مدیران خودروعصر اعتبار

پایان عمر مدارس خشت ‌و گلی درآذربایجان ‌غربی

عصر ساختمان- مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان ‌غربی از برچیده شدن مدارس خشت‌ و‌ گلی در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ خبر می‌دهد.

پایان عمر مدارس خشت ‌و گلی درآذربایجان ‌غربی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، آذربایجان ‌غربی از نظر سرانه آموزشی و نوسازی مدارس وضع مطلوبی ندارد. بازسازی مدارس فرسوده و همچنین ساخت 6 هزار کلاس می‌تواند در آینده، بسیاری از مشکلات این استان را بهبود ببخشد. در سال‌های گذشته با توجه ویژه استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مناسبی برای توسعه و نوسازی مدارس در آذربایجان‌ غربی در نظر گرفته شده است، اما همچنان کمبودهایی در این زمینه وجود دارد. با این همه، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌ غربی از برگزاری جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی در سال تحصیلی 99 - 98 خبر می‌دهد؛ خبری که محقق شدن آن می‌تواند شرایط مطلوب فضای آموزشی در استان را رقم بزند.

    افزایش اعتبار در بخش آموزش
    مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در این باره به همشهری می‌گوید: این استان با داشتن 5650 مدرسه و 24 هزار و 163 کلاس درس، دارای 4/05 متر‌ مربع سرانه فضای آموزشی است که این رقم با میانگین کشوری و استاندارد فاصله زیادی دارد.

    آیدین رحمانی با بیان این‌که سرانه فضای آموزشی در کشور 5/18 و حالت استاندارد 4/8متر‌ مربع برای هر دانش‌آموز است، می‌افزاید: برای رسیدن به استاندارد کشوری بیش از یک متر مربع و برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی فعلی باید حدود 6 هزار کلاس درس در آذربایجان‌ غربی ایجاد شود.

    این مسئول از تلاش دولت برای رشد سرانه فضای آموزشی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در 2 سال گذشته، استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نگاه ویژه‌ای به شاخص آموزش داشتند و با وجود محدودیت و کاهش اعتبار، بودجه فصل آموزش افزایش داشته است. در سال 97 از محل اعتبار تملک دارایی 146 میلیارد تومان برای بخش آموزش ابلاغ شد که 70 درصد آن تخصیص یافته است و بقیه هم تا پایان تیر جذب خواهد شد. رحمانی با بیان این‌که آذربایجان‌ غربی از نظر «سهم فصل آموزش از اعتبار استانی» در مقایسه با سایر استان‌های کشور در رتبه اول قرار دارد، ادامه می‌دهد: سال گذشته 110 میلیارد تومان از اعتبار ملی و همچنین از محل اعتبار تخریب و بازسازی 17 میلیارد تومان به صورت نقد به بخش آموزش استان اختصاص یافت. مجموع اعتبار ملی و استانی آموزش 250 میلیارد تومان بود که شتاب چشمگیری به پروژه‌ها بخشیده است.

    جشن برچیدن مدارس کاهگلی
    مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان ‌غربی در بخش دیگری از صحبت‎های خود با بیان این‌که عملیات اجرایی مقاوم‌سازی، ساخت، تخریب و بازسازی 400 پروژه با 1891 کلاس درس، 11 سالن ورزشی و 3 استخر در حال انجام است، ‌می‌گوید: مطابق با برنامه وزارت آموزش و پرورش و همگام با سراسر کشور، اول مهر 98 جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی برگزار می‌شود.

    وی با بیان این‌که از 24 هزار کلاس درس در آذربایجان ‌غربی 5656 کلاس نیازمند تخریب و بازسازی و 6 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است، می‎افزاید: بازسازی یا مقاوم‌سازی مدارس هیچ تاثیری در افزایش سرانه فضای آموزشی استان ندارد. بنابراین امیدواریم امسال در کنار پروژه‌های بازسازی و مقاوم‌سازی، کارمدارس و به‌ویژه تکمیل فضاهای آموزشی نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

    این مسئول بیان می‌کند: 246 مدرسه کانکسی با 477 کلاس درس در استان وجود دارد. در سفر سال گذشته رئیس ‎جمهوری به استان 50 میلیارد تومان اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی مصوب شد و با تزریق این اعتبار در سال 1400 جشن برچیدن مدارس کانکسی هم در استان برگزار می‌شود.

    رحمانی با اشاره به این‌که استانداردسازی سامانه گرمایشی 272 کلاس درس در حال اجراست، اظهار می‌کند: در 6282 کلاس درس استان از بخاری‌های نفتی استاندارد استفاده می‌شود، اما اولویت ما این است که کلاس‌های درس عاری از سامانه‌های نفتی و گازوئیلی باشد و بتوانیم سامانه‌های گرمایشی برقی و هات‌پنل‌ها را جایگزین کنیم.

    ضرورت نوسازی فضای آموزشی
    آمارهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز آذربایجان ‌غربی نشان‎دهنده فاصله معنادار سرانه فضای آموزشی این استان با میانگین کشوری است. بنابراین انتظارها از دولت برای ارتقای شاخص‌های این بخش بیشتر است.

    افزایش اعتبار ملی و استانی بخش آموزش در سال 97 نشان از عزمی راسخ برای توسعه سرانه فضای آموزشی دارد و با وجود محدودیت یا کاهش بودجه سایر فصول، 250 میلیارد تومان به فصل آموزش در استان تخصیص یافته است. با وجود این، باید پذیرفت ارتقای شاخص آموزش در آذربایجان‌ غربی نیازمند نگاه ویژه است تا با اختصاص اعتبار خاص و تأکید بر ساخت مدارس جدید در کنار نوسازی فضای آموزشی موجود، آذربایجان ‌غربی از قعر جدول(رتبه 29) به صدر جدول برسد. بنابراین بعد از سلامت، اگر نوبتی هم باشد، زمان همت برای ارتقای شاخص آموزش در آذربایجان‌ غربی است و چه خوب که در آستانه سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان، همدل و هماهنگ این مهم مطالبه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو