مدیران خودروعصر اعتبار

در جست و جوی راه حل مساله مسکن

رونق کاذب به معنای حل مشکل نیست

عصر ساختمان:هر چند متولیان بخش دولتی در صدد یافتن راهکارهایی برای رونق بازار به خواب رفته مسکن هستند ولی کارشناسان براین باورند که رونق کاذب به معنای حل مشکل نیست و بایستی برنامه ای زمانبر و ساختاری برای حل معضل دیرینه این بخش از اقتصاد کشور یافت.

در جست و جوی راه حل مساله مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، مسکن دارای ویژگی هایی است که آن را از دیگر کالا ها متمایز می کند و این ویژگی ها عبارتند از غیر قابل انتقال بودن، با دوام بودن و اینکه کالایی است که از زمان تصمیم خرید تا محقق شدن آن زمان زیادی لازم است.
    مسکن پس از تولید قابلیت جابه جایی و انتقال به مکان دیگر را ندارد بنابراین از زمان شروع به ساخت امکان وجود تغییراتی در نواحی مسکن مورد نظر و ایجاد تغییر در شرایط آن مثل قیمت و فروش و غیر ه است.
    بادوام بودن مسکن آن را تبدیل به یک دارایی کرده است و نگاه به تولید آن را از فروش و ایجاد سود در کوتاه مدت مبرا می کند. همچنانکه در بیشتر اوقات مسکنی بعد از اتمام ساخت قیمتش افزایش پیدا می کند.
    تصمیم به ساخت مسکن و محقق شدن آن ( شروع به ساخت و حتی اتمام کار) یک فرآیند زمان بر است و در این بین امکان گران شدن مصالح اولیه، گرانتر شدن زمین، انجام پروژه های که بر موقعیت و قیمت ملک مورد نظر می افزاید، تلاطم نظام اقتصادی وجود دارد و این موضوع خود نا اطمینانی در این بازار و نگرانی از آینده را افزایش می دهد.
    افزایش نرخ سودهای بانکی نیز که در سال های اخیر مزید بر علت شده و با کشاندن سرمایه ها از تولید به سپرده های پرسود بانکی و بازار های موازی مالی، بسیاری از سرمایه ها و پول هایی که باید در جهت افزایش تولید، کارآفرینی و ساخت و ساز صرف شود وارد سپرده های بانکی می شود.
    بازده بالا در بازار های پولی در عمل رقابت را برای بازار مسکن سست کرده بطوریکه قیمت تمام شده مسکن به هیچ عنوان قابل رقابت با سود های بانکی نیست و تنها سازندگان مسکن یا به زبان امروزی بساز و بفروش های قدیمی توانسته اند در این بازار دوام بیاورند و آنها که به تازگی پا به میدان بازار مسکن گذاشته بودند به دنبال راه دیگری برای امرار معاش خود رفتند.
    اغلب مالکین نیز با امید به آینده و گران و گرانتر شدن زمین و واحدهای مسکونی و تجاری، واحد خود را خالی نگه داشته تا یک روز با قیمت بالاتر و سود بیشتر آن را بفروشند.
    تابستان گذشته نیز بیشتر مستاجران با پرداخت درصد بیشتری بر رهن و اجاره ترجیح دادند در محل مسکونی قبلی خود بمانند زیرا هزینه ی جابجایی از درصد افزایش رهن و اجاره آن ها بیشتر شده همچنین اجاره منزل جدید با رهن و اجاره های بسیار بالا صرفه ی اقتصادی این جابه جایی را کاهش می داد.
    چند صباحی است که از ایجاد رونق در بازار مسکن با پرداخت وام و کمک هزینه برای تهیه مسکن سخن به میان آمده و مسئولین نوید رونق این بازار را در سال جاری داده اند.
    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت وگو با ایرنا به نقد و بررسی این سازو کار پرداخته و گفت: ایجاد رونق در بازار مسکن یک فرآینده زمان بر است و با راهکارهای کوتاه مدت تنها رونق کاذب در این بازار ایجاد می شود که نه تنها در بازار مسکن در تمامی بازارها ایجاد رونق کاذب آسیب زا بوده، مشکلات را حل نکرده و حتی افزایش می دهد.
    بابک صفاری افزود: پرداخت وام توسط بانک های تجاری جهت رونق بخشیدن عملکرد صحیحی است چون بدون افزایش نقدینگی و پول نقد در دست مردم، انجام برخی امور مالی را برای وام گیرنده تسهیل می کند.
    وی اضافه کرد: اما پرداخت وام برای مسکن پیمودن همه راه تا رسیدن به رونق نیست و تنها بخشی از آن را حل می کند.
    صفاری ادامه داد: میزان وام تنها بخش اندکی از قیمت تمام شده مسکن را تامین می کند و افراد وام گیرنده قادر به تامین مابقی قیمت مسکن نیستند.
    وی یادآوری کرد: همچنین قشری از جامعه نیز که اقدام به گرفتن وام مسکن می کنند و زوج های جوان اغلب درآمدشان در حدی نیست که بتوانند ماهیانه اقساط وام خود را پرداخت کنند.
    صفاری افزود: در کشورهای خارجی افراد وام گیرنده مقدار کمتر قیمت تمام شده مسکن را پرداخته و مابقی را دولت در قالب وام پرداخت می کند، این در حالی است که قیمت مسکن در برخی نقاط اصفهان و تهران با قیمت ملک در بهترین جاهای دنیا برابر می کند و قیمت ملک به طور کلی در کشور ما زیاد است.
    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان دو راهکار برای رونق بخشیدن به این بازار ارائه کرد که در دل زمان بسیاری از مشکلات پیش روی افراد برای خانه دار شدن را حل می کند.
    صفاری گفت: با توجه به آمار های اعلام شده واحد های مسکونی خالی موجود از تقاضا در این بازار بیشتر است و وجود این واحد ها به نابسامانی در بازار مسکن دامن زده و افزایش قیمت ها را در پی دارد.
    وی برقراری ساز و کار مالیات بر واحد های مسکونی و تجاری خالی را بهترین راه کمک کننده برای جلوگیری از وجود و افزایش این واحد ها عنوان کرد.
    صفاری راه حل دوم را اضافه کردن زمین های جدید به شهر بطور پیوسته توسط شهرداری عنوان کرد و گفت: افزایش عرضه زمین شهری می تواند با کنترل قیمت زمین، به بازار مسکن رونق بخشیده و حجم معاملات را بالا ببرد.
    وی افزود: وجود شرکت هایی برای ساخت منازل مسکونی در این زمین ها لازم است و دولت می تواند وام مسکن را به جای دادن به افراد به این شرکت ها داده تا علاوه بر اشتغال زایی و بکار گیری افراد متخصص تحصیل کرده در این شرکت ها، وام مسکن با نظارت افراد ذی صلاح صرف ساخت زمین های جدید شهری با قیمت تمام شده ی پایین، شود.
    صفاری اضافه کرد: افراد می توانند بعد از تحویل گرفتن این واحد های مسکونی با پرداخت ماهیانه کم، هم وام را پرداخت کرده و هم صاحب خانه شوند.
    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: انجام و پیاده سازی این ساز و کار عرضه خود همکاری و نظارت تمامی نهاد ها از جمله شهرداری، وزارت مسکن ، بانک ها و خود شرکت های خانه سازی و غیره را می طلبد.
    صفاری تاکید: مشکل مسکن در کوتاه مدت حل نخواهد شد و این فرآیند نیازمند زمان و فراهم کردن زیر ساخت هاست.
    وی مسکن مهر را بعنوان نمونه طرح و ایده ای درست نام برد که به بدترین نحو اجرا شد و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها و برنامه ریزی صحیح و بدون صرف زمان کافی به اجرا درآمد که شاهد مشکلات آن در سطح کشور هستیم.
    صفاری همچنین رشد قارچ گونه ی بنگاه های مشاور املاکی در سطح شهر، استان و کشور را یک تجارت افراطی عنوان کرد و گفت: این مساله خود نشانگر یک نوع بیماری در بازار مسکن است.
    این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان تعداد واحد های مسکونی خالی در سطح کشور را باتوجه منابع رسمی حدود دو میلیون واحد برآوردکرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار