مدیران خودروعصر اعتبار

تامین مالی مرجع صدور پروانه ساختمانی تخلف را دوچندان می کند

عصر ساختمان:مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی گفت: تامین درآمد برخی مراجع صدور قوانین و جرایم تخلفات و همچنین وجود درآمدهای مالی؛ انگیزه تخلف را بیشتر می کند.

تامین مالی مرجع صدور پروانه ساختمانی تخلف را دوچندان می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، منوچهر شیبانی اصل، با اشاره به اینکه تخلفات مهندسی در بخش مسکن در دو جنبه صورت می گیرد ، گفت :یکی ‌ تخلفات ناشی از رعایت نشدن ضوابط شهرسازی که در طرح تفضیلی و جامع شهر آمده یا در طرح هادی در روستاها و طرح های کوچک که فقر رعایت ضوابط است و دیگری رعایت نشدن یا تخلف از مقررات ملی ساختمانی است که در پروانه ساخت و در نقشه های ساختمانی لحاظ می شود.

    وی افزود : برخی از الزامات مقررات ملی ساختمان در نقشه ها گفته نمی شود و جزء ضوابط مربوط به مبحث 12 مقررات ملی ساختمان نگاهی سیستمی به موضوع می شود.

    شیبانی ادامه داد: پویا نبودن در طرح های تفصیلی، انطباق نداشتن با خواسته های مالکان و با آنچه که فرهنگ محلی از عمده تخلفات ساختمانی است.

    مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی افزود :‌باید ضوابط اصلاح شوند و هر مالک یا سازنده یا افراد دخیل به خود اجازه دهند که ساخت و ساز را با نیات شخصی خود شکل ندهند.

    شیبانی افزود : ‌در حال حاضر نظارت های متعددی را داریم اما در بازرسی ها انسجام و یکپارچگی ها بسیار کم است و مهمترین موضوع تخلف مسایل مالی است .

    مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:‌ کمیسیونی که در ماده 100 قانون، شهرداری مرجع رسیدگی به تخلفات از جنبه ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان است و در چارچوب ضوابط کمیسیون اجازه قلع یا تخریب یا تبدیل به جریمه را دارد.

    وی افزود :‌ مرجعی به اسم شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به تخلف احتمالی مهندسان رسیدگی می کند و بر حسب ضوابطی که در قانون ساختمان آمده است مجازات می کند.

    شیبانی در پاسخ به اینکه چرا در برخی از پروژه ها بعد از تکمیل تازه متوجه مشکلات فنی ساخت آن می شویم ، گفت :‌ ترتیبات فنی لازم از جمله مقرارات ملی ساختمان در کشور وجود دارد که مباحث مختلفی در زمینه های معماری ،مهندسی عمران ، مکانیک ،‌ برق و همچنین موضوع رشته های شهرسازی ، ترافیک سازی نیز مطرح شده و خدمات آنان در بحث حرفه ای مد نظر قرار گرفته است.

    وی افزود : آنچه که ما کمبود داریم و انسجام را فراهم نمی کند کمبود نظام کنترل ساختمانی است زیرا نظام منسجم و مرکب از عناصر حقیقی و حقوقی دخیل در موضوع است .

    شیبانی با اشاره به اینکه اگر نیروی کار دارای مهارت فنی نداشته باشیم با مشکلات روبرو خواهیم شد ، تصریح کرد: تنها بخشی از دست اندرکاران حرفه ای دارای صلاحیت مهندسین و کاردانها هستند وباید از معمار تجربی و کارگران داری مهارت استفاده شود و تمامی فرایندهای ساختمانی و فعالیت دست اندرکاران به شکلی باشد که فقط افراد دارای صلاحیت قانونی حرفه ای در امر ساخت و ساز دخیل باشند .

    مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد : تلاش می کنیم با انسجام کافی در چارچوب نظام کنترل ساختمان نواقص برطرف شود.

    وی افزود :‌تمامی اسامی مهندسان دارای صلاحیت اعضای سازمانهای نظام مهندسی استانها هستند و این سازمانها به عنوان بزرگترین نهاد امور مهندسی که 20 سال است به صورت منسجم فعالیت می کنند .

    شیبانی افزود : سازمانهای نظام مهندسی و سازمان نظام کاردانی اطلاعات را دارند و کسانیکه تمایل دارند می توانند اطلاعات مهندسان را دریافت کنند.

    وی تصریح کرد :‌نحوه برخورد مالک با مهندسین در آئین نامه ای در این سازمان آمده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار