مدیران خودروعصر اعتبار

نوبخت:

مردم مطمئن باشند تمام تلاش‌مان برای جبران همه خسارات سیل را به کار می‌گیریم

عصر ساختمان- رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت به صورت ۱۰۰ درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام میدهیم خسارت ها را جبران کنیم و با تمام توان در کنار مردم هستیم.

مردم مطمئن باشند تمام تلاش‌مان برای جبران همه خسارات سیل را به کار می‌گیریم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از  تسنیم، محمد باقر نوبخت در نخستین اجلاس شورای عالی استانها به موضوع سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: سیل در مرحلهای است که هنوز نمی توانیم بگوییم تمام شده است و در حال حاضر در شرایط ویژه و اسکان موقت سیلزدگان قرار داریم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص مبلغ 156 میلیارد تومان به استانهای سیل زده گفت: از این مبلغ 100 میلیارد تومان به ستاد مدیریت بحران اخصاص یافته تا با اشرافی که بر مناطق سیل زده و مشکلات سیل زدگان دارد، نسبت به هزینهکرد آن اقدام کند.

    وی همچنین از اختصاص مبلغ 452 میلیارد تومان به بخش کشاورزی با توجه به سیل اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه از این مبلغ 50 درصد در روزهای گذشته به خزانه واریز شده است.همچنین به بنیاد مسکن ابلاغ شد با توجه به منابعی که در اختیار دارد، نسبت به پرداختها اقدام کند.

    نوبخت با اشاره به حادثه سیل در دروازه قرآن شیراز گفت: همان موقع 5 میلیارد تومان برای این استان اختصاص دادیم که تاکنون 4 میلیارد آن پرداخت شده است و در استان خوزستان نیز 61 میلیارد تومان جداگانه از پرداخت هایی که تا کنون صورت گرفته، برای آببندها پرداخت شده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برآوردهای اولیه خسارتهای ناشی از سیل اظهار داشت: برآوردهای اولیه صورت گرفته اما قابل اتکا نیست چون خسارت ها هنوز ادامه دارد، اما مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت به صورت 100 درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام میدهیم خسارت ها را جبران کنیم و با تمام توان در کنار مردم هستیم.

    وی همچنین از اعضای شورای عالی استانها خواست علاوه بر برآوردهایی که سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن از خسارت سیل ارائه میکند، نمایندگان این شورا نیز برآورد جداگانه ای از خسارتهای ناشی از سیل به سازمان مدیریت برنامه و بودجه ارائه کنند.

    نوبخت در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات الویری رئیس شورای عالی استانها مبنی بر اینکه در سال 97 از بودجه 27 میلیارد تومانی این شورا ، 17 میلیارد اختصاص یافته گفت: بحث بودجه و برنامه آن مشخص کردن مسیر یکساله کشور است که به همین ترتیب در برنامههای 5 ساله مقدرات 5 سال آینده کشور بیان میشود، باید سازوکاری بیاندیشیم که چگونه اعضای این شورا می توانند در تعیین برنامه یکساله بودجه و برنامه های 5 ساله شرکت کنند.

    وی ادامه داد: در تعیین بودجه مرحله نخست تهیه و تنظیم آن است که در دولت و توسط یک ستاد انجام می شود، البته این ستاد در کنار خود کارگروهها و کمیته های تخصصی دارد که از این پس از شورای عالی استان ها دعوت می کنیم نماینده خود را به ستاد بودجه و کمیسیون های تخصصی آن معرفی کند.

    نوبخت با بیان اینکه برنامهریزیها برای بودجه سال 99 از خرداد شروع میشود، گفت: همچنین امسال به موضوع برنامه توسعه هفتم ورود میکنیم و هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و قطعا در ستاد برنامه هفتم نیز از شورای عالی استان ها درخواست خواهیم کرد نماینده خود را معرفی کند.

    وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که هر ساله لایحه بودجه براساس پیشبینی منابع از دولت به مجلس تقدیم میشود و بودجه یک برنامه مالی یکساله است که از یک سو پیش بینی منابع و از سوی دیگر مصارف و هزینه ها در آن برآورد می شود تا به اهداف مورد نظر برسیم.

    رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور باید با مالیات بچرخد، اما بنا به دلایل مختلف درآمد ناشی از مالیات پایین است، گفت: برای اینکه بتوانیم هزینهها را تامین کنیم و چون مالیات کفاف نمی دهد، مجبوریم یک چیزی بفروشیم یا واگذار کنیم، اولین واگذاری فروش داراییهای سرمایهای است که مهمترین آن نفت است که متاسفانه الان این هم کفاف نمیدهد تا بتوانیم هزینهها را تامین کنیم و مجبوریم چیزهای دیگری هم بفروشیم. بر این اساس در مرحله بعد داراییهای مالی را که همان سهام کارخانجات و اسناد و اوراق مالی است را می فروشیم تا هزینهها را جبران کنیم. این واقعیت کشور است و باید اصلاح شود.

    نوبخت با طرح این پرسش که مگر فروش بیشتر نفت جزو سیاستهای ما نیست؟ گفت: نه تنها فروش بیشتر نفت جزو سیاستهای ما نیست، بلکه باید فروش را کاهش دهیم بنابراین منابع بودجه محدود است اما هزینه ها به صورت صعودی در حال افزایش هستند و حداقل سالانه به اندازه نرخ تورم باید حقوق کارکنان خود را افزایش دهیم که امسال 20 درصد متوسط حقوقها افزایش می یابد.

    وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینهها ناچار هستیم در اختصاص بودجه اولویت بندی کنیم که اولویت اول حقوق کارکنان است و متاسفانه بعضی از دستگاهها هستند که با اختصاص 100 درصد بودجه هم مشکلاتشان رفع نمیشود. به طور مثال آموزش و پرورش در سال گذشته بیش از 107 درصد را گرفته است و بودجه این دستگاه در سال گذشته 34 هزار میلیارد تومان بوده است .

    رئیس سازمان برنامه و بودجه به مشکل صندوقهای بازنشستگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه صندوقهای بازنشستگی که از کسورات دریافت میکنند و بعضا منابع حاصل از این کسورات را در فعالیتهای اقتصادی هزینه کردهاند، نمیتوانند حقوق بازنشستگان را بدهند و خیلی راحت میگویند هر چه فروختهایم کفاف حقوق بازنشستگان را نمیداد. اینجاست که دولت نمیتواند بگوید به من چه ربطی دارد چون پولش را گرفته و فعالیت اقتصادی کرده است.

    وی افزود: متاسفانه نه تنها صد در صد مبلغی که هر سال به صندوقهای بازنشستگی کمک میکنیم را پرداختیم بلکه 110 درصد پرداخت کردهایم. اواخر اسفند سال 97 بازنشستگان هنوز حقوق نگرفته بودند و مقامات عالی نظام که در مشهد بودند تماس گرفتند و گفتند بازنشستگان هنوز حقوق دریافت نکردند و دولت مجبور شد مبلغ اضافه را به صندوق های بازنشستگی پرداخت کند. باید مشکل صندوق های بازنشستگی حل شود و در اصلاح ساختار این موضوع را پیشبینی کردهایم و فرمول این کار را هم داریم اما اگر بخواهیم به یک جا دست بزنیم صدای صد نفر در می آید. به عنوان مثال سال گذشته لایحه برنامه بودجه هنوز از دولت نرفته بود که کلی تحریک احساسات شد.

    نوبخت ادامه داد: وقتی که گزارش وزارت نفت در خصوص فروش نفت اعلام شد به اندازه فروش صورت گرفته اعتبار تخصیص دادیم و به خزانه اعلام کردیم اما خزانه پرداخت نمیکرد و وقتی سئوال کردیم گفتند بانک مرکز پرداخت نمیکند؛ از بانک مرکزی که سئوال کردیم گفته شد درست است نفتها فروخته شده اما هنوز وجوه آن به حساب بانک نیامده است. این در حالی است که ما میخواستیم با این پول حقوق پرداخت کنیم و کارهای مختلفی انجام دهیم و باعث شد که در روزهای آخر سال 97 ، 1900 تا 2000 میلیارد تومان پول داشته باشیم در حالی که تخصیصهای ما در خزانه چیزی حدود 14 هزار میلیارد تومان بود.

    وی گفت: شب گذشته قبل از ترک سازمان برنامه و بودجه حدود 3 هزار و 737 میلیارد تومان به دستگاهها پول پرداخت شد تا به این ترتیب بخشی از کمبودهای پایان سال 97 در ابتدای سال 98 جبران شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار