مدیران خودروعصر اعتبار

احداث موزه معماری؛ حفظ میراث ملی

عصر ساختمان- نگاهی گذرا به سروشکل شهرهای امروز ایران نشان می‌دهد آشفتگی، بدقوارگی، عدم‌تناسب‌ها، گسست و اغتشاش هویتی در تک بناها و محله‌های شهر مشهود است.

احداث موزه معماری؛ حفظ میراث ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، اگرچه روا نیست همه این آشفتگی کالبدی را به گردن معماری و معماران انداخت و باید سراغ علل ریشه‌ای‌تر فکری، فرهنگی و البته اقتصادی را گرفت اما به اذعان خود اساتید معماری، نظریه و عمل معماری معاصر ایران هم در این وضعیت نامطلوب سهم غیرقابل‌انکار خود را دارند. آشفتگی نظری و عملی در معماری معاصر ایران از جنبه‌های متعدد قابل‌بررسی است اما در این یادداشت کوتاه تنها به یکی از علل آن یعنی در دسترس نبودن آرشیوی یکپارچه از میراث معماری ایرانی و گم‌شدن تجارب گذشته اشاره می‌شود.

    همه می‌دانیم و شنیده‌ایم که «گذشته چراغ راه آینده است». این واقعیت در دانش و هنر معماری بیش از هر جای دیگری صدق می‌کند. سبک‌های معماری هرگز در خلأ به‌وجود نیامده‌اند و همواره در پیوند همه‌جانبه با میراث گذشته و با بهره‌گیری از تجارب آنها و البته تطابق با شرایط جدید شکل گرفته‌اند. مطالعه آثار شاخص معماری جهان و همچنین سبک‌های معماری در سرتاسر جهان این واقعیت را به اثبات می‌رسانند. سرزمین ایران هم که سابقه تمدنی طولانی و طبعا میراث معماری گران‌بهایی دارد از این قاعده مستثنا نیست. دوره‌های مختلف تمدنی و تاریخی یکی پس از دیگری و با تاثیر گرفتن از گذشته و فرهنگ و نیازهای روز، معماری خاص خود را آفریده‌اند و برای آیندگان به میراث گذاشته‌اند. این سیر تاریخی با ورود به دوران تجدد دستخوش گسست‌هایی شد و هرچه به زمان حال نزدیک می‌شویم این گسست بیشتر می‌شود.

    این گسست ازجمله به آن علت است که معماران امروز دسترسی اندک و دشواری به میراث مدون معماری گذشته و معاصر دارند به همین خاطر نمی‌توانند جمع‌بندی درستی از داشته‌ها و نداشته‌های معماری ایرانی داشته باشند. عمده آثار معماری گذشته ما اگر تاکنون نابود نشده باشند در معرض خطر نابودی قرار دارند و این در حالی است که هنوز توسط مرجعی رسمی و به شیوه‌ای علمی مستندنگاری نشده‌اند. حتی در مورد آثار معماری معاصر با خلأ اطلاعاتی و اسنادی شدیدی مواجه هستیم و چه‌بسا نام سازنده برخی درگذر ایام از یادها رفته باشد. اسناد، نوشته‌ها و اسکیس‌های مربوط به معماری معاصر یا گم شده‌اند یا آن‌قدر پراکنده‌ و مغشوش هستند که عملا غیرقابل استفاده است. آثار نظری تولیدشده درباره معماری ایران هم تاکنون به شیوه‌ای علمی جمع‌آوری و آرشیو نشده‌ است.

    مورخ معماری ایرانی برای بررسی سیر تحول آن کار بسیار دشواری دارد زیرا دستش از اسناد و شواهد تقریبا خالی است. شخصیت‌های برجسته معماری معاصر بدون آنکه بتوانند تجربیات و خاطرات و ایده‌های خود را با نسل آینده به اشتراک بگذارند یکی یکی از میان ما می‌روند و معمار جوان امروز ما برای خلق اثر خود باید دوباره از صفر شروع کرده و آزموده را دوباره بیازماید. معماری یک فرآیند است نه یک اتفاق، اگر ندانیم طی خلق یک اثر معماری چه روندی طی شده، این اثر برای پاسخ به چه نیازی ساخته‌شده، نیت اصلی معمار و کارفرما از خلق آن‌چه بوده، چه منابع الهامی داشته و از مرحله ایده تا اجرا با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است، نمی‌توانیم تحلیل درستی از یک اثر معماری داشته باشیم و متاسفانه این خلأ اطلاعاتی در مورد اکثر قریب به‌اتفاق آثار معماری حتی معاصر ایران وجود دارد.

    به‌نظر می‌رسد برای حل این چالش جدی در مسیر دستیابی به یک معماری قابل دفاع و ارزشمند، باید هرچه سریع‌تر مرجع تاریخ معماری ایران در قالب یک موزه معماری را به‌وجود آوریم. این موزه زمینه بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان را از اندیشه و دستاورد معماران فراهم می‌کند و حافظه تاریخی و هویتی معماری را در اقصی نقاط کشور در خود حفظ می‌کند و به‌عنوان دستاوردی فرهنگی به مشتاقان عرضه می‌کند. علاوه بر این بانک اسناد جامع و معتبری را از انواع مستندات به‌جامانده از گذشته و همچنین حال در خود جای خواهد داد. مسابقات معماری متعددی که در کشور برگزار می‌شوند باید هرکدام فایلی جداگانه در این بانک اطلاعاتی داشته باشند و علاوه بر توضیح کامل شرایط مسابقه، تمام آثار برگزیده‌شده و برگزیده نشده را در آن ثبت کنند. این کار به‌نوعی به حفظ حقوق مالکیت معنوی معماران هم کمک می‌کند.

    چنین موزه و بانک اطلاعاتی می‌تواند علاوه بر اینکه محل رفت‌وآمد مشتاقان معماری ایرانی باشد، بستری باشد برای تاریخ‌پژوهی، اندیشه‌ورزی و نظریه‌سازی برای معماری ایران. بقا و اعتلای هویت معماری ایرانی از ماموریت‌های اساسی متولیان معماری در شهرها و همچنین از دغدغه‌های معماران، صاحب‌نظران، تشکل‌های حرفه‌ای و حتی نهادهای فرابخشی در این حوزه محسوب می‌شود. در همین راستا در شهریورماه سال 97 پیشنهاد تشکیل موزه معماری در کمیته اعتلای معماری ذیل شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور اساتید این عرصه مطرح و مورد استقبال اعضای کمیته مذکور واقع‌شده اما تا به امروز اقدام مدونی در زمینه تشکیل آن انجام نگرفته است. کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در راستای ماموریت‌های خود مطالبه و پیگیری خود را تا تاسیس و راه‌اندازی موزه‌‌ای شایسته برای معماری ایران‌زمین ادامه می‌دهد.

     

    * محمد سالاری/ رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار