم یکی از همراهی سالمند و معلول در موقع خرید می‌گفت و دیگری همراه داشتن کالسکه‌ی کودک و سختی بالا و پایین رفتن از پله‌ها را مطرح می‌کرد. شهروندی نیز با اشاره به اینکه معمولاً طبقات بالا خالی از اجناس هستند و تعداد کمی مغازه وجود دارد، گفت معمولاً در طبقات بالای پاساژ مغازه‌هایی وجود دارد که نیاز مصرف کننده‌های خاصی را برطرف می‌کند.

    مشکل نبود آسانسور و پله برقی تا حدودی در پاساژهای تازه ساخت استان برطرف شده است. براین اساس باید شاهد رونق خوبی در پاساژها باشیم، در صورتی‌که با گذری در پاساژ نور، ایرانیان، داریوش، نارون و دیگر پاساژهای استان به مشکلات جدیدی برخورد می‌کنیم، با گذر در هریک از این پاساژها به خالی بودن بسیاری از این مغازه‌ها بر می‌خوریم و حتی صاحبان مغازه‌های موجود نیز از کمی مشتری گله‌مند هستند، اگر سری به پاساژ ایرانیان زده باشید، خواهیم دید بعضی از واحدها در طبقات بالا خالی مانده و هیچ شخصی حاضر نیست تا مغازه‌های طبقات بالا را اجاره کند.

    پاساژ نور، داریوش، نارون و ایرانیان نیز از جمله مراکز خریدی هستند که در آن‌ها مغازه‌های خالی بسیاری به چشم می‌خورد که شاید علت آن برای بیننده نامعلوم باشد. در بین این پاساژهای مجتمع نور احتمالاً از دیگر پاساژهای مشابه رونق بهتری دارد که شاید وجود فروشگاه هایپر کیپر در این رونق بی تأثیر نبوده است، اما باید توجه کنیم که همین رونق هم چندان چشمگیر نیست و تنها کمی بهتر از پاساژهای خیابان‌های شهر قزوین است.

    آن گونه که به نظر می‌رسد اجاره بهای بالای این واحدها موجب شده تا کسبه و افرادی که تمایل به ایجاد شغل برای خود از این طریق را دارند، از اجاره‌ی این واحدها صرف نظر کنند، یکی از شهروندان در این پاساژها در رابطه با اجاره بهای بالای این واحدها گفت: اجاره بهای بالا موجب شده تا بسیاری از کاسبان مبالغ زیادی را جهت جبران اجاره بهای خود، به شیوه‌های مختلف از خریدار بگیرند و اجناس را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی به فروش بگذارند، همین هم موجب شده تا خریداران کمتری از این پاساژها استقبال کنند.

    شهروند دیگری نیز در مرکز قرار نداشتن این پاساژها را علت عدم استقبال مردم مطرح می‌کند و معتقد است: بعضی از این پاساژها همانند پاساژ داریوش در موقعیت مکانی خوبی در شهر قرار ندارند و باید خریداران مسیری طولانی را از مرکز شهر طی کرده تا به پاساژ برسند، علاوه بر آن در خیابان‌های تجاری مورد توجه مردم نیستند و حتی مردم برای دسترسی به آن‌ها گاهی نیز با مشکل کمبود وسایل نقلیه عمومی مواجه می‌شوند.

    اصناف در صدور مجوز هیچ کاره است

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدی رئیس اتحادیه‌ی صنفی پیراهن دوزان و تولیدکنندگان پوشاک و رسته‌های وابسته مشکلات بازار را ناشی از رکود موجود دربازار می‌داند و می‌گوید: رکود بازار همیشگی است و مرتبط با اداره‌ی اصناف نیست.

    وی می افزاید: مجوز برخی از این ساخت و سازها توسط شهرداری‌ها صادر می‌شود و در این خصوص اصناف نمی‌تواند کاری انجام دهد.

    سیدی خاطرنشان می‌کند: استقبال مردم از خرید اجناس کم شده و فروشندگان(عمده فروش یا مغازه‌دار) در وصول یا پاس‌کردن چک‌های اجناس خریداری شده نیز مشکلات زیادی دارند تا جایی که بسیاری از چک‌ها برگشته خورده است.

    وی معتقد است: وقتی که استان کشش نداشته باشد، پاساژسازی هیچ تأثیری ندارد، ولی با همه‌ی این مسائل همچنان مجوزهایی از سوی شهرداری صادر می‌شود.

    دبیر اصناف استان می‌گوید: با توجه به خالی بودن بسیاری از مغازه‌های مراکز خرید، احداث پاساژ باز هم صورت می‌گیرد و در این راستا مجوزهایی صادر می‌شود، این در حالی است که تلاش برای عدم صدور مجوز به تأسیس مراکز خرید جدید از نظر قانونی و ابزاری از دست اصناف خارج است.

    سیدی می‌گوید که جلساتی توسط شهرداری مبنی بر خرید تعدادی از این واحدهای تجاری توسط اصناف برگزار می‌شود که برگزاری چنین جلساتی ناشی از مشکلات موجود در راستای فروش این واحدها به خریداران است.

    عدم استقبال مردم ناشی از کمبود منابع مالی است

    فرج الله فصیحی رامندی رئیس شورای شهر نظری متفاوت نسبت به این ساخت و سازها دارد، وی این ساخت و سازها را کاری اشتباه می‌داند و عدم خرید مردم را ناشی از کمبود منابع مالی عنوان می‌کند.

    وی می‌گوید: کمبود اشتغال یکی از عواملی است که مسئولان دستگاه‌های اجرایی را به ساخت و ساز این واحدها وادار می‌کند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که آیا کمبود منابع مالی نمی‌تواند در خرید مغازه توسط مردم و جوانان جویای شغل نقش داشته باشد؟

    وی تصریح می‌کند: باید نخست مشکلات مالی مردم را برطرف کرد و سپس به دنبال آن بود تا از این دست اشتغال‌زایی صورت گیرد، چرا که در صورت نبود منابع مالی یک جوان چطور می‌تواند اقدام به خرید و یا اجاره‌ی واحد تجاری کند؟

    وی اعلام می‌کند: نه تنها بسیاری از واحدهای تجاری خالی است، بلکه بسیاری از واحدهای مسکونی نیز به جهت کمبود منابع مالی و نبود اشتغال خالی از سکنه است.

    فصیحی رامندی تصریح می‌کند: باید به صورت تخصصی وارد کار شد و از پتانسیل‌های انسانی موجود در استان استفاده کرد، همچنین کاهش قیمت‌ها و فراوانی کالاها می‌تواند کمک شایانی به رونق اقتصادی استان کند.

    مردم چه می‌گویند؟

    مردم در بازار نیز نظرات متفاوتی دارند، شهروندی از عدم کنترل قیمت‌ها گله‌مند بود و بی‌توجهی مسئولان به کنترل قیمت را علت این رخداد می‌دانست.

    شهروند دیگری وضعیت بازار را بسیار ضعیف اعلام کرد و گفت: تنوع بسیار کم اجناس موجب شده تا بسیاری از مردم به سمت کالاهای خارجی گرایش پیدا کنند.

    فردی از کمبود منابع مالی و عدم پرداخت حقوق معوقه‌ی بعضی از شرکت‌ها گله‌مند بود و کاهش خرید مردم را ناشی از عدم پرداخت حقوق بعضی از مؤسسات و کارخانجات بیان کرد.

    شهروند دیگری عدم استقبال مردم از پاساژهای استان را ناشی از برخورد نامناسب بعضی از فروشندگان برشمرد و گفت: بعضی فروشندگان در راستای شغل خود و ارتباط مناسب با مردم در خصوص خرید اجناس خوب عمل نمی‌کنند و در این راستا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

    یکی از خریداران هم عدم استقبال مردم از این پاساژها را ناشی از این می‌داند که بسیاری از فروشندگان در این پاساژها اجناس را بسیار بالاتر از آنچه هست به فروش می‌گذارند و علت این کار را اجاره بهای بالای مغازه عنوان می‌کنند و در این راستا اجاره‌ی بهای مغازه را بافروش قیمت بالای اجناس جبران می‌کنند.

    به گزارش ایسنا، آیا وقت آن نرسیده است تا به جای ساخت و سازهای بی‌مورد و بی‌استفاده، منابع مالی مختص به استان را در راه‌های دیگری مورد استفاده قرار دهیم؟ و یا اینکه بستر سازی مناسبی برای ساخت و سازهای پاساژها صورت گیرد.

    همه‌ی این مسائل و مشکلات تعامل همه جانبه‌ی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد که تحقق این امر نیز رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت و به نفع استان و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن خواهد بود.

    توجه و نظارت به قیمت‌ها و مدیریت مناسب ساخت و ساز‌ها می‌تواند تا حدودی به وضعیت نامناسب اقتصادی استان بهبود بخشد و استان را از شرایط نامناسب خارج سازد که البته این شرایط هرگز محقق نخواهد شد مگر زمانی که همه دست به دست هم داده و برای رونق اقتصادی استان تلاش کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی