مدیران خودروعصر اعتبار

معاون عمرانی وزارت کشور:

۶۸هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی سیل زده باید دوباره احداث شود

عصر ساختمان- عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به ارزیابی ۱۶۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی سیل زده کشور، گفت: از این تعداد ۶۸هزار و ۳۱۵ واحد باید مجدد احداث شوند که این اقدام با حمایت دولت و با مسئولیت بنیاد مسکن تا پایان امسال انجام می شود.

۶۸هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی سیل زده باید دوباره احداث شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز یکشنبه در قرارگاه استانی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان با بیان اینکه کشور همیشه در معرض بحران ها و بلایای طبیعی بوده و هست، افزود: از ابتدای امسال تاکنون درگیر پدیده سیلاب هستیم ولی تاکنون تجربه چنین بحرانی همزمان در 25 استان را نداشته ایم.
    وی درگیر بودن بیش از پنج هزار روستا و 213 شهر کشور با سیل را تجربه سختی بیان کرد و گفت: تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده کشور و راه اندازی قرارگاه های متناظر آن در استان ها باعث ایجاد یک شبکه منسجم در کل کشور شده است.
    وی ادامه داد: با وجود وضعیت سخت اقتصادی و کمبود اعتبارات اما کارها در حال انجام است و عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده رو به جلو در حرکت است.
    معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین در خصوص ارزیابی خسارت وارده به واحدهای مسکونی در استان های درگیر سیل، بیان کرد: از برآورد صورت گرفته در 21 استان تاکنون 162 هزار و 377 واحد مسکونی مورد ارزیابی خسارت قرار گرفته اند.
    وی افزود: در شهرها تعداد 11 هزار 846 واحد مسکونی و در روستاها 56 هزار و 469 واحد مسکونی تخریب شده از سیل باید مجدد احداث شوند که با زمانبدی صورت گرفته باید این اقدام تا پایان امسال با حمایت دولت و با مسئولیت بنیاد مسکن انجام شود.
    جمالی نژاد با بیان اینکه در خوزستان 101 هزار و 62 واحد مسکونی شهری و روستای نیاز به تعمیر دارند، ادامه داد: در بخش خسارت معیشتی 109هزار 833 مورد ثبت شده و کل کمک های معیشتی بدون عوض پرداخت شده به متقاضیان 461 میلیارد ریال است در حالی که تاکنون برای 56هزار و 426 نفر پرونده تشکیل شده است.
    معاون عمرانی وزیر کشور افزود: متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات احداثی و تعمیری به بانک ها معرفی شده اند 27 هزار و 624 نفر هستند که تاکنون یک هزار 355 واحد عقد قرارداد منعقد شده است.
    وی با اشاره به اینکه ممکن است در برخی از مناطق سیل زده بانک های عامل حضور نداشته باشند، گفت: در جلسه مشترکی که بین بانک ها و وزیر کشور برگزار شد قرار بر این است که دفاتری از بانک ها در این مناطق مستقر شوند تا مردم بتوانند تقاضای خود را پیگیری کنند.

    ** 29 هزار میلیارد ریال به مناطق سیل زده اختصاص می یابد
    جمالی نژاد اولویت نخست قرارگاه ملی بازسازی مناطق سیل زده را مسکن مردم بیان کرد و افزود: بازسازی زیرساخت های دستگاه هایی مانند وزارتخانه های راه و شهرسازی، نیرو و کشور دیگر اولویت این قرارگاه است.
    وی ادامه داد: در اولویت نخست و همزمان با بازسازی سرپناه مردم رسیدگی به موضوع زمین های کشاورزی آسیب دیده مورد توجه قرار گرفته است.
    وی با اشاره به مصوبه ابلاغی 23 اردیبهشت هیات وزیران مبنی بر اختصاص 29 هزار و 137 میلیارد ریال برای بازسازی و جبران خسارت استان های سیل زده ، بیان کرد: چند پیشنهاد دیگر در این خصوص برای طرح و تصویب در هیات وزیران در حال طی کردن مراحل لازم است.

    * تعیین تکلیف نشدن استان های معین در امر بازسازی
    جمالی نژاد یکی از ایرادات در استان های سیل زده که در خوزستان هم مشاهده می شود را بلاتکلیفی استان های معین در انجام فعالیت ها دانست و گفت: به عنوان مثال استان کرمان معین شهرستان حمیدیه است و با وجود اینکه آمادگی لازم برای شروع بازسازی را دارد اما از این ظرفیت هنوز کاملا استفاده نشده است.
    وی با تاکید بر اینکه این شرایط را استان های اصفهان و البرز نیز دارند، بیان کرد:کی از اقداماتی که باید در دوره بازسازی انجام شود استفاده از ظرفیت استان های معین بوده به این دلیل که اعتبارات در نظر گرفته شده هیات دولت نمی تواند جوابگوی همه نیازها باشد.
    جمال پور یادآور شد: وزیر کشور به همین منظور در 2 نوبت با استان های معین تشکیل جلسه داد و در ادامه نیاز است که زیر مجموعه های این وزارتخانه شرایط لازم برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت استان های معین را فراهم کنند.

    ** پیگیری و اخذ مطالبات شهرداری های آسیب دیده از سیل
    وی به مراحل بازسازی زیرساخت های شهری و روستایی در مناطق آسیب دیده از سیل اشاره کرد و گفت: هم شهرها و هم روستاها در کنار واحدهای مسکونی و سرپناه مردم دچار آسیب شدند که در سازمان شهرداری و دهیاری های وزارت کشور مبلغی تعیین شده تا به آنها کمک شود.
    جمالی نژاد اضافه کرد: اگر شهرداری های استان مطالباتی مانند بحث آلایندگی وزارتخانه های مختلف دارند اکنون بهترین فرصت برای اخذ آن است.
    وی همچنین به فعالیت سامانه کنترل پروژه ها اشاره کرد و گفت: لازم است که استان ها در کنار ثبت فعالیت ها در سامانه سجاد، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها را در سامانه کنترل پروژه لحاظ کنند.

    ** استان ها پیشنهادات خود را برای طرح در هیات دولت ارایه کنند
    وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مراکز بهداشتی و آموزشی در سطح کشور به دلیل سیل دچار آسیب شده اند، افرود: خوشبختانه بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین برای مشارکت در امر بازسازی حضور خوبی دارند.
    وی ادامه داد: استفاده از این ظرفیت ها می تواند به امر بازسازی کمک کند و این درحالی است که اگر در جایی نیاز به راحت شدن فرآیندهای اداری باشد وزارت کشور همکاری خواهد کرد.
    جمالی نژاد خاطرنشان کرد: استان ها همچنین می توانند پیشنهادات خود برای تسهیل در انجام امور را به وزارت کشور ارایه کنند تا در هیات دولت طرح شود.
    جاری شدن سیل در خوزستان و افزایش دبی رودخانه های دز، کرخه و کارون از اوایل فروردین گذشته، 21 شهرستان این استان را درگیر کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی