مدیران خودروعصر اعتبار

آمار به‌روز بازار مسکن

معاملات هم‌چنان کساد است

عصر ساختمان- خرید و فروش مسکن در ۲۱ روز ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۷ درصد در تهران کاهش داشته اما در کل کشور یک درصد افزایش نشان می‌دهد؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک علت کسادی بازار مسکن پایتخت را اعلام قیمت‌های نامتعارف از طرف بعضی فروشندگان می‌داند.

معاملات هم‌چنان کساد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهم‌ترین ویژگی این روزهای بازار مسکن شهر تهران، تردید فروشندگان و عدم توان متقاضیان است. با این‌که حضور خانه اولی‌ها و کسانی که قصد تبدیل به احسن کردن آپارتمان خود را دارند از اواخر سال گذشته در بازار مسکن پررنگ شده، آمار گویای آن است که به علت عقب‌نشینی مالکان، معاملات در فروردین ماه 32 درصد و از یکم تا 21 اردیبهشت ماه نیز 37 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است. کارشناسان، علت اصلی این مساله را به التهاب شدید قیمت‌ها مربوط می‌دانند که برخی آگهی‌های کذایی نیز به این جو دامن زده است. به همین دلیل دادستانی در روز 12 اردیبهشت ماه دستور داد تا قیمت از آگهی‌ها برداشته شود. طبق گزارشات میدانی بعد از این تصمیم، بازار در شرایط ابهام قرار گرفت و قیمت‌ها دیگر بالا نرفت، اما مجدداً روز 21 اردیبهشت ماه با لحاظ شروط چهارگانه که مهم‌ترین آن به استعلام قیمت از اتحادیه املاک مربوط می‌شود، قیمت مجدداً در آگهی‌ها درج شد.

    بر اساس آماری که اتحادیه املاک ارائه داده از یکم تا 21 اردیبهشت ماه 1398 در کل کشور 52 هزار و 97 قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان می‌داد. اجاره‌نامه نیز 30 هزار و 747 مورد بوده که از کاهش 13 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته حکایت دارد.

    کاهش 37 درصدی معاملات در تهران

    در شهر تهران اما بعد از رونق نسبی معاملات مسکن در اسفندماه 1397 بازار اردیبهشت ماه همانند فروردین ماه کساد است. از یکم تا 21 اردیبهشت ماه 1398 بالغ بر 9729 قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل 37 درصد کاهش یافته است. هم‌چنین 8965 اجاره‌نامه به امضا رسیده که از کاهش 22 درصدی قراردادها در بازار اجاره حکایت دارد. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره علت کسادی بازار مسکن شهر تهران می‌گوید: قیمت‌های پیشنهادی پرت از سوی برخی مالکان در سایت‌های اینترنتی به نابسامانی بازار مسکن منجر شده است که خوشبختانه دادستانی به‌موقع در این زمینه ورود کرد. امیدواریم با ساز و کار جدید که ما روزانه قیمت‌ها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت و در اختیار سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهیم، شاهد ثبات بازار مسکن باشیم.

    دفاتر املاک: تب افزایش قیمت فروکش کرد

    گزارش‌های میدانی از بازار مسکن حاکی از آن است بعد از 12 اردیبهشت ماه که قیمت از آگهی‌ها برداشته شد، هرچند قیمت‌ها پایین نیامده اما بالا هم نرفته است. با این وجود مشاوران املاک معتقدند شرایط فعلی نمی‌تواند پایدار باشد. یک مشاور املاک در منطقه چهار تهران گفت: بعد از آن‌که قیمت از آگهی‌های سایت‌های اینترنتی حذف شد مقداری تب افزایش قیمت فروکش کرد اما به اعتقاد من آینده بازار مسکن به شرایط کلی اقتصاد، بخصوص قیمت ارز و طلا مربوط می‌شود. کارشناسان هم با بیان این‌که محرک اصلی در بازار مسکن به تقاضای مطلق مربوط می‌شود، می‌گویند علت رکود بازار مسکن به رشد 104 درصدی قیمت و پایین آمدن قدرت خرید متقاضیان مربوط می‌شود که از ماه‌های قبل وجود داشته و سرکوب قیمت نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در درازمدت ایفا کند.

    یک کارشناس: قیمت‌ها به شفافیت کمک می‌کند

    مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن درباره هر نوع قیمت‌گذاری گفت: حذف قیمت‌ها در مقطعی که التهاب در بازار مسکن ایجاد شده بود دو گروه را از آگهی دادن خارج کرد؛ یک گروه کسانی بودند که از روی سرگرمی و انگیزه‌هایی غیر از فروش، آگهی می‌گذاشتند و در گران کردن قیمت‌ها منافع داشتند. این افراد بعضاً فایل‌های غیرواقعی ارائه می‌کردند تا به افزایش قیمت دامن بزنند. در سمت تقاضا نیز افرادی بودند که قصد خرید نداشتند اما از روی کنجکاوی یا مقایسه رشد قیمت مسکن نسبت به دیگر بازارها در آگهی‌ها جست‌وجو می‌کردند. حذف قیمت باعث شد این دو گروه از بازار خارج شوند که نتیجه نسبتاً خوبی بود.

    وی افزود: با این وجود حذف قیمت‌ها یک کار مبنایی برای سر و سامان دادن به بازار مسکن نیست و در درازمدت کمکی به سیاست‌گذار بخش مسکن نمی‌کند. خواه ناخواه باید این اتفاق می‌افتاد که امکان درج قیمت فراهم شود؛ چرا که نبودن قیمت، شفافیت را کاهش می‌داد و ما را عملاً به سیستم سنتی قیمت‌گذاری بازمی‌گرداند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو