مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر:

تهران امکان تبدیل شدن به پایتخت نوروز را دارد

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران قابلیت تبدیل شدن به پایتخت نوروز را دارد.

تهران امکان تبدیل شدن به پایتخت نوروز را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، نشست خبری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با حضور محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون، احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی، حجت نظری و الهام فخاری برگزار شد.

    در این نشست اعضای این کمیسیون عملکرد یکساله خود را تشریح و به سوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات فرهنگی اجتماعی شهر تهران پاسخ دادند.

    در ابتدای جلسه محمدجواد حق‌شناس با اشاره به برگزاری نوروزگاه‌ها در ایام تعطیلات نوروز گفت: این مراسم از جمله مراسم‌های خوبی بود که در پایتخت برگزار شد اما به دلیل سیل و وضعیت کشور، تحت شعاع قرار گرفت.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: نوروزخوانی از سال گذشته در صحن شورای شهر تهران آغاز شد و اتفاقی که از آن سال دنبال کردیم، با مراقبت و پیگیری، تبدیل به اتفاق امسال شد که در بسیاری از مناطق تهران، این نوروزگاه‌ها برپا شد.

    حق‌شناس افزود: شهر تهران قابلیت تبدیل شدن به پایتخت نوروز را دارد و حدود 14-13 کشور هستند که تعطیلات نوروز را جشن ملی می‌گیرند و تهران این قابلیت را دارد با وجود اختلافات سیاسی و اقتصادی، در میان این کشورها تبدیل به پایتخت نوروز شود. اگر این خواست همگی باشد، می‌توان روی این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام داد.

    باید به رویکرد واحدی در نامگذاری معابر برسیم

    وی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاست‌های متفاوت نامگذاری معابر پایتخت گفت: در تهران نامگذاری معابر هم به شکل شماره‌گذاری و هم به شکل نامگذاری چهره‌های فرهنگی، ملی و شهدا انجام می‌شود درحالی‌که باید به یک قاعده کلی در این رابطه برسیم.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: قانون نیز ما را موظف به شماره‌گذاری معابر پایتخت نمی‌کند و مصوبه‌ای در این رابطه نداریم اما اعتقاد ما این است که باید این روند، به یک روند مناسب برسد و با یک کار کارشناسی و درست بتوانیم این دستورالعمل را تهیه و در شهر تهران اجرایی کنیم. شماره‌گذاری معابر نیاز به مطالعه جدی و همه‌جانبه دارد.

    کارکرد مجتمع فرهنگی مذهبی ولیعصر مشخص نیست

    حق‌شناس در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص تعیین تکلیف پروژه فرهنگی مذهبی ولیعصر در کنار مجموعه تئاتر شهر نیز توضیح داد: تئاتر شهر یکی از نمادهای پایتخت و از بناهای مهم تاریخی تهران است که شهرت جهانی دارد. در زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود، پارکینگ این ساختمان با توافق با اوقاف، به عنوان مسجد کلنگ‌زنی شد. در زمان قالیباف استارت ساخت این پروژه زده شد که اعتراضاتی به طراحی بنا و معماری آن وجود داشت. در حال حاضر این پروژه 99 درصد پیشرفت داشته اما برای کارکرد آن فکری نشده است. در حال حاضر مشاورانی در منطقه و معاونت اجتماعی، کارکردهای مناسب این مجتمع را بررسی کرده و نتیجه آن تا پایان اردیبهشت ماه مشخص می‌شود. هنوز شهرداری پیشنهادی برای چگونگی اداره آن نداده است اما بر اساس نقاط مشترک مطالعات، این مجموعه با رویکردی فرهنگی، مذهبی و هنری که مکمل کارکرد تئاتر شهر باشد، آغاز به کار می‌کند و تا پایان اردیبهشت ماه وضعیت آن مشخص می‌شود.

    وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نحوه انتصابات و بی‌توجهی مدیران اجرایی به توصیه‌های اعضای شورا در این رابطه گفت: دو نگاه در این رابطه وجود دارد؛ نخست اینکه جایگاه شورا، جایگاهی نظارتی است و نباید به انتصابات ورود پیدا کرده و اگر مدیران درعملکرد خود کوتاهی داشتند، باید اعضا تذکر دهند و از طریق سوال، این موضوع را دنبال کنند اما نگاه دیگر این است که بر اساس انتظاراتی که از اعضای شورا وجود دارد، نباید کار را رها کنند و شهردار نیز باید با کمیسیون‌های تخصصی، مشورت‌های لازم را انجام دهد. این موضوعات در جلساتی که شهرداران پیش از انتخاب با شورا داشتند نیز مطرح شده و این سطح تعامل از آنها خواسته شده اما این اتفاق در عمل به گونه دیگری رقم می‌خورد. متأسفانه ما در این حوزه دچار خلاء قانونی هستیم و با وجود اینکه در شورای شهر، طرحی در خصوص معرفی معاونان شهردار به تصویب رسیده اما در مراجع بالادستی تأئید نشده است و در شورای سوم دوباره این پیشنهاد مطرح شده اما باز هم متوقف می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد بنابراین همچنان در این حوزه خلاء داریم. ما در گفتگوهای اولیه با نامزدهای شهرداری، این مباحث را مطرح می‌کنیم و آنها نیز در برنامه‌هایشان، این موضوعات را که در حوزه‌های تخصصی با کمیسیون‌ها مشورت کنند، می‌پذیرند اما در چند مورد از این موضوع عدول کرده و هماهنگی‌های لازم انجام نشده است.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: نگاه اعضای شورا و شهرداری، یکی است و آن اداره هزینه شهر با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر است. انتظار شورا این است که با توجه به این معیارها و دلسوزی‌ها در حوزه‌های تخصصی، این مشورت انجام گیرد.

    حق‌شناس در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پست اینستاگرامی‌اش برای ساماندهی «خانه هدایت» با وجود اولویت‌های دیگر توضیح داد: این پست در 19 فروردین و در سالگرد مرگ صادق هدایت نوشته شده و درخواست شده درب‌های این خانه که در قلب تهران قرار دارد و یک خانه قجری و تاریخی است، بازگشایی شود. ما باید از میراث خود، حفظ و حراست کنیم.

    وی تأکید کرد: 50 درصد از میراث تاریخی ما از بین رفته است بنابراین ما باید با آن مهربانانه رفتار کنیم.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: این خانه در 26 مهر ماه سال 78 به ثبت ملی رسیده اما در وضعیت به شدت نامطلوبی قرار دارد و به مهدکودک و انباری بیمارستان مجاور تبدیل شده و به دلیل آنکه ثبت میراثی است، نباید بر در و دیوار آن، نقاشی کودکانه کشیده و یا به آن ضربه زده شود.

    حق‌شناس گفت: به دلیل آنکه در این خانه‌های تاریخی کسانی زندگی کرده‌اند، نباید ساماندهی آنها را رها کرد. کاخ نیاوران که به این میزان از آن محافظت می‌شود، کاخ شاه بوده یا سایر کاخ‌های دیگر مانند کاخ مرمر یا گلستان. این خانه‌ها دارای ارزش معماری هستند و حضور این شخصیت‌ها نیز به آنها ارزش معنوی خاص می‌دهد. دوره‌های تاریخی، دوره‌های سیاه و سفید نبودند. اینکه پهلوی تمام آثار قاجار را از بین می‌برد یا ما آثار گذشتگان را، درست نیست. هر دوره نقاط مثبت و سیاهی داشته و فضای آن دوران خاکستری بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: صادق هدایت یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی است که آثارش به 30 زبان ترجمه شده است و باید به سرمایه‌های خود توجه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار