مدیران خودروعصر اعتبار

نماد ملی در آتش

عصر ساختمان - "کلیسای نوتردام" پاریس یکی از مهم‌ترین بناهای فرانسه است که بخش اعظم آن در آتش‌سوزی سوخت.

نماد ملی در آتش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰
  • نماد ملی در آتش
  • نماد ملی در آتش

بدون شک، کلیسای نوتردام با سابقه حدود 850 سال سمبل کشور فرانسه است. برج ایفل به عنوان نماد ملی، رقیب اصلی این کلیسا است که بیش از صد سال قدمت دارد اما کلیسا نوتردام از قرن یازدهم بر پاریس مشرف بوده است. از این رو هیچ بنای دیگری در این کشور به مانند نوتردام سمبل فرانسه نیست. بزرگی این نما، به اندازه‌ای است که یکی از شاهکارهای ادبی فرانسه، یعنی "گوژپشت نوتردام"، اثر ویکتور هوگو، از نام این بنای تاریخی نشات گرفته است. انقلاب فرانسه، آخرین باری بود که این کلیسا دچار آسیب جدی شد، در حالی‌که تقریبا بدون هیچ‌گونه آسیب جدی، دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشت. بنابرین دیدن این کلیسا (نماد استمرار یک ملت) در آتش، برای فرانسوی‌ها بسیار تکان دهنده است.
اکنون پس از گذشت چند هفته از این حادثه، اتفاقاتی که در زمان وقوع آتش سوزی این بنای تاریخی رخ داد،  اعم از اقدامات و اظهارات مقامات کشور فرانسه  و سایر کشورها را با هم مرور می کنیم.
پس از وقوع آتش‌سوزی، ماموران آتش‌نشانی برای جلوگیری از نابودی آثار هنری داخل این کلیسا 850 ساله تلاش بسیار کردند، آتشی که سقف و منار مخروطی این بنا را سوزاند. با وجود این آتش‌سوزی، از سوی مقامات فرانسه تایید شد که اصل بنا از جمله دو برج کلیسا سالم مانده است.
"امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه از این حادثه به عنوان یک "تراژدی اسفناک" یاد کرد. وی در زمان بازدید از حادثه گفت: یک کمپین بین المللی برای جمع آوری پول و بازسازی کلیسا راه اندازی خواهد شد.
این حادثه در حالی اتفاق افتاد که سال گذشته و بعد از ترک برداشتن و ریختن بخش‌هایی از ساختمان نوتردام، کلیسای کاتولیک در فرانسه خواستار کمک فوری برای مرمت این بنا شده بود. در حالی‌که علت وقوع این آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده بود، اما مقامات، این احتمال را می‌دادند که این حادثه ناشی از عملیات مرمت کلیسا بوده که بعد از ترک خوردن بدنه کلیسا شروع شده است. دفتر دادستانی پاریس نیز اعلام کرد که تحقیقات را درباره "تخریب کلیسا در این آتش‌سوزی تصادفی" آغاز کرده است.
هنگام وقوع آتش سوزی
آتش سوزی عصر دوشنبه شروع شد، پنجره‌ها و دیگر ساختارهای چوبی داخل ساختمان را سوزاند و سپس سقف و منار مخروطی آن را نابود کرد. از اولین اقدامات صورت گرفته توسط مقامات، تخلیه محیط مجاور کلیسا در مرکز پاریس بود. ماموران آتش نشانی برای جلوگیری از ریختن یکی از برج‌های ناقوس کلیسا ساعت‌ها تلاش کردند. در خبرها آمده است که حدود 500 مامور آتش‌نشانی برای جلوگیری از ریختن برج ناقوس کلیسا تلاش کردند.حدود چهار ساعت بعد از وقوع آتش‌سوزی، "ژان کلود گالت"، رئیس سازمان آتش نشانی پاریس، گفت: ساختمان اصلی کلیسا "نجات یافته و حفظ شده است."
یک هفته قبل از وقوع این حادثه، 16 مجسمه مسی کلیسا به صورت موقت از جا در آورده شده بود، و هنگامی‌که آتش‌سوزی شروع شد، بخش‌هایی از کلیسا برای مرمت گسترده زیر پوشش داربست‌ها قرار داشت.
این حادثه غم‌انگیز، واکنش مقامات مختلف کشور فرانسه را به دنبال داشت که برخی از این اظهارنظرها را باهم می‌خوانیم:
"امانوئل گریگوار" معاون شهردار پاریس گفت: کلیسا دچار خسارات گسترده‌ای شده و ماموران هم‌چنان برای حفظ باقی آثار هنری ارزشمند آن در حال تلاش هستند.
"امانوئل مکرون" هنگام عزیمت به سوی محل حادثه گفت: "مثل همه هم‌وطنانم از دیدن این‌که بخشی از ما دارد در آتش می‌سوزد، غمگینم."
یکی از مقامات کاخ الیزه نیز خبر داد: برنامه سخنرانی ملی که قرار بود دوشنبه شب انجام شود پس از شروع آتش سوزی توسط رئیس‌جمهور لغو شد.
"ان هیدالگو" شهردار پاریس هم با حضور در صحنه حادثه آن را یک "آتش سوزی وحشتناک" توصیف کرد و به خبرنگاران گفت: "در داخل کلیسا مقدار زیادی آثار هنری وجود دارد... این یک تراژدی واقعی است.
"کمیل پاسکال" مورخ فرانسوی در یک مصاحبه اعلام کرد: کلیسای نوتردام میراثی فوق‌العاده ارزشمند و تاریخی در این کشور است. وی ادامه داد: برای مدت 800 سال، این کلیسای جامع، ناظر و نگهبان پاریس بوده و برای قرن‌ها، ناقوس نوتردام صدای رویدادهای فرخنده یا نامیمون را به گوش رسانده است. دیدن این کلیسا در آتش، چیزی جز یک حادثه هولناک نیست.
علاوه بر  مقامات کشور فرانسه، این حادثه تراژیک باعث شد تا برخی از افراد سیاسی مهم در دنیا نیز به این حادثه واکنش نشان دهند، "آنگلا مرکل" صدر اعظم کشور آلمان حمایت خود را از مردم فرانسه اعلام کرده و نوتردام را "نماد فرهنگ فرانسوی و اروپایی" خوانده است. "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد: در این لحظات به فکر مردم فرانسه و مامورانی است که برای مهار آتش مبارزه می‌کنند.
اما این حادثه در کنار اقدامات و اظهارات مقامات کشور، واکنش مردم را نیز به دنبال داشت. عصر دوشنبه، هنگام وقوع آتش‌سوزی، هزاران نفر در خیابان‌های اطراف کلیسا جمع شدند و در سکوت نظاره‌گر آتش‌سوزی بودند، برخی افراد با دیدن این صحنه اشک می‌ریختند و برخی دیگر سرودهای روحانی سر می‌دادند...

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار