مدیران خودروعصر اعتبار

مهاجران ناخوانده در بوشهر تا ۴ سال می‌مانند

عصر ساختمان- معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ورود ملخ‌ها از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه جزیره عربستان، تصریح کرد: با توجه به پیش بینی حضور ملخ‌ها تا پنج سال آینده در کشور و اینکه تنها موجب آسیب و ضرر می‌شوند باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم.

مهاجران ناخوانده در بوشهر تا ۴ سال می‌مانند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، خسرو عمرانی با اشاره به سم‌پاشی زمینی و هوایی در نقاط مختلف استان، عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته موج اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سمپاشی حدود 2100 هکتار در کل استان انجام شده است.

    وی افزود: مرحله دوم مبارزه که مبارزه با پوره ملخ‌ها (بچه ملخ‌ها) است را از شنبه و یکشنبه هفته پیش رو آغاز خواهیم کرد.

    وی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود موج دوم ورود ملخ‌های مهاجر به کشور نیز از اواسط اردیبهشت باشد که در این مرحله پیش بینی مبارزه در سطح 6 هزار هکتار داشتیم اما اکنون می‌بینیم که نیاز به سمپاشی حدود 8 تا 10 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: چهار دستگاه ماشین سمپاش ULV پاش (حجم بسیار کم یا سم خالص) و همچنین هفت باند فرودگاه و یک دستگاه هواپیمای سم پاش برای مبارزه با ملخ‌ها در سطح استان مستقر شده است.

    عمرانی با بیان اینکه 36 اکیپ ردیابی، پایش و مبارزه در استان فعال هستند، گفت: بیش از یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای آماده سازی امکانات، خرید سمپاش ها و مصارف سم‌ها هزینه شده که دستگاه‌های مختلف در این زمینه کمک کرده اند.

    ملخ‌هایی که روزانه 200 تا 400 کیلومتر در ایران پرواز می‌کنند

    معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: این ملخ‌ها تمام گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر کنترل نشوند روزانه 200 تا 400 کیلومتر قدرت پروازی و در صورت عدم مبارزه تا 3500 کیلومتر قدرت جابجایی دارند. یعنی اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نشود به استان فارس و پس از آن به نقاط دیگر هدف می‌روند.

    خسرو عمرانی اظهار داشت: در صورت تأخیر در مبارزه، پوره‌ها می‌توانند روزانه بین 4 تا 8 کیلومتر جابجا شوند یعنی در صورت مشاهده ملخ بالغ در هر مکانی باید طی سه روز مبارزه انجام شود. مبارزه با پوره‌ها نیز باید ظرف یک هفته حتماً انجام شود و اگر بالغ شد بلافاصله پس از آن مهاجر می‌شود.

    وی با اشاره به شناسایی کانال‌های پوره ملخ‌ها گفت: این کانال‌ها در حال پایش بوده و عملیات سمپاشی علیه ملخ‌های صحرایی در اراضی کشاورزی شهرستانهای دشتستان، دیلم، گناوه، تنگستان و دشتی تا اواخر خرداد ماه انجام می‌شود.

    معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود مردم در هر مکانی ملخ بالغ و یا پوره‌های این ملخ‌ها را مشاهده کردند حتماً به مرکز جهاد کشاورزی اطلاع دهند، نیروهای ما در مدت زمان کمتر از 48 ساعت در محل حضور یافته و در صورت نیاز به ردیابی و مبارزه این کار را انجام خواهند داد.

    در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا 4 سال آینده مهمان ما هستند

    به گزارش ایسنا، رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طبق اعلام فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا 4 سال آینده مهمان ما هستند، بنابراین وقتی می‌دانیم که تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

    محمدتقی منوچهری با بیان اینکه استان بوشهر بهترین عملکرد را در مبارزه با ملخ داشته است، اذعان کرد: این ملخ‌های صحرایی امکان مهاجرت دارند و با توجه به این موضوع شهرستان‌ها و استان‌های مختلف باید به همدیگر کمک کنند.

    پیش‌بینی هجوم ملخ‌هایی که تمام گیاهان سر راه خود را می‌خورند

    رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز با اشاره به تشکیل 9 اکیپ برای مبارزه با ملخ‌ها گفت: در ارتباط با هجوم ملخ‌های مهاجر به دشتستان حدود 700 هکتار سمپاشی زمینی و هوایی انجام شده است.

    منصور نوذری با بیان اینکه در ایام نوروز هم وضعیت رصد می‌شده است، گفت: از 17 فروردین ماه پوره‌های ملخ در منطقه دیده شده و با گرم‌تر شدن هوا قطعاً رشد آنها بیشتر می‌شود و همچنین خطر گسترده شدن ملخ‌ها در منطقه وجود دارد.

    وی با اشاره به تشکیل 9 اکیپ برای مبارزه با ملخ‌ها خاطرنشان کرد: در ارتباط با هجوم ملخ‌های مهاجر به دشتستان در مرحله اول مبارزه حدود 700 هکتار سمپاشی زمینی و هوایی انجام شده است.

    رئیس جهاد کشاورزی دشتستان تصریح کرد: مشکل اساسی در این بخش، رطوبت بالای گندم‌ها است که ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود. همچنین پس از برداشت گندم پوره‌های ملخ باقی مانده و سمپاشی نیز بر روی آن اثری نخواهد داشت.

    در پی هجوم آفت ملخ به 6 استان جنوبی کشور و هجوم به زمین‌های کشاورزی، گستره وسیعی از خاک این مناطق را تحت هجوم خود درآوردند. این ملخ‌ها از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند و روزانه تا چند برابر وزن خود علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف‌های هرز می‌خورند.

    ملخ‌های صحرایی که از مضرترین انواع ملخ‌ها هستند، در دسته‌های چند صد هزار تایی، میهمان ناخوانده استان‌هایی چون فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شده اند و در سر راه خود هرگونه سرسبزی را خورده و پیشروی می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار