مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیلات شناور خرید مسکن در انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار

عصر ساختمان- پرداخت تسهیلات شناور خرید مسکن نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است که به نظر می رسد اعضای این شورا به طور ضمنی نظر مثبتی در مورد تصویب آن دارند.

تسهیلات شناور خرید مسکن در انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، پرداخت تسهیلات شناور خرید مسکن که قرار است بدون تعیین سقف و بر اساس قدرت خرید متقاضیان و توانایی در بازپرداخت تسهیلات اقساط تعیین شود، به زودی در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد و آنچه که مشخص است، اکثر اعضای این شورا با این طرح موافق هستند، چرا که این طرح موجب افزایش قدرت خرید شده و تاثیر منفی برای قیمت مسکن نخواهد داشت.

    افزایش جهشی قیمت مسکن و به تناسب آن کاهش قدرت خرید در یک سال گذشته، باعث شد، تا مسئولان ارشد بانک مسکن طرحی را که سالها قبل با عنوان منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید پیشنهاد داده بودند، مجددا رونمایی و آن را برای بررسی بیشتر مدنظر خود قرار دهند.

    *مدیر عامل بانک مسکن: تعیین سقف‌ تسهیلات خرید مسکن به صورت متغیر

    رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در مورد پیشنهاد طرحی که بر اساس آن تسهیلات مسکن بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت به متقاضیان ارائه می‌شود را موجب رونق بخش مسکن دانست و گفت: پیش از این به منظور تنظیم و عرضه تسهیلات در حوزه‌های ساخت و خرید از ‌سقف‌های تسهیلاتی استفاده می‌شد، اما در بسته جدید، سعی می‌کنیم، از سایر پتانسیل‌هایی که تاکنون کمتر استفاده شده است، استفاده کنیم.

    وی اظهار کرد: تا پیش از این از سقف‌های تسهیلات ثابت استفاده می‌کردیم؛  یعنی همه متقاضیان‌ دهک‌های سوم تا هفتم که گروه هدف ما هستند، از سقف تسهیلات 80 میلیون تومانی استفاده می‌کردند، در حالی که در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.

    *وزیر راه:افزایش قدرت خرید متقاضیان را می‌توان با ارائه راهکارهای متفاوت جستجو کرد

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها بر عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن تاکید و اعلام کرده که به هیچ وجه زیر بار افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نخواهد رفت.

    وی می گوید:افزایش قدرت خرید متقاضیان را می‌توان با ارائه راهکارهای متفاوت جستجو کرد، بنابراین یکی از این برنامه‌ها را کارت اعتباری مصالح ساختمانی عنوان کرده است تا قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهد.

    *رئیس انبوه سازان:نرخ سود تسهیلات شناور خرید مسکن مورد توجه قرار بگیرد

    جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا شناور شدن پرداخت تسهیلات می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت و یا قدرت خرید شود، گفت: سئوال بنده از مسئولان ارشد و مدیر عامل بانک مسکن این است که این تسهیلات با چه نرخ سودی قرار است، پرداخت شود.

    وی با اشاره به اینکه چون این مبالغ عددی نیست و با توجه به رشد قیمت ها این تسهیلات نمی‌تواند کفاف خرید مسکن در شهرهای بزرگ را بدهد، گفت: اگر می‌خواهیم قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش دهیم، باید تا 80 درصد قیمت یک ملک تسهیلات با نرخ سود پایین پرداخت شود.

    برزگر خاطر نشان کرد: باید دید نرخ سود تسهیلات شناور خرید مسکن در چه حدی است اگر نرخ سود آن بالا و در حد 18 درصد باشد نمی توان به موفقیت آن خوش‌بین بود.

    *معاون مسکن وزیر راه: توان بازپرداخت اقساط راهکار خانه دار شدن

    مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران بانک مسکن گفته بود که آن چه که مدنظر وزارت راه و شهرسازی است، این است که برنامه و سیاستی از سوی بانک مسکن تدوین شود که در آن راهکار خانه دار شدن افرادی که توان پرداخت اقساط ماهیانه بانک مسکن بیش از 800 هزار تومان را دارند، مورد توجه قرار گیرد.

    سقف وام صندوق پس انداز مسکن یکم در تهران 80 میلیون تومان، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون و برای سایر مناطق تا 40 میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا 160 میلیون تومان، شهرهای بالای 200 هزار نفر 120 میلیون و سایر مناطق تا 80 میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند.

    به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام 80 میلیونی، 40 میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال 80 میلیون وام به اضافه 40 میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

    بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده 6 درصد و در سایر مناطق 8 درصد است.

    در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی با نرخ سود 8 درصد (12 ساله) ماهانه حدود 900 هزار تومان است.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،کارشناسان بر این باور هستند که افزایش سقف تسهیلات مسکن احتمال رشد قیمت مسکن را تقویت خواهد کرد.

    هر چند در یک سال گذشته علیرغم رشد 100 درصدی قیمت مسکن تسهیلات مسکن هیچ گونه تغییری نداشته است ، بنابراین روش‌هایی مثل کارت اعتباری مصالح ساختمانی چون زمان بر است، باید در ارائه برنامه‌های این چنینی مثل تسهیلات شناور خرید به گونه‌ای عمل شود که علاوه بر توجه به بازپرداخت اقساط و در استطاعت بودن متقاضیان، قدرت خرید را افزیش و قیمت مسکن را بالا نبرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار