مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت «۳۴۳۴»

خریداران دست‌بسته در بازار مسکن

عصر ساختمان- یک گروه از جامعه خریداران مسکن در تهران، معطل «تکمیل قدرت خرید» یا «به جمع‌بندی رسیدن» گروه ضعیف این جامعه مانده است.

خریداران دست‌بسته در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، گروه اول – معطل مانده- همان افرادی هستند که در حال حاضر مالک واحدهای نقلی (مساحت کمتر از 60 مترمربع) هستند و در سال جدید قصد تبدیل آپارتمان خود به واحدی با سن بنای کمتر و مساحت بیشتر را دارند.

    گروه دوم نیز همان خانه‌اولی‌ها هستند که قصد اولین تجربه خرید آپارتمان را دارند اما بودجه نقدی آنها فعلا کامل نیست.

    در ظاهر، بین گروه اول و گروه دوم رابطه‌ای برقرار نیست و هر کدام می‌توانند از عرضه‌های موجود در بازار استفاده کنند. اما واقعیت آن است که خرید گروه اول منوط به فروش است و فروش آپارتمان‌های تحت مالکیت گروه اول به قدرت خرید گروه دوم گره خورده است.

    مشتری فروشنده‌های واحدهای کم‌متراژ، خانه‌اولی‌ها هستند. بنابراین گروه اول در صورتی که بتواند واحدها را به گروه دوم عرضه کند، خود امکان خرید را پیدا می‌کند.

    در حال حاضر گروه اول برای خرید واحدهای با مساحت بیش از 60 مترمربع، دست بسته است. این گروه به بودجه نقد برای خرید نیاز دارد. بودجه نقد این گروه از محل فروش واحدهای مسکونی کم‌متراژ به گروه دوم تامین خواهد شد. گروه اول چندان نیاز مبرم به تسهیلات خرید ندارد اما گروه دوم کاملا به وام‌های فعلی وابسته است و چون قدرت این تسهیلات در برابر قیمت مسکن از بین رفته است، عملیات خرید به بن‌بست خورده است.

    بخشی از رکود معاملات مسکن در همین ارتباط گروهی بین خریداران مسکن خلاصه می‌شود.

    متقاضیان تبدیل واحدهای فعلی به واحدهای بزرگ‌تر اگر با مکانیزم مشخص از طریق سیستم بانکی یا موسسات اعتباری بتوانند همچون تولیدکننده‌ها، به اعتبار مالی مشخص با دوره زمانی نه چندان طولانی شبیه به سرمایه‌ در گردش که بانک‌ها به صنعتگران پرداخت می‌کنند، مجهز شوند در این صورت بازار معاملات ملک از این محل به حرکت خواهد افتاد.

    دغدغه‌ها و مشکلات فعالان بازار مسکن قرار است در همایشی در نهم اردیبهشت مورد بررسی قرار بگیرد.

    این همایش توسط «دنیای اقتصاد» در نهم اردیبهشت ماه با عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 98» برگزار می‌شود. همچنین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» نیز در همان تاریخ (در نوبت صبح) توسط «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود که در آن تصمیم‌گیران، اقتصاددانان و صاحب‌نظران ارشد کشور به آسیب‌شناسی «ماندگاری چالش‌های اقتصاد ایران» می‌پردازند. علاقه‌مندان به شرکت در همایش می‌توانند برای ثبت‌نام و حضور، به آدرس http://events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن 87762350 (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار