مدیران خودروعصر اعتبار

ورود اوراق مسکن به کانال ۴۰ هزار تومان

عصر ساختمان- قیمت نمادهای مختلف اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به کانال ۴۰ هزار تومان وارد شد.

ورود اوراق مسکن به کانال ۴۰ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، میانگین قیمت هر فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن طی روزهای اخیر به حدود 40 تا 50 هزار تومان رسیده است. قیمت این اوراق تابعی از عرضه و تقاضا است و مکانیزم بازار آن را تعیین می‌کند. از این رو کارشناسان بازار مسکن معتقدند یکی از مهم ترین دلایل افت قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن کاهش نسبی تقاضای مصرفی خرید مسکن در بازار در چند ماه اخیر است. بازار مسکن از زمستان سال 96 به اولین ماه های دوره رونق معاملات مسکن وارد شد البته تحت تاثیر عوال مختلف بیرونی و درونی تاثیر گذار بر بخش مسکن، دوره رونق معاملات مسکن از نیمه دوم سال گذشته در یک روند نزولی قرار گرفت تا اینکه در ماه های اخیر بازار مسکن نسبت به ابتدای سال گذشته شرایط با ثبات تری به لحاظ حجم معاملات سپری می کند.
    به گفته کارشناسان بازار مسکن یکی دیگر از دلایل افت تقاضای مصرفی برای استفاده از این نوع تسهیلات مسکن( بانک مسکن طی سال های اخیر سبد متنوعی از تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی تدارک دیده است) شروع ماه مبارک رمضان عنوان می کنند. بررسی ها نشان می دهد به طور طبیعی و متداول در این ماه حجم معاملات مسکن کاهش می کند. تحت تاثیر کاهش تقاضا قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با افت مواجه شده است و عرضه‌کنندگان قیمت‌ها را قدری کاهش داده‌اند.
    البته در عین حال کارشناسان و فعالان بازار علت دیگری برای کاهش قیمت اوراق حق تقدم مسکن عنوان می کنند. به گفته آنها افزایش عرضه تحت تاثیر افزایش مانده سپرده‌های ممتاز نزد بانک مسکن نیز یکی دیگر از دلایل است.
    مکانیزم عملکرد بانک مسکن در بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به این صورت است که بانک مسکن دخالتی در قیمت‌گذاری اوراق یا مهندسی میزان عرضه و تقاضا ندارد، بلکه بر اساس درصد مشخصی از مانده سپرده‌های ممتاز طبق ضوابط، اوراق به آنها اختصاص می‌یابد. بنابراین زمانی که مانده سپرده‌های ممتاز افزایش یابد میزان اوراق منتشر شده نیز به همین نسبت رشد می کندو این در حالی است که سمت تقاضا نوعی ریزش اتفاق افتاده است. به این ترتیب ممکن است افزایش عرضه نیز به افت قیمت و رسیدن بهای اوراق به این حدود نقش داشته است.
    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن طی چند سال اخیر سبد متنوعی از تسهیلات خرید و ساخت مسکن را برای استفاده متقاضیان مصرفی فراهم کرده است. به طوریکه صندوق پس انداز مسکن یکم با کمترین نرخ سود و بالاترین سقف، بهترین انتخاب برای خانه دار شدن خانه اولی های در جست و جوی مسکن است. در عین حال یکی دیگر از تسهیلات مناسب موجود در سبد بانک مسکن، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است. مهم ترین ویژگی و مزیت این تسهیلات، فوریت دسترسی متقاضیان به آن است.
    متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن در صورتی که قصد دارند به فوریت اوراق مورد نیاز خود را از بازار فرابورس خریداری و برای بهره‌مندی از حق تقدم تسهیلات مسکن آن را به بانک ارایه کنند، می‌توانند با توجه به حجم بالای عرضه تسه، این اوراق را انتخاب کنند. به این ترتیب عموما ظرف کمتر از دو روز می‌توانند اوراق مورد نیاز خود را خریداری کنند و وارد فاز بعدی دریافت تسهیلات یعنی ارایه اسناد و مدارک درخواستی شعب شوند.
    البته پارامترهای دیگری نیز می‌تواند در این انتخاب دخالت داشته باشد، از جمله اینکه بانک مسکن تسهیلات جعاله 20 میلیونی و تسهیلات بدون سپرده 10 میلیونی نیز بر اساس وضعیت منابع و مصارف شعب به متقاضیان پرداخت می‌کند. بنابراین اگر کسی به سقف بالاتری از تسهیلات نیاز دارد، می‌تواند با خرید «تسه» از بانک مسکن تسهیلات دریافت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی