مدیران خودروعصر اعتبار

هزینه وام مسکن کمتر از ۱۲ میلیون شد

عصر ساختمان- امروز قیمت هر ورق از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن کمتر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود که به این ترتیب هزینه وام مسکن برای زوج‌ها با توجه به اینکه کجای ایران زندگی می‌کنند از حدود ۷.۵ تا ۱۱.۵ میلیون تومان متغییر است.

هزینه وام مسکن کمتر از ۱۲ میلیون شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، قیمت امتیاز تسهیلات مسکن بانک مسکن در هفته‌های اخیر با شیب ملایمی کاهش را نشان می‌دهد؛ به طوری که قیمت هر ورق از این اوراق در حدود 50 هزار تومان است.

    در معاملات امروز فرابورس ایران قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن تیر ماه 1396 معادل 48 هزار و 600 تومان بود و قیمت هر ورق از این اوراق با سررسید آذر ماه سال این سال نیز در همین حدود بود.

    در عین حال قیمت اوراق فروردین 1398 به 49 هزار و 600 تومان رسید و قیمت اوراق شهریور ماه نیز حدود 49 هزار تومان معامله شد.

    در این روزها که قیمت در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن با رشد فزاینده‌ای همراه بوده، رکود در بازار مسکن باعث شده که معاملات تسه چندان رونقی نداشته باشد، چراکه با قیمت‌های بالا در بازار مسکن، وام‌های مسکن عملاً به خریداران کمک چندانی نمی‌کند.

    با توجه به اینکه قیمت هر ورق از اوراق مسکن در این روزها عمدتاً 49 هزار تومان است با همین رقم به بررسی هزینه وام مسکن می‌پردازیم.

    زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید 9 میلیون و 800 هزار تومان صرف خرید 200 برگ کنند. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابت آن باید 40 برگ تسه خریداری شود، یک میلیون و 960 هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام 120 میلیون تومانی مسکن حدود 11 میلیون و 760 میلیون تومان صرف شود.

    همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند. با این حساب باید هفت میلیون و 740 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و 960 هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید 9 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنند.

    علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید 5 میلیون و 880 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند.

    هم‌چنین برای دریافت 20 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید یک میلیون 960 هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام 80 میلیون تومانی هفت میلیون و 740 هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

    مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

    با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق، پنج میلیون و 880 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ چهار میلیون و 900 هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و 920 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و 960 هزار تومان دیگر هم بپردازند.

    اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

    این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار