مدیران خودروعصر اعتبار

احداث سد به بهانه احتمال وقوع سیل منطقی نیست

عصر ساختمان- عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: سدهایی که چندین سال خالی بود، پر شدند و تا حدی آب ذخیره شد، همچنین مقداری از آب‌ها به خاک نفوذ کرده و ذخایر آب زیرزمینی بهتر شده است اما همه اینها بستگی دارد که ما چقدر از این نعمت بتوانیم استفاده کنیم. ممکن است دوباره فراموش کنیم برنامه سازگاری با کم آبی بسیار مهم است و دوباره دست به برخی برنامه‌های جاه طلبانه و بلندپروازانه بزنیم که امکان ادامه نداشته و فقط هزینه‌ها را روی دست‌مان بگذارد.

احداث سد به بهانه احتمال وقوع سیل منطقی نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، انوش نوری اسفندیاری درباره تاثیر سیلاب اخیر بر افزایش ذخایر آبی کشور اظهار داشت: اگر افق درازمدت را در نظر بگیریم سیل اخیر از نظر طبیعی کمک زیادی به ما کرد، به دلیل خشکسالی‌های پی در پی رطوبت خاک به شدت کم شده بود، خیلی از دریاچه‌های داخل سرزمینی رو به خشکی رفته و یا کاملا خشک شده بود، منشا ساختار آلودگی در شهرها به سمت ریزگردها رفته و آسیب‌های زیادی به بار آورده بود. طبیعتا با وقوع این بارندگی‌ها بخشی از این‌ها تسکین پیدا کرده و کمتر می‌شود.

    وی ادامه داد: سدهایی که چندین سال خالی بود، پر شدند و تا حدی آب ذخیره شد، همچنین مقداری از آب‌ها به خاک نفوذ کرده و ذخایر آب زیرزمینی بهتر شده است اما همه اینها بستگی دارد که ما چقدر از این نعمت بتوانیم استفاده کنیم. ممکن است دوباره فراموش کنیم برنامه سازگاری با کم آبی بسیار مهم است و دوباره دست به برخی برنامه‌های جاه طلبانه و بلندپروازانه بزنیم که امکان ادامه نداشته و فقط هزینه‌ها را روی دست‌مان بگذارد. 

    عضو شورای راهبردی اندیشکده تدبیر آب ایران تصریح کرد: مشکل ما برنامه توسعه است که با شرایط طبیعی سازگاری ندارد. اکثر توسعه مراکز جمعیتی در حریم و بستر رودخانه‌ها اتفاق افتاده و در شرایطی که با سیل‌های نادر روبرو می‌شویم منجر به خسارت می‌شود. شکل ساختمان سازی و اسکان ما هم با طبیعت ناسازگار بوده و در گذشته به این مسائل توجه می‌شد اما امروز به هیچ‌یک توجهی نشده است.

    وی درباره نقش سدها در مهار سیلاب اخیر و اینکه آیا نیاز به احداث سدهای بیشتری داریم یا خیر؟ گفت: ما بیش از حد به سدسازی تکیه کردیم، باید بر اساس میانگین درازمدت تصمیم بگیریم نه اتفاقات یک سال. خیلی از سدها قابلیت پر شدن نداشتند و سال‌ها خالی بودند و اینکه بخواهیم فقط به خاطر احتمال وقوع سیل سد احداث کنیم راه منطقی و درستی نیست. باید راهکارهای بهتر و سازگارانه‌تری با طبیعت در پیش بگیریم، اثرات سدها برای محیط زیست مخرب بوده و پاسخی هم برای آن پیدا نکردیم و سعی کردیم به فراموشی بسپاریم.

    نوری اسفندیاری درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه بارورسازی ابرها باعث سیل‌های اخیر شده است، گفت: تاثیر بارورسازی آن‌قدر وسیع نیست که بتواند این حجم از سیلاب را راه بیندازد، بارورسازی زیر 10 تا 15 درصد در بارندگی اثر دارد، شواهد نشان می‌دهد این بارش‌ها سیر طبیعی داشته و بنا به شرایط اقلیمی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو